Login / Reg                    Nieuwsbrief  |   Agenda   |   Vacatures   |   Forum   |   Advies   |   Adverteer   |   Zoek
Smart Customization bij Damen Shipyards
Bron: Procesverbeteren.nl
World Class: Slanke, perfecte én geoliede organisatie
Fast Crew Supplier van DamenSmart Customization
Hoe ‘legostenen’ Damen Shipyards groot maakten

Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdred. procesverbeteren.nl, 12-10-2015   [ reacties ]

Taiichi Ohno van Toyota was niet de enige die de wereld veroverde met een revolutionair logistiek model.  Ook in Nederland lopen dit soort visionairs rond, zoals Kommer Damen van Damen Shipyards. Curieus genoeg deed hij precies het tegenovergestelde van Toyota: Voorraden creëren van componenten die klanten nog niet hebben besteld! Het tegendeel van Lean dus. Hoewel, op een dieper niveau misschien niet. Damen Shipyards deed namelijk niets anders dan zoeken naar het beste antwoord op de vraag: Hoe creëer ik zo veel mogelijk waarde voor mijn klanten, tegen zo laag mogelijke kosten.

Wat willen veel klanten in de scheepvaartindustrie? Hun boten heel snel hebben én deze naar eigen wens kunnen samenstellen. Problematisch, want de bouw van een serieus schip vergt minstens een jaar. De oplossing van Kommer Damen: Creëer een pijplijn van losse componenten. Puttend uit deze buffer kunnen schepen dan binnen enkele maanden op klantwens worden geassembleerd, als betrof het lego.

Binnenkort wordt versie 2.0 van dit systeem gelanceerd, onder het kopje Smart Customization. Samen met een verkoper configureren klanten straks met een app hun schip. Op de scheepswerf in Gorinchem sprak ik met Jaap Gelling, directeur van de divisie high speed craft, over de historie en toekomst van Damen Shipyards.


Het is eind jaren zestig, de tijd van de opmars van de baggerindustrie in Nederland. Eén van de grootste baggermaatschappijen verwerft een opdracht in Indonesië, maar heeft een nijpend probleem.  Er zijn sleepboten nodig voor de verplaatsing van het baggerplatform, dat geen eigen aandrijving heeft. Normaliter huur je die boten ter plekke, maar in dit geval kan dat niet.

Kopen? De levertijd van sleepboten is zo’n zes maanden en ze zijn al binnen enkele weken nodig! Uiteindelijk wordt besloten om de boten tweedehands aan te schaffen. De reders hebben echter door waarom hun boten zo hard nodig zijn. Hierdoor moet de baggermaatschappij uiteindelijk meer betalen dan de nieuwprijs!

In een kleine vijftig jaar tijd groeide Damen Shipyards uit tot een multinational met een omzet van 2 miljard euro
In een kleine vijftig jaar tijd groeide Damen Shipyards van zeven mensen tot een multinational met een omzet van 2 miljard euro. Hun geheim? Scheepsonderdelen op voorraad bouwen en deze op klantorder samenvoegen. Zo is razendsnel maatwerk mogelijk.


Gat in de markt
Kommer Damen is op dat moment ruim twintig jaar en net afgestudeerd. Hij ziet de worsteling van de baggermaatschappij en trekt zijn conclusie: Er is een gat in de markt voor een werf die heel snel sleepboten kan leveren! Zijn plan is even eenvoudig als ambitieus: Hij wil rompen, dekhuizen, sleephaken etcetera op voorraad gaan produceren. Zodra er een order binnenkomt, kunnen deze bouwstenen dan binnen zes weken worden geassembleerd tot complete sleepboten. Dit idee wordt binnen zijn scheepsfamilie echter met scepsis ontvangen.

Zijn vader Jan Damen en zijn oom Marinus Damen leidden op dat moment nog de familiewerf, en vinden dit een goed moment om de weg vrij te maken voor een nieuwe generatie. Naast Kommer Damen gaat het hierbij om zijn gelijknamige neef, de zoon van Marinus, Kommer Damen Mzn. Hiertoe zal de werf worden geslitst, hetgeen in 1969 gebeurt.

Het personeel, op dat moment gaat het om zo’n zestig mensen, krijgt daarbij de keus: werken voor de hoofrolspeler in ons verhaal, Kommer Damen Jzn, of werken voor Kommer Damen Mzn. Slechts zes mensen kiezen voor Kommer Damen Jzn en zijn gedurfde nieuwe bedrijfsmodel. Saillant detail: al deze believers bleven tot hun pensioen bij hem in dienst.

