Blog: De "Gezond Verstand" versie van Lean

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5

Blog: De "Gezond Verstand" versie van Lean

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Gezond Verstand Lean - 12 Succesfactoren

Eens in de zoveel tijd zie ik een bedrijfsvoorbeeld, dat ik ‘Gezond Verstand Lean’ (GVL) noem!

Het gaat om bedrijven of organisaties, die met relatief eenvoudige ingrepen opmerkelijke resultaten boeken. Dat doen zij dan allereerst met een overzichtelijke en stroomsgewijs ingerichte werkvloer. En daarnaast met stapsgewijze verspillingsreductie door de medewerkers zélf, op veel manieren aangemoedigd en gecoacht.

Je ziet echter geen ingewikkelde Kanban-systemen, of afstemming van doelen met complexe Hoshin-Kanri of Oobeya-ruimtes. De verbeter-tools blijven eenvoudig: spaghetti-diagrammen, 5S en value stream mapping.

Afbeelding
Het volgen van de 5S-stappen is een favoriete én eenvoudige Lean-tool (bron: Daelmans)

Bedrijven die succesvol zijn met deze no nonsense aanpak zijn altijd relatief klein. Dat ‘Lean’ - letterlijk arm aan tussenvoorraden - dan niet zo ingewikkeld hoeft te zijn, is eigenlijk wel logisch. Je gaat immers niet veel tussenvoorraad aanmaken, als je ziet dat degene die daar na jou mee aan de slag moet, worstelt met het wegwerken ervan. Zeker niet, als je diens rol goed ként.

Een recent voorbeeld van de 'Gezond Verstand Lean' (GVL) benadering is Meco Metal. In 7 jaar verviervoudigde hun productiviteit. De down to earth Lean-benadering van Meco Metal deed me denken aan de eigenzinnige Lean-aanpak van het Amerikaanse Fastcap, die ik beschreef in 2021. Zij hebben een verbluffend eenvoudig Lean-recept: laat medewerkers elke dag 2 seconden tijdwinst boeken, met als inspiratie schoonmaken, scheiden en schikken. En stimuleer vervolgens vóórtgaande verbetering door successen uit te dragen via verbeterfilmpjes, en door open te staan voor bedrijfsbezoekers. Hoe Lean jij al wel niet bent, verdient het om viral te gaan!

In de afgelopen twaalf jaar kwam ik nog veel meer soortgelijke GVL-cases tegen. Ze zijn allemaal gebaseerd op eenvoud, verbetering door de werkvloer zélf, en het ‘aanwakkeren’ daarvan:

Ik las deze cases allemaal nog eens na, om zoek naar gedeelde kenmerken. Een randvoorwaarde voor een geslaagde GVL-aanpak is, dat je bedrijf relatief klein is. Minder dan pakweg 150 mensen. Dan is namelijk nog net een ‘ons-kent-ons’ cultuur mogelijk: we doen het hier sámen. Verder kwam ik tot het volgende lijstje succesfactoren:
  1. Lean moet leuk zijn, je neemt er verstoringen in het werk mee weg.
  2. Zet de medewerkers op één.
  3. Volhard in stapsgewijze reductie van verspilling
  4. Stimuleer dat medewerkers zélf verbeteren. Borging en audits zijn dan nauwelijks nodig, want elke verbetering is hun eigen keuze!
  5. Zorg dat er direct iets gedáán wordt met verbetersuggesties: niet práten, maar dóen.
  6. Stimuleer teamwerk en -denken
  7. Beperk het aantal productgroepen en -varianten
  8. Pas A3-management toe om mensen te coachen bij procesverbetering
  9. Waardering is dé energiebron voor continue verbetering. Geef medewerkers daarom openlijk credits voor hun bijdrage daaraan.
  10. Leg uit hoe verbeteringen bijdragen aan meer klantwaarde.
  11. Deel verbeteringen via filmpjes. Nodig anderen uit voor bedrijfsbezoeken om te laten zien hoe ‘Lean’ je bent, en zoek daartoe media-aandacht. Lean is een mooi visite-kaartje richting je klanten en je business partners!

De GVL-versie is niet de perfecte uitvoering van Lean. Zo is er geen directe koppeling tussen verbeteracties en de bedrijfsmissie (waarom zijn we er als bedrijf). Bovendien ontbreekt afdelingsoverschrijdende afstemming. Maar, zoals reeds gezegd, als je bedrijf niet zo groot is, dan is dat wellicht allemaal niet nodig!

Wat vindt u?

Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur procesverbeteren.nl
Plaats reactie