Nieuwsbrief no.52 nov/dec 2015 één nuttige e-mail per 2 maanden |
Procesverbeteren.nl Inspiratie door diepgaande praktijkverhalen |
Innoveren gaat niet zonder experimenteren In mijn voorgaande blog ging ik in op het belang van een missie: wat gaat uw bedrijf geïnspireerder, anders, sneller en/of effectiever doen dan anderen? En waarom? Richtingloos verbeteren heeft weinig zin.
In de wetenschap is er pas sprake van een écht experiment als je een hypothese formuleert, die daarna bevestigd dan wel onderuit gehaald kan worden (falsificatie). Voor procesverbetering geldt hetzelfde, de roemruchte plan-do-check-act cyclus vat dit samen. Het Toyota Productie Systeem (TPS) werd op deze manier ontwikkeld, met vallen en opstaan. Zo’n lichtend voorbeeld is prima ter inspiratie. Omdat elk bedrijf echter weer anders is, moet je op zoek naar eigen invullingen en aanvullingen: opnieuw experimenteren dus! Dr Ir Jaap van Ede, Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van ons platform:
B. Interactieve artikelen. De lijst met interactieve artikelen vindt u hier. C. Wijzigen gegevens. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier. D. Sommige artikelen zijn (deels) afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u altijd alles lezen! Wat wij adviseren:
|
|
Zoekt u een adviseur, leverancier of een opleiding? Dit zijn de partijen die bij ons adverteren, en die daarmee laten zien dat ze verspreiding van kennis over procesverbetering een warm hart toedragen! |
A1. Overzicht nieuwe artikelen: 1. WorldClass: Hoe 'lego' een scheepswerf groot maakte 2. Supply Chain: Circulaire Economie en Inkoop 3. Lean & QRM: Proefondervindelijk én doelgericht verbeteren 4. Lean Six Sigma: Fast & Lean Om te Winnen (FLOW) Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief en nieuwsbriefarchief. Ook kunt u op verschillende manieren zoeken in ons bestand met honderden case-beschrijvingen, boekbesprekingen en artikelen!
1. WorldClass: Hoe 'lego' een scheepswerf groot maakte
Case: Damen Shipyards ^ Damen Schipyards: smart customization Taiichi Ohno van Toyota was niet de enige die de wereld veroverde met een revolutionair logistiek model. Ook in Nederland lopen dit soort visionairs rond, zoals Kommer Damen van Damen Shipyards. Curieus genoeg deed hij precies het tegenovergestelde van Toyota: Voorraden creëren van onbestelde componenten! Het tegendeel van Lean dus. Hoewel, op een dieper niveau niet. Damen Shipyards deed namelijk niets anders dan zoeken naar het beste antwoord op de vraag: Hoe creëer ik zo veel mogelijk waarde voor mijn klanten. Klanten in de scheepvaartindustrie willen hun boten vaak snel hebben én deze naar eigen wens kunnen samenstellen. De oplossing van Kommer Damen: creëer een pijplijn van losse componenten. Puttend uit deze buffer kunnen schepen binnen enkele maanden op klantwens worden geassembleerd, als betrof het lego. Binnenkort wordt versie 2.0 van dit systeem gelanceerd, onder het kopje Smart Customization. > lees verder > plaats aanvulling bij dit artikel 2. Supply Chain: Circulaire Economie en Inkoop
Case: Tebodin ^ Jelle Dijkstra: 'Inkoper, maak het verschil' Circulaire inkoop begint met ‘oplossingsgericht’ inkopen. Dus bij aanbestedingen functioneel specificeren en niet alles al gedetailleerd omschrijven. Daarover waren de meeste deelnemers aan het Noord Nederlands Inkoop Congres 2015 het eens. Vraag je een toeleverancier om zelf het begrip duurzaamheid in te vullen, dan heb je de meeste kans op innovatie. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je geen fysiek product meer inkoopt, maar een dienst. De toeleverancier blijft dan eigenaar van de materialen, en kan die daardoor gemakkelijker terugnemen. Inkopers kunnen inspiratie putten uit nieuwe businessmodellen. Daarbij is niet alleen sprake van hergebruik, maar ook van deelgebruik en zelfs virtueel gebruik. Omdat inkopers aan het begin van productieketens staan, kunnen zij het voortouw nemen bij het streven naar meer duurzaamheid. > lees verder 3. Lean & QRM: Proefondervindelijk én doelgericht
