www.procesverbeteren.nl/pers/jan12.htm

jan/feb 2012

één nuttige e-mail, elke 2 maanden

Hierbij ontvangt u de 29e editie van de nieuwsbrief van procesverbeteren.nl.

Allereerst een goed en succesvol 2012 gewenst!

Bij de start van een nieuw jaar past het om na te denken over de toekomst van verbeter- en managementmethodes. Die evolueren immers voortdurend, zie het artikel “De toekomst van Lean” in deze nieuwsbrief.

Daarnaast is het belangrijk om nieuwe concepten in de gaten te houden. In Harvard Business Review van december las ik bijvoorbeeld een intrigerend artikel over het Amerikaanse tomatenverwerkende bedrijf Morning Star Company. Deze onderneming met 400 werknemers en een omzet van $700 miljoen zou geheel zonder managers functioneren. Of preciezer geformuleerd: zonder aparte managers, want iedereen controleert en beoordeelt elkaar op een peer-to-peer basis.

Hoeksteen vormen de persoonlijke mission statements die iedereen formuleert, tezamen met zogenaamde Colleague Letters of Understanding. Dat is een brief waarin je aan je collega’s uitlegt hoe je jouw missie in dit jaar denkt te gaan vervullen.

Je wordt vervolgens beoordeeld door diezelfde collega’s, ook bij je inkoopactiviteiten. Iedereen heeft toegang tot het corporate checkbook, zodat de frustratie dat je thuis zelf een auto kunt kopen maar op je werk nog geen bureaustoel, werknemers wordt bespaard.

Voeg je veel waarde toe voor het bedrijf en de klanten, dan maak je vanzelf promotie. Financieel gezien dan, want formele functiebeschrijvingen bestaan niet meer.

Natuurlijk kleven er veel haken en ogen aan dit systeem, zo moet iedereen eerlijk (durven) zijn over het functioneren van anderen.  Verder is niet duidelijk hoe je om moet gaan met de verdeling van taakgebieden. Als iedereen zo maar alles naar zich toe kan trekken, dan geeft dat ongetwijfeld problemen. En wie formuleert de bedrijfsmissie? Een andere vraag is of directeur Chris Rufer zelf ook meedoet aan het beoordelingssysteem. Vast niet, want dit zou betekenen dat hij zou kunnen worden vervangen door iemand die als succesvoller wordt gezien. Kennelijk wordt de managementsoep niet zo heet gegeten als in dit American Dream artikel wordt beschreven.

Toch blijft het een uitdagend idee: Laat je medewerkers zelf hun doelstellingen formuleren, zodat ze vanzelf enorm betrokken raken bij het vervullen daarvan! Dit sluit aan bij het steeds vaker gehoorde pleidooi voor het slechten van de scheiding tussen denkers en doeners. Hoe meer autoriteit je iemand geeft, hoe meer ruimte diegene krijgt om actief bij te dragen. Misschien iets om uit te proberen dit jaar?

Tot verdere inspiratie in deze nieuwsbrief natuurlijk weer veel procesverbetercases, waaronder Sara Lee (Lead & Change), MSE-Forks (Lean), Van Houtum (Data-acquisitie & TPM), de Sloveense bedrijven Tomplast & Unitplast (TOC), en tenslotte nog een heuse primeur: Een Lean huisartsenpraktijk!

Veel leesplezier,

hoofdredacteur / eigenaar procesverbeteren.nl

Procesverbeteren.nl houdt u ook op de hoogte van het laatste verbeternieuws via Twitter.

Wilt u deze nieuwsbrief doormailen, twitteren of anderszins? Onze nieuwsbrieven hebben handige korte webadressen! Link naar deze nieuwsbrief met:  www.procesverbeteren.nl/pers/jan12.htm

Bij recent gepubliceerde (vakblad)artikelen kan gevraagd worden om uw gebruikersnaam en wachtwoord. Heeft u die nog niet, vraag die dan gratis aan ! Bent u uw wachtwoord kwijt? Onderaan de nieuwsbrief staat hoe u een nieuw aanvraagt.

Nieuw sinds november '11: U kunt bij inloggen aankruisen dat u ingelogd wilt blijven!

