Blog: Hoe word je operationeel excellent?

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 75
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Blog: Hoe word je operationeel excellent?

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Hoe word je operationeel excellent?

De afgelopen periode bezocht ik weer verschillende bedrijven voor diepte-interviews. Wat me vaak opvalt is hoe lang die bedrijven al bezig zijn met operational excellence (OpEx). Een paar jaar is heel gewoon, en zelfs een decennium is geen uitzondering. En zelfs dan hoor je dat er nog een lange weg te gaan is!

Afbeelding
Brink Climate Systems is een goed voorbeeld van een bedrijf dat de lange weg naar Lean met vallen en opstaan aflegt.

Waarom duurt het zo lang om ‘operationeel excellent’ te worden? Kan dat niet sneller?

Wellicht wel een beetje, maar ik ben ervan overtuigd geraakt dat het onmogelijk is om binnen één jaar bijvoorbeeld compleet Lean te worden. De reden daarvoor: de complexiteit!

Wat je ruwweg wilt is dit:

- De werk- cq waardestroom voorspelbaar maken, stabiliteit op de werkvloer dus.
- Het werk laten ‘stromen’, door tijd- en materiaal verspillende stappen uit het proces te halen, tussenvoorraden te reduceren, en in kleinere batches te werken
- Een goede balans tussen efficiency (gebalanceerde productielijnen en taktijden) en flexibiliteit
- Klantorder-gestuurd produceren (pull)
- De werk- cq waardestroom zichtbaar maken, zodat je afwijkingen en verbeteropties ziet.
- Een strategie die aangeeft wat de hoogste prioriteit heeft om te gaan verbeteren (top-down cascaderen van prestatie-indicatoren)
- Een escalatie-systeem om problemen die buiten de invloedssfeer van de productie liggen,door te kunnen geven.

Wat is daarvoor allemaal nodig, afgezien van het compleet reorganiseren van de interne en externe logistiek? Zonder volledigheid te claimen:

- Iedereen is bekend met tools zoals 5S, standaardisatie en value stream mapping, en met principes zoals foutvrij produceren en ter plekke gaan kijken om een probleem te ervaren.
- Iedereen ziet het belang hiervan in (!), en draagt zijn of haar steentje bij aan het continu verbeteren van de waarde-stromen.
- Er zijn voldoende OpEx-coaches in de organisatie, mensen met diepgaande kennis die kunnen helpen bij het oplossen van ingewikkelde problemen, en die bijvoorbeeld productieteams kunnen bijstaan
- Verschuiving van verantwoordelijkheden naar de werkvloer, meestal via de vorming van multidisciplinaire (productie)teams.
- Iedereen begrijpt dat resultaten lokaal (op afdelingsniveau) niet belangrijk zijn, het gaat om het resultaat van de productie-keten als geheel.

Een waslijst van wensen en randvoorwaarden dus!

Daar komt nog bij dat je niets van dat alles één-op-één van andere bedrijven kunt kopiëren. Er bestaat niet zoiets als een ‘OpEx template’ die je kunt uitrollen, je moet alles op maat zien te snijden voor jouw situatie. Een eigen productie- en organisatiesysteem ontwikkelen dus. Omdat feitelijk alle genoemde zaken (en nog meer) nodig zijn, moet je ergens beginnen. Daardoor lijkt een proces van vallen en weer opstaan onontkoombaar. Bovendien is het vroeg of laat nodig om ook de kantoor- en R&D-processen af te stemmen op OpEx, denk bijvoorbeeld aan modulair opgebouwde producten. Toch is er óók goed nieuws: als je gewoon ergens begint blijken er wel degelijk al binnen een periode van maanden resultaten te behalen.

Resteert nog de vraag: hoe begin je? Dat lijkt weinig uit te maken. Er zijn bedrijven die beginnen met het ontwikkelen van een strategie, een soort blauwdruk van de nieuwe logistiek. Die proberen ze daarna top-down te verwezenlijken via grote verbeterprojecten, geleid door ‘black belts’. En er zijn ook bedrijven die bottum-up beginnen, door de medewerkers zelf naar eigen inzicht hun eigen werkprocessen te laten verbeteren. De eerste aanpak zorgt voor focus, de tweede geeft enthousiasme en brede betrokkenheid. Uiteindelijk heb je echter beide nodig. Daarom moet je in beide gevallen na verloop van tijd als het ware een stap terug zetten om er daarna twee vooruit te kunnen doen.

Wij horen graag uw visie, als het gaat om het starten met operational excellence! Ik wens u een goed 2016, en veel succes en plezier op uw pad naar verdere procesverbetering.

Jaap van Ede,
hoofdredacteur Procesverbeteren.nl
Plaats reactie