Lean, TOC en QRM zijn complementair

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 75
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Lean, TOC en QRM zijn complementair

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Deze blog verscheen ook in de Procesverbeteren.nl nieuwsbrief van september 2014. [ Nieuwsbrief aanvragen ]

Lean, TOC en QRM: niet strijdig maar complementair

De logistieke verbetermethoden Lean manufacturing (Lean), Quick Response Manufacturing (QRM) en de Theory of Constraints (
TOC) hebben hetzelfde doel: een zo gelijkmatig en snel mogelijke stroom van producten of diensten richting uw klanten. Dus dus met zo min mogelijk bottlenecks, tussenvoorraden of verspilling van tijd of materialen. Alle drie de methoden verlagen daartoe de hoeveelheid onderhanden werk, met als doel snelheidslimiterende stappen zichtbaar te maken en vervolgens te verbeteren. Er is wel een verschil in de manier waarop dat 'verbeteren' gebeurt.

Kort voor zijn overlijden positioneerde Eli Goldratt zijn TOC als een uitbreiding van Lean. Daarbij hamerde hij vooral op de mogelijkheden van buffer management, om de prioriteit van productieorders te bepalen als u veel verschillende producten in relatief kleine volumes maakt (high mix / low volume productie).Goldratt deed zichzelf daarmee tekort. De TOC omvat namelijk ook een aantal belangrijke tools om je strategie te ontwikkelen. Bovendien reikt de TOC middelen aan om de doorstroom op hefboompunten (bottlenecks) te verbeteren.

In de context van deze column is het echter het belangrijkste dat Goldratt liet zien dat Lean en de TOC niet strijdig met elkaar zijn, maar elkaar aanvullen. In moderne toepassingen zie je dan ook in toenemende mate kenmerken van beide methoden, en dat was ook zichtbaar in het laatste boek van Goldratt.

Afbeelding
^ Assemblagelijn Ford, 1913. De doorstroom stond toen al centraal! (foto Ford, reproduced with permission)

In juni bezocht ik de 13e internationale conferentie over QRM, waarover later dit jaar uitgebreid verslag wordt gedaan. Net zoals de TOC omvat QRM tal van nieuwe tools voor high mix / low volume productie, maar verder is ook deze methode gefundeerd op Lean.

Daarom is het eigenlijk niet verbazingwekkend dat je nu ook bij QRM een toenadering ziet tot Lean. Werd QRM vroeger nog wel eens gepositioneerd als Lean2.0, nu waren de congresgangers het erover eens dat ‘hun’ methode Lean terugbrengt tot zijn essentie: end-to-end de doorstroom verbeteren. Een tweede teken aan de wand: op de QRM-conferentie waren er nu ook lezingen over Lean.

De moraal van dit verhaal: Lean, QRM en de TOC zijn niet strijdig, en de ene aanpak is ook niet moderner dan de andere. De drie methoden zijn complementair. Als u uw logistieke processen wilt verbeteren, bestudeer dan zowel Lean als de TOC en QRM, en beslis daarna welke methode(s) in uw geval het meest geschikt zijn om meer flow te creëren.
Eric_LeanTeam

Re: Lean, TOC en QRM zijn complementair

Bericht door Eric_LeanTeam »

De titel van dit artikel klopt als een bus. Met de inhoud ben ik het echter minder eens. TOC, QRM en Lean zijn geen aanvullingen op elkaar. Elk van deze strategieen heeft zijn eigen oorsprong in de processen. Wat ik elke keer mis in de discussie, is dat de aard van het proces bepalend is voor de oplossing die van toepassing is. Het start dus niet met het kiezen van een methode, maar het start met een analyse van het proces, waarop je de strategie toepast. Wat deze drie strategieën gemeen hebben, is dat ze alle drie streven naar een zo snel mogelijke doorstroming van orderontvangst tot uitlevering.
Bij Lean heb je te maken met een proces dat uitermate repetitief is, en waar de opties eigenlijk allemaal gepre-engineered zijn, zodat je met dezelfde takten kunt blijven werken. Vraag Toyota echter niet om een Prius die 10 cm langer is, want dat wordt door hun geweigerd. Dat is namelijk een verstoring waar ze niet mee om kunnen gaan.
Bij TOC heb je te maken met een proces waar zich in principe één bottleneck bevindt. Zoek de bottleneck, zorg dat de flow door deze bottleneck verhoogd wordt, en de output van je hele systeem gaat omhoog.
QRM ten slotte is de strategie die je toepast als je wisselende bottlenecks hebt, of als je te maken hebt met variatie in producten, productspecificaties of bewerkingen en bewerkingsvolgordes. QRM gaat uit van een strategische reservecapaciteit op alle bewerkingen, waar bij Lean juist gestreefd wordt naar een zo hoog mogelijke benutting van je systeem (OEE).

Kortom, start met een analyse van je proces, en pas daarop de juiste filosofie toe. De klant wil zijn order steeds sneller uitgeleverd hebben. Pas je organisatie daarop aan.
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 75
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Re: Lean, TOC en QRM zijn complementair

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Beste Eric,

Met mijn opmerking dat Lean, TOC en QRM 'elkaar aanvullen', bedoel ik niet dat het niet uit zou maken welke methode je wanneer toepast,
zie hiervoor ook het artikel selecteren van verbetermethodes. Wat ik wilde laten zien is dat alle logistieke verbetermethoden hetzelfde nastreven, meer flow, minder verspilling, en zichtbaar maken waar en wanneer die verspilling cq vertraging optreedt. Je kunt ook methoden mixen, bijvoorbeeld meer klassiek Lean waar je in een bedrijf low mix, high volume productie hebt, en QRM waar er sprake is van high mix, low volume productie. Precies op de manier zoals jij beschrijft. Niet voor niets besloot ik mijn column met "bestudeer zowel Lean als de TOC en QRM, en beslis daarna welke methode(s) in uw geval het meest geschikt zijn om meer flow te creëren"

In mijn column haal ik het laatste boek van Eli Goldratt aan, waarin hij een mix van TOC en Lean toepast in de retail. Hierbij is er echter geen sprake van de toepassing van TOC in operationele zin (dus sturen op een bottleneck), maar in strategische zin. De strategische tools (de zogenaamde thinking processes) die onderdeel uitmaken van de TOC zijn minder bekend, maar kunnen wel voor baanbrekende oplossingen zorgen, door op te sporen wat er in eerste instantie moet worden verbeterd. Dat is wat Goldratt doet in zijn boek. Vervolgens past hij Lean toe om concreet verbeteringen te realiseren.
Plaats reactie