Productiviteitsmeting: Hoe doe je dat?

Forum met als invalshoek PRODUCTIVITEIT.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over TOTAL PRODUCTIVE MAINTENANCE & RELIABILITY CENTERED MAINTENANCE

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Gast

Productiviteitsmeting: Hoe doe je dat?

Bericht door Gast »

Ik ben afstudeerder bij een productiebedrijf. Mijn opdracht is de productiviteit van de medewerkers te gaan bepalen, om te zien wat de werkdruk is, wat de bottlenecks zijn en wat er nog te verbeteren valt.

Het is dan natuurlijk mogelijk naar verschillende dingen te kijken. Werkgedrag van de operators zelf, storingen, onderhoud, materiaal aanvoer, plaatsing van de machines. Ik heb echter een beetje moeite met hoe ik dit het beste kan aanpakken. Iemand misschien een tip?

Ten eerste moet ik natuurlijk de huidige situatie duidelijk in kaart brengen. Dat kan onder andere door eigen observatie, maar vooral ook door met de medewerkers en de leidinggevenden te gaan praten.

Iemand een idee om me op gang te helpen?

groeten Wiebe
Gast

Re: Productiviteitsmeting: Hoe doe je dat?

Bericht door Gast »

Hallo Wiebe,

ik zou allereerst een gesprek met de medewerkers zelf aan gaan en kijken wat zij van alles vinden. Deze mensen staan het dichts bij jouw onderzoeksgebied en kunnen je al een eind de goede richting op helpen.

Daarnaast zou ik Multi moment opnames uitvoeren om te kijken hoeveel tijd er daadwerkelijk wordt besteed aan het produceren. Stel ze zeggen dat ze het heel druk hebben, maar uiteindelijk maar 50% productief zijn, dan kun je gerust zeggen dat er meer dan genoeg capaciteit is maar dat deze verkeerd wordt ingezet. Mochten ze voor 80% productief zijn, dan betekent dit dat ze zeer productief zijn en dat er meer capaciteit moet komen.

Voor het vinden van bottlenecks zou ik gebruik maken van een value stream map. Mocht dat te uitgebreid zijn, dan kun je overwegen om te kijken waar veel tussenvoorraad staat, dit geeft vaak aan dat dit punt een bottleneck bevat.

Als ik zo naar jou opdrachtomschrijving kijk lijkt het me zelfs een zeer goed idee om een value stream map op te stellen. Als je bij een bedrijf met zeer klantspecifieke producten werkt, kun je er ook nog voor kiezen om een MCT-schema volgens de QRM-filosofie op te stellen.

Hopelijk heb je er wat aan.
Plaats reactie