Aanvullingen lezers: Artikel introductie Lean

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap1_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 86
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 2:06 pm

Aanvullingen lezers: Artikel introductie Lean

Bericht door Jaap1_Procesverbeteren.nl »

We willen graag meer interactie met de bezoekers op procesverbeteren.nl

Daarom hebben we een script ontwikkeld waarmee het mogelijk wordt om als lezer aanvullingen te plaatsen bij en tegelijk in artikelen. We gaan dit geleidelijk invoeren.

De onderstaande keten van berichten bestaat uit aanvullingen van lezers op het volgende artikel: Introductie Lean manufacturing. We hebben 800 unieke bezoekers per dag en dit is één van onze meest gelezen artikelen.

Uw aanvullingen worden niet alleen op het forum geplaatst, maar ook in een kader in dit artikel!

Uw eigen bijdragen kunt u zelf (zonder tijdslimiet) aanpassen of zelfs verwijderen.
Bij elke bijdrage is de gebruikersnaam (met daarin de bedrijfsnaam tenzij deze bij de registratie werd verborgen) van de inzender zichtbaar. Op die manier krijgt u de credits. U kunt bovendien meer informatie over uzelf plaatsen in uw gebruikersprofiel, dat lezers kunnen raadplegen via de link onder uw gebruikersnaam.

Om een aanvulling te plaatsen heeft u een wachtwoord voor procesverbeteren.nl nodig. Registreer u daarom gratis, als u dat nog niet heeft gedaan. U krijgt daarna slechts één keer per twee maanden mail in de vorm van onze nieuwsbrief met alle nieuwe artikelen.

Goede aanvullingen bespreken bondig (maximaal een half A4-tje) één bepaald onderwerp en bevatten geen commerciële uitingen. Kies 'plaats reactie' hieronder om een bijdrage te plaatsen!
Bas1_Consultancy
Forum ervaring: 2/5
Forum ervaring: 2/5
Berichten: 3
Lid geworden op: di jun 18, 2013 8:28 pm

Lean tools en hun context

Bericht door Bas1_Consultancy »

Lean tools worden vaak worden gezien als oplossing voor een probleem, zoals de aanwezigheid van verspillingen. Wat daarbij in mijn ogen vaak vergeten wordt is hoe deze 'tools' bijvoorbeeld bij Toyota zijn ontwikkeld. Ze zijn daar niet 'uit de kast' gehaald, maar door steeds verder optimaliseren ontstaan. Kanban is bijvoorbeeld geen eindpunt, maar een middel om steeds meer in de richting van een One Piece Flow te komen. Ook 5S is gegroeid en begonnen met slechts de eerste S.

Dat is een heel belangrijk punt. Toyota heeft er tientallen jaren over gedaan om deze tools te maken tot wat ze nu zijn, en ze ontwikkelen nog steeds door. De tools zijn ontstaan in hun context, de specifieke productie-omgeving van Toyota, en zijn er daarbij op gericht om de oorzaak van problemen te verminderen of zelfs te elimineren. In de westerse wereld worden dezelfde tools vaak gebruikt als kant-en-klare 'oplossing' voor problemen, terwijl zo'n oplossing soms helemaal niet werkt in een andere productie-omgeving.
Plaats reactie