Sneller Beter (uit de corona-crisis)

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 60
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Sneller Beter (uit de corona-crisis)

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Deze blog is ook onderdeel van de nieuwsbrief van juli 2021,
registreer u desgewenst voor ontvangst (gratis en spamvrij) van deze en volgende nieuwsbrieven. Reacties op deze blog (hieronder) welkom!


Sneller Beter (uit de corona-crisis)

In deze Corona-tijd (zie ons dossier daarover) hebben sommige organisaties procesverbetering op een laag pitje gezet. Begrijpelijk, want procesverbeteren is iets wat je meestal doet in teamverband, en dan het liefst afdelingsoverschrijdend. Dat is met video-vergaderen lastig. En, hoewel je veel opleidingen online kunt doen, is het veel leuker en inspirerender als je anderen ook zo nu en dan ziet. In-company trainingen zijn bovendien een mix van theorie en praktijk, waarbij je meteen aan de slag wilt met het geleerde.

Afbeelding
Procesverbetering vergroot de flow richting klanten. Daarbij draait alles om afstemming

Gelukkig kan er nu, hopelijk blijvend, weer veel meer op sociaal gebied. Dus kan de draad van continu leren en verbeteren ook weer worden opgepakt!

Dat hoeft niet altijd meteen met bijvoorbeeld een diepgaand Lean, QRM of TPM-programma, dat uw bedrijf compleet op zijn kop zet. Als je de onderstaande stappen zet, ben je klaar om het laaghangende fruit te gaan plukken!

Het onderstaande recept werkt ook in sectoren die het hardst geraakt werden door Corona, en waarin er niet veel budget is om te verbeteren.

  1. Herijk de missie van uw organisatie: waarom, met welke bedoeling, zijn wij er?
  2. Definieer passende product/markt combinaties, en de klantwaarde die daarbij hoort. Bedenk hierbij dat klantwaarde gelijk is aan opbrengsten minus opofferingen, in de beleving van de klant.
  3. Maak per product/markt-combinatie de ‘waardestroom’, de serie van stappen die leidt tot het eindproduct, zichtbaar.
  4. Maak per waardestroom de breuk “klantwaarde/kosten” meetbaar, en doe dit het liefst supply chain breed. Lokaal kan het lijken of een bepaalde actie, zoals werken met kleinere batches en daardoor machines vaker omstellen, nadelig uitwerkt. Het gaat echter om het effect ketenbreed; wat doet een bepaalde actie voor de ‘waardestroom’ van grondstoffen tot eindklant.

Elke verbetermethode heeft tot doel om de ‘waardestroom’ te vergroten, hetgeen zichtbaar moet worden in de breuk “klantwaarde/kosten”. Dat doe je door afstemming van elkaar opvolgende activiteiten, én door het terugdringen van verspilling. Dat laatste reduceert de kosten en de milieubelasting.

Hoe je per product/marktcombinatie het quotiënt “klantwaarde/kosten” vergroot? Het Belgische Sirris en de Nederlandse Kamer van Koophandel verzamelden tips, waarmee u direct uw productiviteit kunt opkrikken. Zo word je na de corona-crisis “sneller beter”, met geringe investeringen.

Bovendien kun je ook op een ándere manier naar procesverbetering kijken. Je zet dan niet een methode centraal, zoals Lean, TPM of QRM, maar de principes daarachter. Procesverbetering heeft altijd tot doel om de flow (waardestroom) richting de klant te verbeteren. Daarbij draait het om afstemming tussen werkstappen, én tussen mensen. Principes die daaraan bijdragen zijn generiek toepasbaar, en ook daar kunt u vandaag nog mee aan de slag! Uit de cases op deze website destilleerden wij veel ‘verbeterwetten’. Met dank aan de honderden bedrijven die wij daartoe in de afgelopen 15 jaar interviewden!

Onze lijst met tips en “verbeterwetten” is omvangrijk. Misschien goed om eens rustig door te lezen als u met vakantie gaat? We hebben ons best gedaan, maar de lijst is vast niet compleet. Heeft u een aanvulling? Laat het ons weten!

Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur procesverbeteren.nl
Plaats reactie