Smart Industrie 4.0, hoe realistisch is die visie?

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Nico_ControlIT
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
Berichten: 2
Lid geworden op: do dec 13, 2007 9:50 pm

Smart Industrie 4.0, hoe realistisch is die visie?

Bericht door Nico_ControlIT »

Ik weet niet of "smartindustry.nl" bij u bekend is, maar dat is een initiatief van de overheid en werkgevers met als doel "Het versterken van de Nederlandse industrie door maximaal gebruik te maken van de nieuwste informatie en technologische ontwikkelingen, zodat deze efficiënter, flexibeler, kwalitatief beter en tailor made kan produceren"

Ik ben onlangs naar zo'n "Eat - or to be (B)Eaten" bijeenkomst geweest die overal in het land worden gehouden, maar het komt bij mij allemaal nogal richtingsloos over. Er wordt veel over nut, noodzaak en urgentie gesproken, en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Een richting heeft het allemaal echter nog niet.

Als ik zo'n Willem Vermeend hoor praten over 3-D printers en smart sensoren, denk ik dat deze losstaande technieken wel allemaal stuk voor stuk innovatief zijn en ongetwijfeld zullen bijdragen aan de doelstelling. Echt concurrentievoordeel zal echter moeten komen van het integraal en gestructureerd verbeteren van processen en productiemiddelen, zoals op deze website wordt gepropageerd.

Onder het kopje "industrie 4.0" wordt binnen Smart Industry gesproken over productiemiddelen (machines-mensen-materialen) die autonoom zijn - lees: niet meer bestuurd worden via ERP en MES - maar direct aan klanten gekoppeld worden via het internet of services en internet of things. Dat is zoiets als Albert Heijn die zijn pindakaas niet meer bestelt via het klantenportaal van Unilever, maar direct inlogt op machine 4 van de Calve fabriek in Rotterdam om een recept te downloaden en te laten maken. Dan sla je in mijn gevoel toch een groot aantal stappen over.

Wat is uw mening over Smart Industry en Industrie 4.0?

Nico van Veen
Plaats reactie