Welk ERP-pakket biedt de beste match met Lean?

Forum met als invalshoek FLEXIBELE BEDRIJFSSOFTWARE (ter ondersteuning van agile en lean).
Plaats hier uw vragen & antwoorden over ERP, Service Oriented Architecture, MES etc.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Stefanie_B-Improve
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
Berichten: 1
Lid geworden op: vr nov 02, 2012 5:24 pm

Welk ERP-pakket biedt de beste match met Lean?

Bericht door Stefanie_B-Improve »

Ik ben erg benieuwd naar de beste match tussen Lean en ERP, en hoe dit toegepast wordt in verschillende bedrijfsprocessen.

Is productie, logistiek, facturatie en boekhouding met Lean in een ERP-pakket toe te passen? Zo ja, hoe, en anders waarom niet? Wat is het beste voorbeeld?


Zie uit naar cases, whitepapers maar vooral naar reacties.
Jeroen_Yacht
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
Berichten: 1
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 8:20 pm

Re: Welk ERP-pakket biedt de beste match met Lean?

Bericht door Jeroen_Yacht »

Stefanie,

Als ik even alle nuances negeer zou ik zeggen ERP is tegengesteld aan Lean en proberen Lean in een ERP systeem te vangen is gedoemd te mislukken.

ERP is een tool en ERP systemen doen niets om processen te begrijpen, ze berekenen met gegeven doorlooptijden en routingstappen (en een hoop andere gegevens) een 'optimaal' schema. En als de werkelijkheid toch wat anders uitpakt, rekenen we een nieuw optimaal schema uit. In zo'n systeem zitten talloze variabelen en regels die niemand in zijn geheel doorheeft. De boekhoudkundige kant is bovendien gebaseerd op regels die haaks staan op het Lean-gedachtengoed.

Lean heeft heel veel tools, maar is veel meer dan dat. Over het toepassen van die tools zijn vele boeken geschreven. De beste combinatie voor mij: Met Lean-bril het proces goed analyseren en niet meer dan strikt nodig in ERP systeem vasthouden. Het boekje "Lean Office and Service Simplified: The Definitive How-To Guide" geeft leuke voorbeelden hoe lean buiten productieprocessen toe te passen. Het boek "Practical Lean Accounting" gaat dieper in op de noodzakelijke boekhoudkundige veranderingen.

Groet,

Jeroen
Anton1_Leanforms

Re: Welk ERP-pakket biedt de beste match met Lean?

Bericht door Anton1_Leanforms »

Ik sluit me aan bij de vorige reactie. ERP pakketten zijn per definitie niet Lean: Niet flexibel, transactiegericht, redelijk ingewikkeld voor gebruikers die er niet dagelijks mee bezig zijn en duur door benodigde licenties en aanpassingen door consultants.

Toch zijn ze onmisbaar omdat ze vaak de grote bulk aan masterdata wel goed bewaken.Alles op zijn plaats en alles op één plaats, in 5S-termen.
De werkprocessen op kantoor en werkvloer heb ik in het verleden gekoppeld aan een flexibel workflow-systeem wat data uitwisselde met het ERP-pakket. Je kunt zo de licentiekosten van het ERP-systeem terugbrengen doordat de meeste data buiten het systeem worden verzameld, en automatisch uitgewisseld. Het maak in feite niet uit wat voor soort ERP-systeem je hebt, omdat je rechtstreeks handelt met de onderliggende database.

We zijn in 2010 met een echt Lean workflow-pakket de markt op gegaan. Met klanten als Elisabeth ziekenhuis, Ducor, Voestalpine ,Waterschap De Veluwe en Docdata is dit niet alleen voor kleine organisaties een oplossing.
Plaats reactie