Motorenfabrikant Caterpillar was vanaf het begin een belangrijke toeleverancier van Damen
Motorenfabrikant Caterpillar was vanaf het begin een belangrijke toeleverancier. Zij hielpen Damen in de beginfase, door enkele motoren in consignatie ter beschikking te stellen.


Werkkapitaal
Achteraf is goed te begrijpen waarom veel mensen twijfelden aan de haalbaarheid van het deels 'vooruit' bouwen, op voorraad dus. De risico’s daarvan zijn immers groot, en er is veel werkkapitaal nodig om de kosten te dekken!

Kommer Damen Jzn is echter slim: de rompen laat hij bouwen bij werven die op dat moment overcapaciteit hebben. Hierdoor zijn de kosten laag. Voor de aanschaf van motoren, die een flinke levertijd hebben, is dat echter geen oplossing. Motoren hebben namelijk een vaste prijs. Leverancier Caterpillar, destijds Geveke, ziet echter wel iets in het enthousiasme van de jonge Kommer Jzn. Zij reserveren twee motoren voor hem, met de afspraak dat hij deze pas hoeft te betalen zodra hij ze afneemt. Feitelijk een vroege vorm van voorraad in consignatie dus! Als dank hiervoor nam Kommer Jzn de afkorting “cat” van Caterpillar op in de naam van zijn sleepboten: Pushy Cat. Ook toen het aantal scheeptypen dat zijn werf leverde zich rap uitbreidde, bleef dat lange tijd het geval. Multi Cat werd zelfs een soortnaam voor een multifunctionele werkboot.

Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen!
De vijf voordelen van gratis registratie:
  1. Elke twee maanden samenvattingen van al onze nieuwe artikelen
  2. Geen andere e-mail (!)
  3. Artikelen altijd volledig kunnen lezen
  4. Toegang tot 350+ praktijkcases procesverbetering
  5. Berichten kunnen plaatsen en opmerkingen toevoegen aan artikelen

Multinational
In de afgelopen 46 jaar groeide het bedrijf van Kommer Damen Jzn dankzij vele overnames uit tot een multinational met vele werven wereldwijd, circa 8000 werknemers en een omzet van ongeveer 2 miljard euro per jaar.

Innovaties droegen in belangrijke mate bij aan dit succes. Bijvoorbeeld verlengde scheepsrompen, die zorgen voor verminderde stampbewegingen. En de bijlboeg oftewel sea axe, die het water als het ware doormidden klieft. Daarnaast onderscheidt Damen Shipyards zich door hun uitgebreide dienstverlening op het gebied van onderhoud, reparatie en ombouw. 

De derde pijler onder het succes bleef echter de korte levertijd, door scheepsdelen op voorraad te bouwen. Zie het als een doos met grote lego-blokken, een buffer waaruit Damen kan putten om schepen naar wens van de klant te bouwen!

Configure-to-order
Er is daarbij keuze uit vele tientallen rompen, bijvoorbeeld voor sleepboten, bevoorradingsboten en patrouilleschepen, maar ook voor fregatten en jachten. Feitelijk is er sprake van configure-to-order: Klanten kiezen een romp en combineren deze met diverse opties. Net zoals je een auto koopt door een basismodel te kiezen en die wagen naar jouw behoefte aan te kleden.

Omdat alle componenten zijn gestandaardiseerd is het bouwen van een schip op deze manier geen onbekend project meer, maar een voorspelbaar proces. Gedeeltelijk en zelfs volledig maatwerk blijft daarnaast ook mogelijk, maar dat is duurder en de levertijd is dan veel langer. 

Jaap Gelling, Damen: Ons ideaal is een pijplijn waardoor de boten als het ware naar de klant stromen
Jaap Gelling, directeur divisie high speed craft: ‘Ons ideaal is niet anders dan dat van Toyota: Een pijplijn waardoor de boten als het ware naar de klant stromen. Vanwege lange lever- en bouwtijden zijn echter buffers noodzakelijk om aan de klantwens te voldoen: snelle levering.’