1. Lead & Change:  De evolutie & toekomst van Lean

2. TOC:  Focus verdrievoudigt verkoopresultaat*
    Case: Tomplast & Unitplast (Slovenië)
    *) te lezen na gratis registratie (wij respecteren uw privacy)

3. Data-acquisitie:  Meer papier, met minder energie en afval
    Case: Van Houtum

4. Lean:  De reikwijdte van Lean bij MSE-Forks
    Case:  MSE-Forks

5. Lead & Change:  Borgen via cycli sturen & verantwoorden
    Case: Sara Lee

6. Lean:  Primeur: Lean Huisartsenpraktijk
    Case:  Huisartsenpraktijk Schultz en Van de Kerkhof

Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief, ons nieuwsbriefarchief of via ons zoekmenu met honderden case-beschrijvingen. Heeft u een op- of aanmerking, idee, onderwerp-suggestie of case?  Mail ons, ook wij worden graag steeds beter!

1. Lead & Change:  De evolutie & toekomst van Lean

Lean manufacturing in 1924: Bewegende
assemblagelijn van de T-Ford
  ^ Lean manufacturing in 1924: Bewegende
     assemblagelijn van de T-Ford (bron: Ford)

Er zijn mensen die elk probleem rond Toyota aangrijpen om aan te tonen dat lean manufacturing nu toch écht achterhaald is. Anderen verdedigen het productiemanagement van de Japanse autofabrikant te vuur en te zwaard.

Allebei is dat even onzinnig. Lean is namelijk niets meer of minder dan de state-of-the-art om tijdig, tegen zo laag mogelijke kosten, producten of diensten van goede kwaliteit te leveren. Zelfs al zou Toyota ooit omvallen, dan betekent dit dus niet het einde van Lean. Wel zullen de inzichten over hoe je nu het slimste produceert blijven evolueren, net zoals dit in de afgelopen eeuw gebeurde. Op dit moment is er daarbij vooral veel aandacht voor de organisatiekant: hoe maak je van al je medewerkers probleemoplossers?

Daarnaast blijkt Lean, opnieuw na aanpassing, toepasbaar in steeds meer typen bedrijven en organisaties. Zelfs design to order omgevingen en administratieve processen kunnen slank worden gemaakt!

2. TOC:  Focus verdrievoudigt verkoopresultaat*
    Case: Tomplast & Unitplast (Slovenië)

Productie bij Tomplast
  ^ Tomplast verminderde bottlenecks in
     productie, R&D én marketing

De meeste mensen kennen de Theory of Constraints (TOC) als een methode die bottlenecks in productieketens opspoort, om deze vervolgens maximaal te ‘exploiteren’. Deze benadering wordt wijdverbreid gekozen om de doorstroom te verbeteren.

Minder bekend is dat je met dezelfde principes welke blokkade (constraint) dan ook uit de weg kunt ruimen. Of het nu om winst-beperkende factoren in de productie, R&D of marketing gaat!

De grondlegger van de TOC, Eli Goldratt, vatte de kracht van zijn verbeterfilosofie in één woord samen: focus. Om focus te krijgen worden oorzaken en gevolgen, mogelijke (mentale) bokkades én oplossingen in kaart gebracht via strategy & tactics trees.

Maar weinig bedrijven durven zo ver te gaan met de TOC, maar het Sloveense spuitgietbedrijf Tomplast deed dat wel. In de periode 2007 tot en met 2010 nam hun sales, tezamen met het door hen overgenomen Unitplast, maar liefst met 276% toe. Bijna een verdrievoudiging dus!  Het geheim achter dit succes: meer focus in het volledige bedrijfsproces, van marketing tot en met de productie.

*) te lezen na gratis registratie
      (wij respecteren uw privacy en zenden dus
        geen ongevraagde mail)

3. Data-acquisitie:  Meer papier, met minder energie en afval
    Case: Van Houtum

DCS-systemen besturen de productie bij
Van Houtum. Voor procesverbetering zijn meer (historische) gegevens nodig
  ^ DCS-systemen besturen de productie bij
     Van Houtum. Voor procesverbetering zijn
     echter meer (historische) gegevens nodig.

Bij papierfabrikant Van Houtum verbeteren multidisciplinaire teams stapsgewijs de productie, in het kader van een Total Productive Maintenance (TPM) programma. Vooral op het gebied van energiebesparing en afvalreductie werden in de afgelopen jaren opmerkelijke resultaten geboekt.

De meeste ideeën kwamen daarbij van de operators zelf, maar er zijn steeds meer gegevens nodig. Alle productiestappen beïnvloeden namelijk elkaar: van de pulpbereiding tot de moederrolproductie, en van de moederrollen tot de verwerking daarvan in eindproducten!

Met process intelligence software wordt daarom één productiedatabase opgezet, met daarin alle data uit de procesbesturingsystemen, de handmatig verzamelde gegevens en de kwaliteitscontroles. Op basis van die informatie kan verder worden geoptimaliseerd en kunnen verbanden worden ontrafeld.

