Big Bang nieuwe ICT werkt in industrie niet

Forum met als invalshoek PRODUCTIVITEIT.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over TOTAL PRODUCTIVE MAINTENANCE & RELIABILITY CENTERED MAINTENANCE

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Marcel_CimPro
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
Berichten: 1
Lid geworden op: ma apr 30, 2018 9:59 am

Big Bang nieuwe ICT werkt in industrie niet

Bericht door Marcel_CimPro » do mei 03, 2018 11:55 am

De Belgische bank- en verzekeraar Argenta raakte de afgelopen weken in opspraak omdat bijna anderhalf miljoen klanten dagenlang niet online konden bankieren. Een flinke strop voor de bank die de fout maakte om een nieuw ICT-systeem met een ‘big bang’ te willen lanceren. Het gaat hier overigens om een klassieke fout die ook in de industrie geregeld wordt gemaakt. En er zijn nog wel meer parallellen te trekken tussen het bankwezen en de industrie.

Net als bij banken wordt er in de industrie vaak gewerkt met verouderde informatiesystemen. Die systemen zijn vaak gebouwd door verschillende leveranciers en de integratie van alle functionaliteiten in een compleet nieuw systeem is uitermate complex. Vaak blijkt tijdens het schaduwdraaien of na een officiële release pas of er in de praktijk zaken misgaan. En dan is het een kwestie van razendsnel terugschakelen naar de back-up.

Schade
In het geval van Argenta ging dat dus goed mis. Het duurde zelfs enkele dagen voor het systeem weer goed draaide en in de tussentijd ontstond er bij veel klanten schade. Argenta heeft intussen schoorvoetend moeten toegeven om aantoonbare schade bij klanten te vergoeden.

Afbeelding

Onder de radar
Voor de industrie zou het debacle bij Argenta verplichte leerstof moeten zijn. Zeker omdat de mislukte lancering bij Argenta geen alleenstaand geval is. ICT-expert Jan Sabbe stelde in een artikel in dagblad De Tijd: ‘Veel bedrijven die zo’n big bang hebben geprobeerd, gingen de mist in. Niet zelden gaat het om investeringen van miljoenen euro’s die nooit in de productiefase geraken. In het geval van Argenta kwamen de problemen in de openbaarheid, maar je mag ervan uitgaan dat veel onder de radar blijft.’

Stap voor stap
CimPro (het bedrijf waarin de auteur werkt, red) onderschrijft de stelling Van Sabbe, en adviseert klanten niet voor niets om altijd stap voor stap over te gaan naar een nieuw systeem. Het digitaliseren van de fabrieksvloer leent zich ook bij uitstek om stapsgewijs in te voeren. De meetgegevens en data van installaties worden dan gefaseerd geïmplementeerd. Dankzij het gebruik van standaard interfaces worden deze gegevens stap voor stap uitgewisseld met het bestaande Enterprise Resource Planning (ERP) systeem. Projecten worden gefaseerd uitgerold en modulair opgebouwd met kant-en-klare componenten. Ook bij het invoeren van Internet-of-Things toepassingen zijn Rome en Keulen niet in een dag gebouwd.
Ergo: Het digitaliseren van de industriële werkvloer gaat het beste in ‘small steps’ en niet met een ‘big bang’.

> Meer informatie over Cimpro en slimme fabrieken op Cimpro.com

Plaats reactie