Jaap Gelling, directeur van de divisie high speed craft, toont me een sheet met daarop een lijst met tientallen scheepsrompen, die verspreid over werven wereldwijd in aanbouw zijn. ‘Sommige van deze rompen zijn al toegewezen aan klanten, andere nog niet’, verklaart hij. ‘Welke romp precies onderdeel gaat uitmaken van een bepaalde order, hangt onder meer af van de levertijd die de klant wenst. Het komt voor dat verkopers als het ware vechten om een bepaalde romp. De toewijzing gebeurt dan in overleg met de productieafdeling.’

Damen handhaaft filosofie haaks op Lean  (update 14-04-2016)

Damen Shipyards blijft hun strategie consequent handhaven: op voorraad bouwen van gestandaardiseerde basismodellen, die na bestelling kunnen worden voorzien van de gewenste opties. Dit betekent meer voorraad in de pijplijn en grotere batches (bouw van boten in serie). Met andere woorden precies het tegengestelde van Lean manufacturing: zo min mogelijk voorraden en pas iets just-in-time maken nadat dit is besteld.

Bij Damen zijn de voordelen van productie op voorraad echter groter dan de nadelen. Dit blijkt opnieuw uit een artikel in vakblad PT Industrieel Management. Niet alleen is de levertijd van de boten dan veel korter, ook is er een flink inkoopvoordeel.  Door grotere volumes aan te besteden, kunnen sommige onderdelen tot tientallen procenten goedkoper worden ingekocht.

Bij nieuwe ontwerpen wordt dit gecombineerd met blue print sourcing. Een voorbeeld daarvan is de nieuwe sleepboot ASD2811, waarbij ASD staat voor Azimuth Stern Drive, een draaibare roerpropeller. Leveranciers werden al voor het definitieve ontwerp van de ASD2811 benaderd, hetgeen de speelruimte voor inkoop vergrootte. De voordelen die het vroegtijdig betrekken van leveranciers oplevert, gecombineerd met bouwen in serie, komen ook de klant ten goede. Die krijgt nu meer trekkracht voor hetzelfde geld, waardoor de return-on-investment op een sleepboot groter is.  

Reageren? Dit kan onderaan het hoofdartikel

Bron: Supply Chain Management vecht mee in concurrentiestrijd, PT Industrieel Management maart/april 2016.


Niet nieuw
Het idee dat je klanten laat kiezen uit basisvarianten met standaardopties is buiten de scheepvaartindustrie niet nieuw. ‘Integendeel, niemand laat bijvoorbeeld een vliegtuig op maat ontwerpen. Ook bij auto’s gebeurt dat vrijwel nooit. Bij BMW kán het overigens wel, maar voor zo’n special edition betaal je wel veel meer.’

Hoewel er steeds meer werven komen die de modulaire benadering van Damen kopiëren, was het in de scheepsvaart lange tijd gangbaar dat iedere boot uniek was. ‘Een reder kwam dan een paar keer langs op een werf, dronk er een glas, er werden schetsen gemaakt, en de boot werd besteld. Elk schip is dan een prototype.’

Er mág ook heel veel in de scheepvaart, wat maatwerk vergemakkelijkt. ‘Als mijn dochter een gecertificeerde lasser in dienst neemt, kan ze in principe een boot gaan bouwen.’

Continu verbeteren
Met diverse recente scheepsrampen in de passagiersvaart in het achterhoofd – overigens in eerste instantie veelal veroorzaakt door menselijk falen – rijst de vraag hoe veilig dat is. ‘Er bestaan wel regels voor bijvoorbeeld de stabiliteit en de veiligheidsvoorzieningen, onder meer Lloyds schrijft deze voor’, reageert Gelling. ‘Wel is het zo dat prototypes meer kinderziektes hebben dan configureerbare standaardschepen. Dat is, naast de veel kortere levertijden, dus ook een voordeel van ons systeem. Wij kunnen onze scheepsrompen continu blijven verbeteren. Wij doen dat via freeze and release. Steeds is een kleine serie precies hetzelfde, maar daarna volgt er een aanpassing. Vergelijk het met de opéénvolging van de Golf I tot en met VII.’

Boten in de afbouwfase op de scheefswerf van Damen
Boten in de afbouwfase op de scheefswerf van Damen


Verschil
Het modulaire bouwsysteem van Damen, dat ook voordelen biedt als reparaties nodig zijn, vertoont veel overeenkomsten met de auto-industrie. Er is echter ook een groot verschil. Een bedrijf zoals Toyota, bekend vanwege hun Lean productie met vrijwel geen (tussen)voorraden, bouwt geen enkel chassis voordat een klant dit heeft besteld. Alleen van kleine onderdelen wordt een zeer beperkte voorraad aangehouden langs de productielijn, en die voorraad wordt via het bekende Kanban-systeem aangevuld zodra dat nodig is.

