Monozukuri: Meesterschap is toekomstig leiderschap

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 75
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Monozukuri: Meesterschap is toekomstig leiderschap

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Ik herinner me dat ik als tiener wekenlang ging werken om een cassettedeck van Philips te kopen. Daarmee haalde je immers de beste kwaliteit in huis. Dat was geen marketingverhaal, want het 35-jarige apparaat werkt nog steeds! Dergelijke kwaliteit – nog milieuvriendelijk ook want je gooit zo’n product niet snel weg - zie je tegenwoordig nog maar zelden.

Apple is, tot op zekere hoogte, één van weinige uitzonderingen. Het succesrecept van Steve Jobs: focus op wat je klanten echt willen, reduceer de producten tot de gebruiksvriendelijkste essentie en perfectioneer ze. Een minder vaak genoemde succesfactor is de helaas uitgekiende marketing, en daarnaast is er ook bij Apple steeds meer sprake van een bonuscultuur.
Steve Jobs had echter wel een sterke troef: hij had zélf gevoel voor techniek. In zekere zin ontwikkelde hij producten die hij en zijn collega’s persoonlijk graag zouden bezitten. Apple-producten zijn daardoor ambachtelijk in de zin van het Japanse begrip monozukuri: gemaakt met aandacht. Zelfs de binnenkant moest er goed uitzien, vond Jobs.

Ook Toyota heeft managers die diep in het bedrijf geworteld zijn, die de eigen producten goed kennen, daar trots op zijn, en er verantwoordelijkheid voor nemen. Denk aan de opmerking van Toyota-topman Akio Toyoda tijdens de recall-affaire twee jaar geleden: “My name is on every car”.

Het begrip monozukuri is in feite een pleidooi tegen vluchtigheid. Als je perfecte producten wilt maken dan moeten vakmensen lang bij een bedrijf kunnen blijven werken, omdat dit hen de mogelijkheid biedt om te excelleren.

Intrigerend is dat in het boek The Toyota Way to Lean Leadership wordt gesteld, dat dit ook geldt voor leidinggevenden. Bij Toyota wordt je niet zomaar een Lean manager, daar is jarenlange praktijktraining voor nodig onder begeleiding van oude meesters in het vak. Je wortelt daarbij eerst in je eigen discipline en leert gestructureerd problemen oplossen, pas daarna spreid je je ‘takken’ verder uit in het bedrijf. Meesterschap is dus bij Toyota het recept voor toekomstig leiderschap!

Monozukuri zou een verdere revival en vergroening van onze maakindustrie kunnen stimuleren. Dit zou dan echter wel een nieuw type aandeelhouder vergen. Eén die niet is gefocust op korte termijn winst, maar die zich echt een beetje eigenaar wil en kan voelen.

Wie van u beschouwt zich als een monozukuri-bedrijf?

Dr Ir Jaap van Ede, 
hoofdredacteur procesverbeteren.nl
(Bovenstaande tekst verscheen ook als column in de nieuwsbrief van nov/dec '12)
Fred_2cManagement

Re: Monozukuri: Meesterschap is toekomstig leiderschap

Bericht door Fred_2cManagement »

Beste Jaap,

De filosofie en drive achter monokuzuri is essentieel willen wij kunnen excelleren, en die onderschrijf ik volkomen. Een tegenkracht die momenteel steeds sterker opkomt is het z.g. outsource-en van arbeid en het inschakelen van zp-ers. Deze verrichten één speciale opgave en verder niet. Kennis en kunde landen zo niet in het DNA van de organisatie.De verbondenheid met de organisatie gaat zo verloren en zo scheppen wij het volgende probleem voor over, zeg maar, 5 jaar.

Er zijn maar weinig managers te vinden die over de gevolgen hiervan nadenken. De meesten zijn vooral gericht op de korte termijn: Hoe overleef ik 2012. Er dient m.i. eerst een maatschappij brede mindshift te komen, willen we hier tegenwicht aan kunnen bieden. Het visier moet gericht worden op de lange termijn. Team-leren, systeem-denken en persoonlijk meersterschap is helaas nog niet een ieder gegeven.
Plaats reactie