Aanvullingen lezers: Unilever's nieuwe World Class Program

Forum met als invalshoek PRODUCTIVITEIT.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over TOTAL PRODUCTIVE MAINTENANCE & RELIABILITY CENTERED MAINTENANCE

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap1_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 86
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 2:06 pm

Aanvullingen lezers: Unilever's nieuwe World Class Program

Bericht door Jaap1_Procesverbeteren.nl »

Na 17 jaar processen verbeteren met TPM als basis en Lean en Six Sigma als aanvulling, stapte Unilever over op een andere aanpak. Binnen Fiat ontdekten ze een gebalanceerd World Class Manufacturing (WCM) programma, ontwikkeld door emeritus professor Hajime Yamashima. Het resultaat: meer focus, betere mogelijkheden voor afdelingsoverschrijdend verbeteren, en meer aandacht voor mens en oganisatie!

Afbeelding
^ Prof. Hajime Yamashima (rechts), grondlegger van het nieuwe WCM-programma, bezoekt Unilever Rotterdam (foto Unilever)

Heeft u na het lezen van het artikel over het nieuwe World Class programma bij Unilever opmerkingen of aanvullingen?

Reageer hieronder! Uw bijdrage kunt u via de knop 'plaats reactie' toevoegen!
Uw bijdrage wordt ook gepubliceerd onderaan het artikel
Arnout_De Verbeterpraktijk
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
Berichten: 2
Lid geworden op: wo nov 07, 2012 3:51 pm

Value Driven Purpose belangrijker dan naam verbeterprogramma

Bericht door Arnout_De Verbeterpraktijk »

Interessant artikel over Unilever! Wat me opvalt is dat het zelfs bij hen (al 20 jaar bezig!) nog belangrijk lijkt hoe 'het' heet en welke gereedschappen daar dan onder vallen. Dat is iets wat ik herken, en waar ik en mijn collega consultants ons ook jaren 'schuldig aan gemaakt hebben'. Tot het me duidelijk werd dat het om de bedrijfsfilosofie en bijbehorende principes gaat: die vormen het fundament. Vervolgens hebben we een systeem nodig waarin alles effectief samenwerkt om de processen te verbeteren en de mensen te ontwikkelen, in de richting van de bedrijfsdoelstellingen, afgeleid van het ideaal (0 breakdowns, 0 defects, 0 incidents, 0 waste,.. en het allerbelangrijkst: 100% van waarde voor de klant). John Shook van het Lean Enterprise Institute noemt dit het Lean transformation model. Hierbij is er sprake van een value driven purpose, die je nastreeft door (1) procesverbetering en (2) bijpassende ontwikkeling van menselijke vaardigheden. Om dat mogelijk te maken is dan weer een bijpassend managementsysteem en leidersschapsstijl nodig, gevoed door een manier van denken die daarbij aansluit - Arnout Orelio, De Verbeterpraktijk
Plaats reactie