Login             Nieuwsbrief  |   Nieuws   |   Agenda   |   Vacatures   |   Forum   |   Advies   |   Adverteer   |   Zoek
UNCPlusDelta
Kepner-Tregoe
3rdWave
Leenders_Consultancy
Q-Consult
Symbol
BlomConsultancy
IJssel Technologie
The_Lean_Six_Sigma_Company
Yokoten
HAN
MultiTube
Agilitec
OosterhoornAdvies
QRM_Management_Center
leansixsigma.nl
Cierpa
De Hele Olifant
Cimpro
SigmaOnline
DeVerbeterpraktijk
Total-Productivity
Ergodesign
VanEekhoutConsulting
TWI-Instituut
vABC
LeanEnt
Limis
Greywise
Lean_Innovation_Network
Sirris
IkWilVerbeteren
AgileScrumGroup
BureauTromp

Blog: De belofte van Lean & Green

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Blog: De belofte van Lean & Green

Berichtdoor (Naam_Bedrijf) Jaap_Procesverbeteren.nl » ma aug 21, 2017 1:08 pm

Deze blog gaat, inclusief een link naar de reacties, mee in onze nieuwsbrief van begin september 2017

De belofte van Lean & Green

U zult ze wel kennen, de roemruchte ‘zeven verspillingen’ van Lean: overproductie, onnodige voorraden, transport en beweging, defecten, overbewerking, en wachten.

Reductie van deze ‘niet-waardetoevoegende’ activiteiten leidt bijna altijd óók tot meer duurzaamheid. Daarom bestaat al heel lang de idee om Lean & Green te combineren. Gedurende de recessie hoorde je daar weinig meer over, maar nu keert dit onderwerp gelukkig terug op de agenda. Ironisch genoeg, gezien het beleid van president Donald Trump, vindt veel van het onderzoek naar Lean & Green in de VS plaats. Toch blijft het nog steeds bij een (academische) belofte.

Google maar eens op “green value stream map”. Resultaten in Nederland: nul. Wereldwijd: minder dan tien. Vreemd? Misschien niet. Ik ken namelijk nog geen enkel bedrijf met een integraal Lean & Green programma. U wel? Laat dit ons dan s.v.p. weten!

Natuurlijk zijn er wel veel Nederlandse bedrijven die én Lean zijn, én die serieus werk maken van sustainability. De verbeterprogramma’s voor Lean en Green lopen dan echter naast elkaar. Bovendien ligt het accent bij Green vaak op externe zaken: groenere grondstoffen, groenere verpakkingsmogelijkheden, groener wegtransport etcetera. Een holistische benadering van Lean en Green ontbreekt. Zelfs Unilever, toch een kei in World Class Manufacturing én een bedrijf met ambitieuze milieudoelen, voegt bij hun halfjaarlijkse verbeterplanning de duurzaamheidsprojecten apart toe.

Afbeelding
Waarom combineert 100% recycling (Green) zo moeilijk met 100% waardecreatie (Lean)?

Waarom is het zo moeilijk om de doelen van Lean (100% waardetoevoeging) en Green (100% recycling) te combineren?

Reeds lang wordt geopperd om daartoe gebruik te maken van een verrijkte value stream map (VSM). Denk bijvoorbeeld aan een green VSM om het al dan niet duurzame gebruik van materialen in beeld te brengen, of een energy VSM die laat zien welk energieverbruik al dan niet waarde toevoegt. Een environmental VSM is ook een mogelijkheid, daarin wordt dan zo veel mogelijk duurzaamheidsinformatie gecombineerd.

Hierna beginnen echter de problemen: hoe stem je de prioriteiten van de verschillende VSM’s op elkaar af. Bij groene VSM’s horen prestatie-indicatoren zoals CO2-uitstoot, waterverbruik, materiaalverbruik, energieverbruik en milieubelasting.

In een Lean VSM is de belangrijkste prestatie-indicator daarentegen de ketenbrede doorlooptijd. Zoals gezegd is er daarbij wel een connectie met green: niet-waarde-toevoegende bewerkingsstappen, de eerdergenoemde zeven verspillingen, worden uit de productieketen verwijderd. Om met geringe voorraden (Lean) te produceren is echter ook just-in-time toelevering nodig. Dat kan vaker rijden met vrachtwagens betekenen, en dat is strijdig met green. Aan de andere kant kan streven naar green bijvoorbeeld vragen om een schonere grondstof, terwijl dat uit kostenperspectief niet Lean is.

Dus toch maar gescheiden houden, die Lean en Green programma’s? Ik zou dat jammer vinden, juist vanwege die grote overlap op het gebied van verspillingsreductie. Er is een rechtstreekse relatie tussen de zeven Lean verspillingen en de 3 R’s binnen green: Reduce, Re-use, en Recovery. Als Lean verbeterteams zich hiervan bewust worden, kan dat heel veel extra groene ideeën opleveren, lijkt me. Dan wordt Lean een katalysator voor vergroening, in plaats dat green slechts bijvangst is. Bovendien streeft Lean naar waardecreatie voor de klant, en die waardeert milieuvriendelijkheid steeds meer. Lean zou dus vanzelf al steeds groener moeten worden.

Je blijft bij het combineren van Lean en Green natuurlijk nog steeds met een afstemmingsprobleem zitten. Daarvoor wil ik hier de volgende oplossing opperen, die er voor zorgt dat Lean en Green uit elkaars vaarwater blijven:

    1. Elke Lean verbeteractie wordt past uitgevoerd als die (a) het proces niet minder duurzaam maakt. Daarnaast bekijk je (b) of er als spin-off ook groene resultaten mogelijk zijn (die het proces dan niet minder Lean mogen maken).

    2. Elke Green verbeteractie wordt pas uitgevoerd als die (a) het proces niet minder Lean maakt. Daarnaast bekijk je (b) of er als spin-off ook Lean resultaten mogelijk zijn (die het proces dan niet minder duurzaam mogen maken)

    3. Green verbeterprojecten worden ook apart toegevoegd aan het verbeterkompas (Hoshin Kanri) van de organisatie. Zoals Unilever dit nu al doet dus. Bij de uitvoering van de groene verbeterprojecten kunnen Lean en Six Sigma tools worden gebruikt. 

Dit is natuurlijk maar een eerste idee. Wij horen graag wat u hiervan vindt en hoe u Lean en Green combineert (of zou willen combineren) in uw organisatie!

Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur Procesverbeteren.nl
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
 
Berichten: 42
Geregistreerd: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Re: Blog: De belofte van Lean & Green

Berichtdoor (Naam_Bedrijf) Sander_Van Wijnen » wo sep 06, 2017 3:05 pm

Beste Jaap,

Lean en green, het staat achter op heel wat trucks die in Nederland rijden. Wat mij betreft is green een overvloedige aanvulling. Het is namelijk maar wat je verstaat onder het begrip "waardecreatie" bij Lean. Het zou zo maar kunnen dat we daar een te smalle definitie van hebben. Als je de boeken induikt kom je erachter dat van oorsprong het begrip waarde meer omvat dan alleen klantwaarde, het gaat ook over de wereld, de toekomst, de omgeving, leefomstandigheden, etc.

Een bedrijf dat zich puur focust op "klantwaarde" word misschien al snel mean, het gaat dan om efficiëntie wat ten koste kan gaan van mensen, milieu, sfeer, etc.

Ben benieuwd hoe anderen hier over denken.
Sander_Van Wijnen
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
 
Berichten: 1
Geregistreerd: vr aug 18, 2017 8:16 am


Keer terug naar Lean & TOC & QRM

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

cron
© C.J. van Ede 2006-2017 (Holland)