Overall Equipment Effectiveness berekenen

Forum met als invalshoek PRODUCTIVITEIT.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over TOTAL PRODUCTIVE MAINTENANCE & RELIABILITY CENTERED MAINTENANCE

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jan-Jaap_Student
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
Berichten: 1
Lid geworden op: ma aug 14, 2017 4:33 pm

Overall Equipment Effectiveness berekenen

Bericht door Jan-Jaap_Student »

Geachte Lezer,

Ik heb een vraagstelling met betrekking tot het meten van de ‘Overall Equipment Effectiveness’ (OEE) in een productiefabriek.

De situatie is als volgt:

Wij hebben momenteel drie productielijnen die op basis van een ‘Manufacturing Execution System’ (MES) worden gemonteerd. Elke fabriek heeft een andere productieplanning ‘24/7’, ‘24/5’ en ‘16/5’. Voor interne vergelijking van de OEE rekenen wij alleen de periode die is ingeroosterd. De overige tijd schakelen wij uit (Idle Time). Hierdoor denken wij op een betrouwbare manier onze fabrieken te vergelijken.

Mijn vraag:

Hoe kan ik het beste onze OEE analyse opstellen om deze te vergelijken met andere productiebedrijven (Benchmarking), dus buiten onze eigen fabrieken om? Dien ik te kijken naar alle beschikbare tijd, ook die ik niet inrooster (met Idle Time), of alleen vanaf het moment er productie is ingeroosterd (zonder Idle Time)?

Alvast bedankt voor jullie input!

Groeten,
Jan-Jaap Pronk
Rustam_Company
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
Berichten: 1
Lid geworden op: ma okt 15, 2018 9:10 am

Re: Overall Equipment Effectiveness berekenen

Bericht door Rustam_Company »

Wat is de standaard situatie? Bij mijn bedrijf wordt van zondag 7:00 t/m zaterdag 7:00 gedraaid, en de zaterdag is weggelegd voor schoonmaak. Dit moet gebeuren, niet door slordig onderhoud maar simpelweg om hygiëne redenen. Het zijn namelijk voedingsmiddelen die geproduceerd worden.

Als de schoonmaak meegenomen wordt in de berekening van de machine beschikbaarheid (B), zal die nooit boven de (6x24)/(7x24)x100%=85,7% B komen, waardoor de OEE ook nooit boven 95,2% kan komen, al zijn de prestatie en kwaliteit perfect. De schoonmaak zou korter kunnen, maar niet zo kort dat de eerste ploeg van de week kan beginnen om 7:00. Dus die 85,7% IS eigenlijk 100%.

Omsteltijden verkorten, storingen voorkomen en sneller onderhoud plegen heeft een directe invloed op de B, daarom gaan deze wel mee in de berekening.

Hoop dat dit enigszins nuttig was.
Plaats reactie