‘Ook ons ideaal is een pijplijn waardoor boten als het ware naar de klant stromen’, aldus Gelling. ‘Een Lean productielijn opzetten kan bij ons echter niet. Wij bouwen namelijk nooit meer dan circa honderd boten van één type. Bovendien kun je een auto in een paar dagen in elkaar zetten, maar bij een schip kan dat niet. Als wij met de bouw zouden wachten totdat er een order binnenkomt, dan duurt het gemiddeld wel een jaar voor het schip klaar is. Vandaar dat we die buffer nodig hebben, met scheepsrompen en onderdelen die nog niet zijn besteld.’

Korte levertijden
Damen betaalt daar natuurlijk een prijs voor: de kosten van het aanhouden van deze voorraad. ‘Op een omzet van 200 miljoen euro per jaar in de high speed craft divisie, schat ik de hoeveelheid geld die vast zit in de productiepijplijn op 100 miljoen euro.’

Bouwen op voorraad is echter de enige manier om te voldoen aan de wens van veel klanten: korte levertijden. Gelling geeft drie voorbeelden waarbij snelle levering vereist is. ‘Oliemaatschappijen doen aanbestedingen voor de bevoorrading van hun olieplatforms. De partijen die daarop intekenen hebben vaak minder boten dan er nodig zijn, als ze veel aanbestedingstrajecten winnen. En gebeurt dat, dan kunnen ze moeilijk nee zeggen, want dan worden ze ongeloofwaardig. Daarom willen ze heel snel boten van ons kunnen afnemen.’

Een tweede voorbeeld van mensen die niet lang willen wachten zijn de kopers van jachten. Een derde voorbeeld betreft tenslotte de aanleg van windparken. Hierbij zijn vaak snel boten nodig voor het vervoer van technici. Het onderhoud van de parken krijgt in de beginfase namelijk vaak een lage prioriteit.

Het ten dele bouwen op voorraad is voor Damen echter geen dogma. Het gebeurt alleen als korte levertijden gewenst zijn. ’Bij patrouilleboten is dat meestal niet het geval, overheden hebben een lange termijn planning.’

Maxi Casco’s
In de afgelopen jaren was er, voor de groep schepen waarbij snelle levering gewenst is, een trend om deze boten steeds verder af te bouwen vóór het moment van bestelling. ‘Eerst kreeg je maxi casco’s, zoals sleepboten waaraan alleen de motoren en de schroeven nog ontbraken. Later werden bepaalde scheepstypen zelfs vrijwel helemaal afgebouwd. Soms worden daarbij leidingen en bekabelingen zodanig aangelegd, dat je bijvoorbeeld een lier nog op meerdere plekken kunt plaatsen, naar wens van de klant. In de metafoor met Lego zorg je dan voor extra nopjes. Die gebruik je niet allemaal, maar toch kost dit je minder dan als je ze voor sommige klanten achteraf moet aanbrengen.’

De elektronische uitrusting, het type lak, de betimmering en het meubilair maakt geen onderdeel uit van de kale basisboten, waardoor deze er van binnen en buiten nog niet zo fraai uitzien. Dus ziet u een boot in rode grondverf varen, dan is er een gerede kans dat dit een schip is van Damen, op weg naar een werf dichtbij de klant voor de finishing touch

Sommige boottypen worden bij Damen al voor ze besteld zijn vrijwel geheel afgebouwd
Sommige boottypen worden vrijwel geheel afgebouwd, met uitzondering van de elektronische uitrusting, het type lak, de betimmering en het meubilair. Op de achtergrond van deze foto zijn enkele kale boten zichtbaar. Na bestelling krijgen deze de finishing touch.


Smart Customization
Er zijn ook scheepstypen waarbij het aantal variaties dat de klanten wensen te groot is voor de maxi casco benadering. De klanten willen dan de boot zélf verregaand naar wens kunnen aanpassen. De oplossing is om in dat geval de scheepsrompen juist weer minder ver af te bouwen, en daarnaast een buffer aan te leggen met optionele ‘legostenen’ voor de afbouw.