4. Lean:  De reikwijdte van Lean bij MSE-Forks
    Case:  MSE-Forks

Hendrik Meijer, directeur MSE-Forks
  ^ Hendrik Meijer, directeur MSE-Forks:
    "Kanban passen we intern én extern toe"

Het opvallend innovatieve Friese familiebedrijf MSE-Forks maakt producten die de reik- en manouvreermogelijkheden van heftrucks vergroten. Denk daarbij aan hydraulisch uitschuifbare en verstelbare vorken.

De producten van MSE-Forks verbeteren onmiskenbaar de logistiek van hun klanten, maar hoe slim zou hun eigen logistieke organisatie eigenlijk zijn? Tijdens een bezoek aan de Gemba (werkvloer) onderzochten we de reikwijdte van Lean manufacturing op het Friese platteland!

De productie stroomt steeds beter door, zo bleek, doordat er steeds minder horizontale en verticale verplaatsingen nodig zijn. Als gevolg hiervan is de doorlooptijd gereduceerd van drie weken tot slechts drie dagen.

5. Lead & Change:  Borgen via cycli sturen & verantwoorden*
    Case: Sara Lee

Jacob-Jan de Pagter (Sara Lee)
  ^ Jacob-Jan de Pagter (Sara Lee):  "Vroeger
     draaiden we de ene week prima, maar de
     volgende week lagen we dan stil"

Als je écht succes wilt boeken met Lean, dan moet iedereen op zijn of haar niveau precies weten hoe daaraan bij te dragen. Ken je bijvoorbeeld de standaardprocedures? En weet je welk gedrag helpt om de prestaties van jouw proces te verbeteren?

Om te zorgen dat iedereen het goede pad kent én daarop blijft, kiest Sara Lee voor frequente cycli van sturing en verantwoording. Tijdens audits observeren facilitators bijvoorbeeld of de productiemedewerkers op zoek gaan naar grondoorzaken van problemen, en of zij vervolgens streven naar preventie.

De operators ervaren al die sturing niet als vervelend, want het geeft hen rust. Ze weten nu wat er wordt verwacht, waardoor het zelfvertrouwen toeneemt. Bovendien krijgen de operators ondersteuning bij het oplossen van problemen, en zo nodig aanvullende opleidingen.

> zie ook: Sara Lee's maximaal haalbare waardestroom
6. Lean:  Primeur: Lean Huisartsenpraktijk
    Case: Huisartsenpraktijk Schultz en Van de Kerkhof

Nederlands 1e Lean huisartsenpraktijk legt nadruk op standaardisatie van taken
  ^ Nederlands 1e Lean huisartsenpraktijk legt
     nadruk op visualisatie van standaardtaken

Een huisartsenpraktijk is een uitdagende omgeving om Lean manufacturing toe te gaan passen. Elke patiënt mankeert immers weer wat anders. Hierdoor is er nauwelijks sprake van repeterende processen die je kunt standaardiseren en vervolgens continu verbeteren.

Hoewel de zorgprocessen zelf daardoor moeilijk Lean te maken zijn, zijn er echter wel veel logistieke activiteiten daaromheen, die je kunt optimaliseren. Schultz en Van de Kerkhof is de eerste huisartsenpraktijk in Nederland die Lean werd door dat te doen!

Verbruiks- en geneesmiddelen worden nu in het magazijn aangevuld met een Kanbansysteem. Daarnaast zijn de werkplekken in de zes spreekkamers verregaand gestandaardiseerd met 5S. Foto’s maken daarbij niet alleen visueel hoe zaken moeten worden opgeborgen, maar laten ook zien welke stappen achtereenvolgens nodig zijn om een taak te verrichten.

Als gevolg hiervan verspillen de artsen en verpleegkundigen nu veel minder tijd aan zoeken en standaardklussen, en de patiënten hoeven korter te wachten.

Het laatste nieuws staat altijd op onze nieuwspagina. Bezoek dus regelmatig onze site!

Hoe lever ik een expert-artikel aan?

Via "aanpassen registratie-gegevens" kunt u, op basis van het e-mail adres waarmee u zich registreerde, uw gegevens wijzigen en ook zonodig een nieuw wachtwoord kiezen! Meer uitleg vindt u desgewenst op het site-gedeelte mijn procesverbeteren.nl

E-mail adres aanpassen?

Geregistreerden (mensen met password) doen ook dit via aanpassen registratie-gegevens. Doe dit tijdig, want als uw e-mail adres niet meer actief blijkt, worden uw gegevens door ons gewist.