Opleiding?

Forum met als invalshoek KWALITEIT.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over
SIX SIGMA en Total Quality Management

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Hans5_Company
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
Berichten: 1
Lid geworden op: do mei 08, 2008 2:19 pm

Opleiding?

Bericht door Hans5_Company »

Beste iedereen,

Ik ben werkzaam bij een bedrijf dat installaties ontwerpt, produceert en installeert in de recycling en bulkhandling industrie. Bij een vorige werkgever was ik verantwoordelijk voor het ISO kwaliteitsysteem 9001 en 14001.

Bij mijn huidige werkgever zou ik het gebruikt van het ISO systeem naar een hoger niveau willen tillen. Van marketing- naar managementinstrument. Mede om hiermee een continue-verbeterproces op te zetten waarbij KPI's bepaald worden om na analyse processen te veranderen en eventueel bij te sturen.

Ik denk dat het voor mij goed is om naast mijn opleiding HBO technische bedrijfskunde en praktijkervaring hiervoor kennis op te doen middels een opleiding of cursus. Wat zou hiervoor een goede opleiding/ cursus zijn?

Met vriendelijke groet,

Hans
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 75
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Re: Opleiding?

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Beste Hans,

Het is wellicht een goed idee om de opleidingsagenda van deze website te raadplegen.

Die vind je via:
https://www.procesverbeteren.nl/agenda.php

Met vriendelijke groet,
Jaap van Ede,
procesverbeteren.nl
Dick_Symbol
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
Berichten: 2
Lid geworden op: wo feb 15, 2012 2:17 pm

Re: Opleiding?

Bericht door Dick_Symbol »

Beste Hans,

Ik kan je aanraden om een Lean Six Sigma training te volgen. Je zou in ieder geval een training op Green Belt niveau moeten volgen en eventueel op Black belt niveau. Er zijn diverse partijen in de markt die een dergelijke training aanbieden. Ik kan je adviseren goed naar het verschil in curriculum van deze trainingen te kijken. De titel 'Green Belt' alleen is geen garantie. Gezien je vraag zou ik in ieder geval checken of het een pragmatische training is waar het verbeteren van processen niet alleen vanuit de statistische hoek wordt aangevlogen, maar ook vanuit de Lean hoek. Onderwerpen zoals ISO, PDCA, Lean en VSM bijvoorbeeld moeten uitgebreid behandeld worden. Deze instrumenten zitten niet standaard in elke Green Belt training. Tenslotte moet je een keuze maken of je een Green Belt voor Industrie of een Green Belt voor Dienstverlening wilt volgen. Dit hangt af van de organisatie waarin je werkt en welke rol je daar zelf in speelt. Voor Managers die deze verbeteringen moeten initiëren, is er vanuit Lean Six Sigma een Champion training beschikbaar.

Zelf ben ik werkzaam bij Symbol BV. Symbol geeft alle bovengenoemde trainingen en helpt bedrijven desgewenst bij de implementatie van deze methode d.m.v. coaching. Wij bieden open trainingen op 7 verschillende locaties in Nederland. Ik kan je aanraden om in ieder geval onze trainingsgids aan te vragen.

Best regards / Met vriendelijke groeten,

Dick Theisens
General Manager - MBB
Symbol BV
Plaats reactie