Feitelijk grijpt Damen daarmee terug op het modulaire bouwsysteem waarmee Kommer Damen Jzn ooit begon.  De schepen zijn inmiddels echter veel complexer en geavanceerder, en er zijn veel meer opties. Daardoor moet er voor elk modulair te bouwen scheepstype een bijpassend logistiek besturingsmodel worden ontwikkeld. Dit gebeurt onder het kopje Smart Customization.

De Fast Crew Supplier type Twin Axe diende als pilot voor smart customization
De Fast Crew Supplier type Twin Axe diende als pilot voor smart customization


Als pilot hiervoor dient de Fast Crew Supplier type Twin Axe, zie de foto hierboven. ‘Dit is een soort catamaran die mensen en goederen razendsnel van en naar windmolenparken kan brengen. De afzetmarkt voor dit soort schepen groeit enorm, omdat windmolens steeds verder uit de kust komen te staan.’

Op basis van de vlag waaronder een boot moet komen te varen, liggen een aantal zaken vast. ‘In Duitsland en Denemarken zijn kunststof zeewaterleidingen voor koeling van de motoren bijvoorbeeld niet toegestaan, omdat men bang is dat deze bij brand gaan lekken waardoor het schip zinkt. Hierdoor wordt je gedwongen om al heel vroeg de vlag te kiezen. Die keuze is al gemaakt bij de basisboten, die we op voorraad produceren. Als het om een auto zou gaan zou je kunnen stellen: sommige landen vereisen een coupé en andere een variant. Achteraf kun je niet meer veranderen van basismodel.’

Motoren
Bij de Twin Axe is ook het type motoren onderdeel van de basisboot. ‘Klanten kiezen een motormerk waarvan zij denken dat ze daar het minste problemen mee zullen krijgen. Het gaat hen erom of hun boot vaart of niet. Vaak speelt de lokale aanwezigheid van een goed onderhoudsbedrijf daarom een grote rol.  Op grond van het type motor dat een klant kiest, koppelen wij een reeds afgebouwde “kale” boot  aan hun order. Als we de motor niet alvast zouden inbouwen, dan zou de levertijd weer heel lang worden.’

Motoren moeten zelfs al ruim voor de bouw van een basisboot zijn besteld, omdat de levertijd van de motoren enkele maanden is. Om een goede afstemming mogelijk te maken onderhoudt Damen langdurige en vertrouwelijke relaties met een beperkt aantal toeleveranciers. ‘Caterpillar kan bijvoorbeeld een lijst inzien met daarop het aantal en type van de boten dat wij denken te gaan verkopen. Onze verkopers geven op die lijst aan hoe ze het slagingspercentage van een bepaalde deal inschatten. Bij een offerte is dat bijvoorbeeld 10%, als ze op een short-list van de klant komen 50%, en als het contract getekend is 90%. De  kans op een bepaalde order is nooit 100%, want we startten pas met de afbouw van een boot als de eerste aanbetalingstermijn daarvoor binnen is.’

Onderzijde van een boot in de afbouwfase bij Damen
Onderzijde van een boot in de afbouwfase (dit betreft niet de Twin Axe)


Productconfigurator
Kort door de bocht kun je stellen dat alles wat niet bepaald wordt door de vlag of de aandrijving, en waarbij de klant keuzevrijheid wenst, onderdeel is van Smart Customization.

Bij wijze van pilot begon een team van vijf mensen voor de Twin Axe in kaart te brengen welke opties de klanten willen. Hierna werden deze opties vertaald naar een lijst van 109 voorgekookte mogelijkheden. ‘Vervolgens werd een app ontwikkeld. Dit is een productconfigurator waarmee onze verkopers op hun tablet klanten de voor hen ideale boot laten samenstellen. De app geeft niet alleen aan wat er kan, maar ook wat niet mogelijk is vanwege eerdere keuzes.’

Zijn alle keuzes eenmaal gemaakt en gaat de klant akkoord, dan wordt er een e-mailtje met een keuze-string naar het hoofdkantoor van Damen in Gorinchem gezonden. ‘Het kost ons dan nog maar een half uurtje, om de gegevens in te voeren in ons ERP-systeem, IFS. Omdat het om standaardcomponenten gaat, zijn daarna alle tekeningen om deze aan te brengen op een basisboot beschikbaar, evenals lijsten van materialen die just-in-time moeten worden ingekocht. Op deze manier kun je de boot heel snel naar klantwens afbouwen en afleveren.’

