Wat is uw definitie van Lean?

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 75
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Wat is uw definitie van Lean?

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Wat is Lean?

Corina van Gelderen is programma-manager “Steeds Beter” bij zorgorganisatie Icare. Als ik haar interview (het artikel staat binnenkort op de site), stelt zij mij deze wedervraag: Wat is volgens jou Lean? Die vraag blijkt niet zo gemakkelijk kort en bondig te beantwoorden!

Ik probeer het toch:

Een methode waarbij alles en iedereen continu en gericht streeft naar het vergroten van de waarde die richting de klant stroomt, via standaardisatie, visualisatie van de waardeketen, diepgaande probleemanalyse en coachend leiderschap.


In veel productiebedrijven leidt een keten van activiteiten tot het eindproduct. In dat geval komt Lean neer op het zo naadloos mogelijk op elkaar laten aansluiten van de waarde-toevoegende activiteiten. Omdat Scania daar jarenlang naar heeft gestreefd, worden hun vrachtwagens tegenwoordig vrijwel in een One Piece Flow (dus één voor één) geassembleerd, op bestelling van de klant. Op die manier zijn er in de productieketen zo min mogelijk verspillingen, zoals (tussen)voorraden waarin ‘geld vast zit’.

Uitleggen wat Lean is wordt echter al een stuk minder eenvoudig als het bijvoorbeeld gaat om een bouwbedrijf. Kort geleden las ik het boek "Lean Bouwen", dat ik binnenkort zal bespreken op de site. Bij de bouw van huizen zijn meestal diverse onderaannemers betrokken. Stel nu dat er een woonwijk van honderd woningen moet worden gebouwd, dan zullen die onderaannemers gewoonlijk ieder hun activiteit batchgewijs uitvoeren. Dus al het werk in één keer doen. Die aanpak is precies het tegendeel van Lean. Het resultaat is enorm veel onderhanden werk in de vorm van half-afgebouwde huizen, en de doorlooptijd is lang (er komt immers pas een huis af als alle huizen bijna klaar zijn). Fouten worden daarnaast laat ontdekt, en moeten dan bij alle huizen worden gecorrigeerd.

Hoe met het dan wel? Bouwen in een One Piece Flow, dus steeds één huis en dan pas het volgende? Helaas, zo eenvoudig is het niet. Stel, je hebt voor het bouwen van een huis achtereenvolgens aannemer A, B en C nodig. Laten we even aannemen dat A veel meer tijd nodig heeft per huis dan B. Wat moet B dan doen als zij met hun eerste huis klaar zijn? Wachten totdat zij met nummer twee kunnen beginnen, of even de bouwplaats verlaten? Beide zaken kosten veel geld. Het ideaal van een One Piece Flow binnen Lean moet je volgens mij daarom zien als een soort kompas. Je streeft weliswaar in die richting, maar wel op zo’n manier dat de baten overall hoger zijn dan de kosten. 

Lean is dus niet zwart-wit. Dat geldt nog sterker bij een zorgaanbieder zoals Icare. Daar kan de waarde die wordt gecreëerd vaak niets eens worden weergeven via een keten (value stream) van achtereenvolgende activiteiten. Toch kun je ook dan wel degelijk steeds meer Lean worden. Begin bijvoorbeeld door eenvoudig de volgende vragen te stellen: Wat staat ons in de weg om de “zorgbeleving” van onze klanten te vergroten? En wanneer zijn wij daar niet mee bezig en waarom?

De bovenstaande tekst is een kopie van mijn column in de nieuwsbrief van maart/april 2014.

Wat is úw definitie van Lean?
Ik hoor het graag! Misschien kunnen we zo tot een algemeen aanvaarde samenvatting komen.

Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl
Plaats reactie