Nederland Distributieland: achterhaald concept?

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 60
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Nederland Distributieland: achterhaald concept?

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Nederland Distributieland: achterhaald concept?

‘Nederland Distributieland is een versleten praatje’. Dit betoogde een groep wetenschappers, waaronder professor Frank van Oort, onlangs in Financieel Dagblad. Zij hebben groot gelijk, maar dit betekent niet dat onze logistieke vakprofessionals geen goed werk afleveren.

Logistieke processen zijn vraaggestuurd. De ‘verdozing’ van Nederland (steeds meer distributiecentra) wordt deels veroorzaakt doordat goederen onnodig de wereld rond worden gestuurd.

Een andere factor zijn wij, als consumenten. Extra aangejaagd door Corona neemt e-commerce een enorme vlucht. Het is heel gewoon dat je bij één webwinkel twee dingen bestelt, waarna er de volgende dag twéé busjes komen voorrijden! .

‘Vandaag besteld, morgen in huis’ is ons nóg niet snel genoeg, waarbij een groot deel van de artikelen ook nog eens wordt teruggestuurd. Nederland wordt zo steeds circulairder, zij het op een verkeerde manier.

Afbeelding
Nederland Circulatieland, maar dan op de goede manier

Voor logistiek experts is het wellicht een ongemakkelijke waarheid, maar volgens het Lean gedachtegoed voegt opslag en transport generlei waarde toe aan producten. Dit geldt ook voor re-export, het importeren van goederen en die dan onveranderd exporteren.

Beweging, voorraden en rework (iets opnieuw doen) zijn immers drie van de zeven bekende verspillingen binnen Lean. Dit betekent niet dat ze niet nuttig zijn, maar wél dat je er niet meer van moet hebben dan nodig.

De klimaatcrisis maakt het extra noodzakelijk om onnodige vervoersbewegingen te voorkómen. Ik zou het bijvoorbeeld van harte toejuichen als er bij mij in de straat per dag slechts één busje met goederen zou verschijnen.

Op dit moment verdient Nederland nog flink aan de doorvoer en re-export van goederen. Toch moeten we ons bezinnen op een ander verdienmodel. Niet zonder, maar met slimmere logistiek. Logistiek die de transitie naar een circulaire economie ondersteunt. Nederland circulatieland, maar dan op de góede manier.

Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur procesverbeteren.nl
Plaats reactie