1,5 jaar na de start van de pilot met Smart Customization, is de app juist gereed voor gebruik. De pijplijn van Damen Shipyards wordt binnenkort dus weer een stukje slimmer!

Reacties lezers
Login om hier uw bijdrage te plaatsen! (daarna even terug naar beneden scrollen)

Ook Toyota bouwt niet strict op klantorder
Door (Naam_Bedrijf) Rudy_Lean Vertaald op 20-10-2015:
"Mooi artikel. Nu lijkt het qua verhaal of Toyota alles op klantvraag bouwt. Enige nuance is daarin geboden.

We worden zelfs voor puur op klantorder bouwen gewaarschuwd in het boek The Toyota Way (v.a. pagina 113):

If you build product as it is ordered, you may be building huge quantities one week, paying overtime, and stressing your people and equipment, but then, if orders are light the next week, your people will have little tot do and your equipment will be underutilized (...) IT IS IMPOSSIBLE TOT RUN A LEAN OPERATION THIS WAY. (...) Toyota has found it can create the leanest operation and ultimately give customers better service and better quality by levelling out the production schedule and NOT always build to order.

En op pagina 122: The Toyota system is not a build-to-order system. It is a change to order system. And the big difference is that we have cars moving down a line that we change specs on. We have always done that. But we are just taking it another big notch up. We pick a car on the line, any car, and change it. And obviously, there are guidelines on how many changes you can do in a day, so we consistently have the parts available..."
lees verder


Bewuste keuze Klant Order OntkoppelPunt (KOOP)
Door (Naam_Bedrijf) Hessel_CoLogic op 15-04-2016:
"Er wordt gesteld in dit artikel dat het bouwen op voorraad van casco's haaks op Lean zou staan. Dat bestrijd ik ten zeerste. Wat Damen terecht gedaan heeft is kijken naar de klantenorderdoorlooptijd. In die tijd hebben ze bewust gesneden, door met een voorraad halffabricaten te werken. Dat is verspilling uit de klantenorderdoorlooptijd halen.

Dus hebben ze wel Lean toegepast, maar op een alternatieve wijze, via een bewuste keuze van het klantenorderontkoppelpunt (Het KOOP). Dit is juist heel slim, want hierdoor kan er een optimalisatie van de voorraad ten opzichte van de doorlooptijd gemaakt worden.

Met deze oplossing hebben al diverse Nederlandse ondernemingen slimmere oplossingen gerealiseerd dan door het rücksichtslos vast houden aan pure Lean concepten. Kijk bijvoorbeeld eens naar wat onder andere Holmatro, Krohne, Meijn, Moba, Orga, Unitron en SEW hebben gedaan."
lees verder


Value Manufacturing
Door (Naam_Bedrijf) Jaap_Procesverbeteren.nl op 17-04-2016:
"Lean manufacturing had eigenlijk beter Value Manufacturing kunnen heten, dan hadden we deze discussie niet hoeven voeren!
Als schrijver van het artikel over Damen ben ik het eens met hetgeen gesteld wordt in de voorgaande bijdrage: dat Damen feitelijk het Klant Order OntkoppelPunt, dus de grens tussen wat op voorraad en op bestelling wordt gedaan, slim kiest.

Dit heb ik gekenschetst als tegendeel van Lean, omdat productie op voorraad nu niet iets is, wat je binnen die methode verwacht! Damen durft dus een onconventionele oplossing te kiezen. Er staat in mijn artikel echter ook, dat Damen op een dieper niveau wel degenlijk Lean te werk gaat. Ze zoeken namelijk naar een antwoord op de vraag: Hoe creëer ik zo veel mogelijk waarde voor mijn klanten, tegen zo laag mogelijke kosten. In hun geval gaat dit soms het beste met meer tussenvoorraad (de scheepscasco's), omdat dit dan de enige manier is om tot een acceptabele doorlooptijd te komen.

Of je dit nu Lean noemt of niet, het gaat niet om verspillingsreductie, maar om maximale waardecreatie voor de klant. Hierbij kan verspilling in Lean termen (voorraad) voor lief worden genomen, als dat zoveel extra..."
lees verder



Hulp nodig bij de implementatie van WorldClass Operations?

Verwijzen naar dit artikel op internet?
Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/selectie_methodes/Damen_Shipyards_Smart_Customization.php

AzumutaBlom ConsultancyCimpro