Pagina 1 van 1

Lost u wel de juiste problemen op?

Geplaatst: di jan 17, 2017 4:03 pm
door Jaap_Procesverbeteren.nl
Bij procesverbetermethodes zoals Lean en Six Sigma wordt er altijd op gehamerd dat je naar de root cause, de grondoorzaak dus, van problemen moet zoeken. Jumping to conclusions is het slechtste wat je kunt doen.

Maar, lossen we wel het juiste probleem op? Deze intrigerende vraag stelt Thomas Wedell-Wedellsborg in een Engelstalig artikel in het januari/februari nummer van Harvard Business Review (te lezen op hun website, zie https://hbr.org/2017/01/are-you-solving ... t-problems)

Albert Einstein zei al dat je veel meer tijd moet besteden aan het formuleren van het probleem, dan aan het oplossen daarvan. Doen we dat als Six Sigma Black Belts en Lean sensei's wel? Volgens Wedell-Wedellsborg niet: we gaan te snel de diepte in!

Hij geeft het voorbeeld van een lift in een kantoorgebouw, waarover geklaagd wordt dat die traag is. Met dat probleem kun je onmiddellijk aan de slag gaan, maar je kunt de klacht ook eerst proberen te “reframen”. Wellicht wordt vooral het wachten op de lift als saai ervaren, en dan zou het aanbieden van entertainment óók een oplossing kunnen zijn.

Het voorbeeld van de lift doet triviaal aan, maar toch denk ik dat Wedell-Wedellsborg een interessant punt aan de orde stelt.

Vóór je met probleemoplossing start, stelt hij een soort cognitieve variant van prototyping voor, met als doel verschillende probleemdefinities de revue te laten passeren. Lukt het om een probleem zo te “reframen”, dan is het belangrijk om de aannames die daarbij zijn gemaakt te checken in de realiteit.