Case: Variass ^ Lean productie bij Variass Lean of QRM ‘implementeer’ je niet, de invoering van zo'n verbetermethode is een continu proces waaraan iedereen in de organisatie bijdraagt. Zorg daarom voor een omgeving waarin mensen worden aangemoedigd zélf te experimenteren om slimme logistieke oplossingen te vinden. Niet voor willekeurige zaken, maar doelgericht om een missie te vervullen. Dit was de belangrijkste boodschap tijdens het Lean-QRM symposium 2015 van de HAN. Lean word je niet door oplossingen klakkeloos te kopiëren, of door nóg beter te worden in de toepassing van bijvoorbeeld 5S dan je buurman. Het is echter wel nuttig om u te laten inspireren door de vindingen van andere bedrijven. Deze website bevat daartoe honderden cases. Ook tijdens het Lean-QRM symposium kwamen we weer interessante staaltjes van probleemoplossing tegen, en die zetten we voor u op een rij. Bij Variass bewegen orders zich bijvoorbeeld als stop- of sneltreinen over de werkvloer, al naar gelang hun routings wisselen of juist onveranderlijk zijn. > lees verder 4. Lean Six Sigma: Fast & Lean Om te Winnen (FLOW)
Case: Independent Belgian Refinery (IBR) ^ Actie-overleg bij IBR Sinds een doorstart is Lean Six Sigma bij Independent Belgian Refinery (IBR) dé methode om steeds slimmer te werken. Drie jaar later zijn de resultaten in organisatorische zin indrukwekkend: Teams voeren dagelijks “actie-overleg” uit bij verbeterborden, en ingewikkeldere problemen worden ‘geëscaleerd’ naar een stuurgroep. Die stuurgroep kan dan besluiten om er een verbeterproject voor te starten, onder leiding van een Blue, Green of Black Belt. ‘Maar of er nu kleine of grote verbeteringen worden doorgevoerd: no data no talk’, benadrukt CEO Luc Smets. ‘Dus altijd éérst analyseren, dan verbeteren en dan borgen.’ Veel van de communicatie verloopt visueel. ‘De verbeterteams en de Belts presenteren hun resultaten op posters. Het management ontwikkelt eigen verbeterborden, om aan de werkvloer duidelijk te maken welke zaken de hoogste prioriteit hebben’. Er wordt dus niet zó maar verbeterd, maar aansluitend bij strategische doelen. Bij IBR noemen ze het verbeterprogramma daarom FLOW: Fast & Lean Om te Winnen! > lees verder Forum:
Aanvullingen bij artikelen verschijnen zowel op het forum als in de betreffende artikelen! Aanvullingen: > Lijst interactieve artikelen Discussie: > Overige forum berichten Vacatures: > Naar vacatures Engelstalige site: > Naar Engelstalige zustersite, business-improvement.eu B. Kort nieuws Semi-procesindustrie Met welk productie-apparaat kun je flexibel op de marktvraag inspelen? En welke logistieke en visuele hulpmiddelen kunnen daarbij helpen? Op het site-gedeelte flexibele hardware gaan we op dit soort vragen in. Ook daartoe zijn we op zoek naar leuke cases. Heeft u tips, laat het ons weten. In cases smart industry (industrie 4.0) zijn wij extra geïnteresseerd! Het laatste nieuws staat altijd op onze nieuwspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site! C. Informatie wachtwoorden & registratie Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten?
Via aanpassen registratie kunt u, op basis van het bij ons bekende e-mail adres, gegevens wijzigen! Meer uitleg desgewenst op het site-gedeelte mijn procesverbeteren.nl Pas tijdig uw e-mail adres aan! Geregistreerden (mensen met password) doen ook dit via aanpassen registratie. Doe dit tijdig, want als uw e-mail adres niet meer actief blijkt worden uw gegevens gewist. Nieuwsbrief geabonneerden zonder registratie (zonder password) die hun mailadres willen wijzigen kunnen eenvoudig hun e-mail adres afmelden (zie hieronder) en zich daarna meteen aanmelden met het nieuwe e-mail adres. Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? U krijgt deze nieuwsbrief elke twee maanden gratis toegezonden. Uw e-mail adres wordt niet gebruikt om u reclame-materiaal te zenden, ook niet van "zorgvuldig" geselecteerde derden! Wilt u onze nieuwsbrief desondanks niet meer ontvangen? Dan kunt u zich hier afmelden. Ontving u deze nieuwsbrief volgens u ten onrechte of blijft u - vaker dan indicenteel - duplicaten ontvangen? Bericht ons dat dan z.s.m. per e-mail |
© Procesverbeteren.nl 2005-2015 [ home ] [ Privacy & (Dis)claimer ] [ E-mail ] |