Pagina 1 van 1

Blog: Lean is niet makkelijk te verslaan!

Geplaatst: ma jun 26, 2017 9:56 am
door Jaap_Procesverbeteren.nl
Lean is niet makkelijk te verslaan!

Recentelijk verschenen publicaties over fertigungsinseln in een Audi-fabriek. Auto’s worden dan niet langer aan de lopende band vervaardigd. In plaats daarvan kiezen de autocarrosserieën zelf hun route langs ‘productie-eilanden’, afhankelijk van de behoefte aan onderdelen. Op de productie-eilanden gaan robots de monteurs assisteren, door hen de juiste materialen aan te reiken. Er wordt zelfs al geëxperimenteerd met drones voor de bevoorrading!
Is deze cellulaire e-factory een serieuze concurrent voor een Lean productiestraat?

Afbeelding
Proeven met industrie 4.0 bij Audi: autoproductie via productie-eilanden

Het idee van een cellulaire fabriek, met daarin productie-eilanden, bestaat al heel lang. Quick Response Manufacturing (QRM) beschouwt dit zelfs als de ideale oplossing voor high mix, low volume productie. In plaats van productieketens te optimaliseren, wordt dan de capaciteitsbenutting van de productie-eilanden op elkaar afgestemd. Gemiddeld een zo groot mogelijke doorstroom realiseren blijft daarbij, net zoals bij Lean, het doel.

Interessant is dat smart industry, dat in Duitsland industrie 4.0 heet, digitale communicatie mogelijk maakt. Niet alleen tussen de productie-eilanden, maar ook met artificiële intelligentie daarboven. Een ‘meesterbrein’ kan dan bijvoorbeeld aan robots ‘vertellen’ hoe de eerstvolgende assemblagetaak eruit ziet. Het industrial internet of things, zoals het communicatienetwerk heet, kan er ook voor zorgen dat te assembleren producten (op karretjes) vanzelf de juiste route kiezen. Het resultaat is een ‘zelfdenkende’ , ‘zelfsturende’ en zelfs ‘zelflerende’ fabriek: een cellulaire e-factory. Audi zou daarin bijvoorbeeld unieke auto’s kunnen gaan produceren voor het hoogste marktsegment. 

Dit betekent niet dat een e-factory altijd superieur is aan een conventionele Lean productiestraat. Integendeel. In mijn ogen moet je eerst proberen om per productgroep een ‘waardestroom’ met een vaste routing te vormen. Lukt dat, dan is die oplossing altijd superieur aan een cellulaire fabriek, hoe ‘smart’ je die ook inricht of aanstuurt!

Die superioriteit houdt verband met de One Piece Flow oftewel enkelstuksproductie die Lean nastreeft. Steeds één bewerking uitvoeren, en het halffabricaat dan doorschuiven naar de volgende schakel. Het resultaat is een pijplijn, die letterlijk aan de lopende band voltooide auto’s aflevert. Wiskundig gezien leidt een One Piece Flow niet alleen tot de kortst mogelijke doorlooptijd, maar ook tot exact voorspelbare levertijden. Bijna altijd zal dit ook nog eens samengaan met de grootste capaciteitsbenutting. In een cellulaire e-factory is de verplaatsingstijd van halffabricaten tussen de bewerkingsstations namelijk langer. Bovendien zullen auto’s-in-wording dan regelmatig op elkaar moeten wachten.

Mijn conclusie is daarom dat een cellulaire e-factory pas het overwegen waard wordt, als een Lean productiestraat te inflexibel blijkt om aan de wisselende vraag te voldoen. En dan nog moeten de hoge investeringen wel opwegen tegen de baten. Bovendien moeten de grote veiligheidsproblemen rond het industrial internet of things nog worden opgelost.

Er is nóg een reden waarom de opmars van de cellulaire e-factory minder snel zal gaan dan nu wordt gesuggereerd. Ook een gewone Lean-productiestraat kun je smart maken. Daardoor neemt de flexibiliteit daarvan toe. Je kunt dan dus meer automodellen afwisselen binnen één One Piece Flow. Omstellingen van bijvoorbeeld robots kunnen daartoe geheel geautomatiseerd plaatsvinden.

Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur Procesverbeteren.nl


Een interessant artikel over Lean versus smart industry:
Lean and Industry 4.0 – Twins, Partners or contenders? Rüttiman, B.G. and Stöckli, M.T., Journal of Service Science and Management 9, 485-500 (2016) als pdf downloadbaar via Scientific Research Publishing (scirp.org)

Reacties hieronder welkom!