De belofte van multi-disciplinaire teams (blog)

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 74
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

De belofte van multi-disciplinaire teams (blog)

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

De belofte van multi-disciplinaire teams (blog)

Er wordt steeds meer in multi-disciplinair teamverband gewerkt. Grote en logge bedrijfafdelingen, waarin iedereen een vaste taak heeft, zijn passé. Kleine groepen mensen werken nu eendrachtig en steeds meer zelfsturend samen. Aan een doel dat ‘groter’ is dan ieders individuele bijdrage. Althans dat is de hoop, daar kom ik zo op terug!

Afbeelding

Zonder onnatuurlijke grenzen tussen functies wordt er in theorie meer bereikt. Sneller ook, mits je teams voldoende autonomie geeft. Bovendien komt iedereen dichter bij de klant te staan, en dat is toch waar het om gaat.

De potentie van een multidisciplinair team is vergelijkbaar met een startup. Of met een voetbalteam, dat ‘totaalvoetbal’ speelt. In een interview verwoordde Willfried van der Lee, sales manager bij Omnimark het zo: ‘In mijn verkoopteam zit onder meer een calculator, een orderverwerker en een planner. We mailden elkaar vroeger van alles, terwijl we maar tien stappen van elkaar verwijderd waren. Het is veel beter om bij elkaar te gaan zitten, en verkooporders als Quick Response team af te handelen.’

Situaties
Teamwerk in combinatie met zelfsturing werkt onder meer goed in de volgende situaties:

1. Probleemoplossing. In multidisciplinair teamverband kan breed naar de oorzaak van een probleem worden gezocht. Dit is vooral effectief als het denkproces wordt ondersteund met slimme visualisatietechnieken.

2. Productontwikkeling. Denk bij software-ontwikkeling bijvoorbeeld aan de vorming van Dev-Ops-Bus-teams. Daarin staan productontwikkelaars in nauw contact met IT-beheerders en bijvoorbeeld marketeers, die de link leggen met (nieuwe) klantwensen.
Voor nieuwe producten (ook niet software) kunnen ook startup teams binnen de bedrijfsmuren worden gevormd.

3. Klantspecifieke productie. Bedrijven die veel verschillende producten maken splitsen hun bedrijf steeds vaker op in zogenaamde Quick Response Cells (QRC’s). Dat zijn een soort mini-bedrijven die autonoom (deel)orders afhandelen. Elk QRC-team wordt daarbij samen verantwoordelijk voor het hele productietraject in hun cel.

4. Omgaan met onzekerheden in supply chains. Je kunt beter met een klein team snel een imperfect antwoord formuleren, dan een bureacratische organisatie hebben die zoekt naar perfecte antwoorden, passend bij een allang weer achterhaalde situatie. Dit leerde ik van Ferran Ruiz, supply chain manager bij Grolsch.

Chaos
Teamwerk is bedoeld om beter en sneller in te spelen op nieuwe klantwensen, en om te reageren op de steeds onvoorspelbaardere business wereld.

Teams spelen beter in op chaos dan mensen opgedeeld in hokjes, die voor elke beslissing moeten overleggen met managers. Denk nog even aan dat voetbalteam: je zou er toch niet aan moeten denken dat een verdediger niet op doel zou mogen schieten!

Aan de andere kant wordt het werk van de ménsen in teamverband juist chaotischer en mogelijk stressvoller.

Het is veel gemakkelijker om de schakels in een productieketen op elkaar af te stemmen, denk aan Lean productie, dan het gedrag van mensen. Toch is het doel hetzelfde: verspilling tegengaan, in dit geval in de vorm van onbenut talent.

Dit roept de vraag op: hoe zorg je ervoor dat een team goed functioneert? Veel mensen hebben nu namelijk een negatieve associatie bij teamwerk in bedrijven: traag, gedoe, conflicten etc.

Hoe anders is dit in de sport! Niet voor niets wordt de samenwerking binnen Red Bull Racing en fietsploeg Jumbo Visma vaak aangehaald als lichtend voorbeeld. Andere populaire voorbeelden zijn reddingsteams, muziekgroepen, commando troepen en de afdeling eerste hulp in een ziekenhuis.

In al die gevallen is het doel zeer helder en inspirerend: winnen, muziek maken of iemand redden. Daardoor is de commitment groot. Teams functioneren goed als de mensen zelf achter het doel daarvan staan, het gevoel hebben het verschil te kunnen maken, én elkaar daarbij nodig hebben. Het boek Teaming noemt deze ‘verbindende spirit’ als één van de belangrijkste succesfactoren. Je kunt het ook zó verwoorden: teamwerk moet leuk zijn en zinvol.

Een gevoel van autonomie, grip hebben op je werk, is ook heel belangrijk. Daarom verbaast het me niet dat Groothuis Timmerfabriek nu zo veel succes heeft met Quick Response Manufacturing. Elke stap richting meer teamsgewijze productie werd in dat bedrijf namelijk pas genomen na overleg met alle betrokkenen.

Toch blijven er nog genoeg vragen over. Hoe krijg je bijvoorbeeld teams die een ‘klik’ met elkaar hebben en met mensen die elkaar vertrouwen? Daar zijn allerlei tools voor, maar mensen zijn geen machines waarvan je het (lang niet altijd rationele) gedrag kunt programmeren. Autonomie is ook: kunnen kiezen met wie je samenwerkt. Dát aspect invullen is wellicht de grootste bottleneck. Wat vindt u?

Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur procesverbeteren.nl
Plaats reactie