Verschil 8D en Problem Solving Kepner-Tregoe

Forum met als invalshoek KWALITEIT.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over
SIX SIGMA en Total Quality Management

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Wilco_Teledyne Dalsa

Verschil 8D en Problem Solving Kepner-Tregoe

Bericht door Wilco_Teledyne Dalsa »

Beste lezer,

"Problem Solving and Decision Making" is een korte omschrijving van de Kepner-Tregoe tool. De 8D tool heeft volgens mij hetzelfde doel.

Ik ben bekend met en gebruik 8D, en vraag me dan ook af of de Kepner-Tregoe tool meerwaarde heeft voor mijn werk. Kan iemand mij de essentie (overeenkomsten en verschillen) van beide tools uit de doeken doen?

Alvast bedankt, Wilco
Martine_Kepner-Tregoe

Re: Verschil 8D en Problem Solving Kepner-Tregoe

Bericht door Martine_Kepner-Tregoe »

Hoi Wilco,

8D en KT gaan naadloos samen. Er is zelfs een stroming die zegt dat 8D van KT komt, vandaar. Waar 8D de stappen aangeeft die je moet doorlopen om tot een eindresultaat te komen, geeft KT de tools en het "hoe".

Bijvoorbeeld: Describe the problem: 8D zegt dat je deze stap moet doen, maar vertelt niet hoe je dat het beste doet. Ik zie 8D meer als een soort projectplan - deze stappen moeten we door - en KT geeft aan hoe je de stappen uitvoert en zorgt voor een gemeenschappelijke aanpak/taal voor de teams.

Het coachen op gebruik van 8D wordt met de aanvulling van KT veel duidelijker en makkelijker. Er is immers minder ruimte voor interpretatie en een duidelijkere richting welke informatie in de 8D vakken geschreven moet worden.

8D en KT bijten elkaar dus niet, maar vullen elkaar goed aan. De 4 KT denkprocessen zitten verweven door de 8 stappen van 8D.
Ik heb nog een presentatie liggen over de verschillen en overeenkomsten, laat maar weten of je wat meer wilt weten

groeten
Martine
Kepner-Tregoe
Wilco_Teledyne Dalsa

Re: Verschil 8D en Problem Solving Kepner-Tregoe

Bericht door Wilco_Teledyne Dalsa »

Hallo Martine,
dank voor je antwoord.
Wil je je presentatie delen?
Alvast bedankt, Wilco
Plaats reactie