Nieuwsbrief niet goed leesbaar? Klik hier voor online versie of plak de volgende URL in uw browser:
www.procesverbeteren.nl/pers/jan15.htm

Nieuwsbrief no.47
jan/feb 2015

één nuttige e-mail per 2 maanden
procesverbeteren.nl
Inspiratie door diepgaande praktijkverhalen

Tegeltjeswijsheden
Van goede voornemens is het maar een kleine stap naar tegeltjeswijsheden. Op het gebied van continu verbeteren zie je deze via sociale media steeds weer voorbij komen. De ene keer zijn de uitspraken leuk en uitdagend, de andere keer zijn ze een vorm van verspilling, namelijk van leestijd. Erger vind ik echter dat uitspraken al gauw uit hun verband worden getrokken en als een soort dogma worden gezien, gestaafd door tientallen “likes” of "vind ik leuk's"

Tegeltjeswijsheden rond Lean en andere verbetermethoden moet je volgens mij niet zien als een absolute waarheid, maar slechts als een prikkel om anders te denken.

Eén van de quotes die ik dit jaar vaak tegenkwam is van onbekende oorsprong, maar wordt veel gebruikt door inkoopstrateeg Gerco Rietveld: “Focus op kosten, dan gaat de kwaliteit omlaag; Focus op kwaliteit, dan gaan de kosten omlaag”.
Rietveld gebruikt deze slogan onder meer als pleidooi voor prestatie-inkoop. Je selecteert dan niet de goedkoopste toeleveranciers, maar zij die het meeste bijdragen aan je business. Ook in breder verband gaat deze tegeltjeswijsheid vaak op:  Als je de kwaliteit van processen verbetert, zodat de uitkomst daarvan in één keer goed is, dan kunnen de kosten dalen. Betekent dit echter dat kostenbesparing per definitie altijd fout is, en kwaliteitsverbetering altijd goed? Nee. Immers, alleen het verhogen van kwaliteitsaspecten waar de klant waarde aan hecht is belangrijk! Onnodige toeters en bellen aan producten kosten alleen maar geld. Mogelijk is het pleidooi voor een focus op kwaliteit ontleend aan de filosofie van William Edwards Deming, waarin kwaliteit gelijk staat aan het resultaat gedeeld door de totale kosten. In dat geval is het een goed voorbeeld van hoe een citaat in de loop der tijd kan verwateren.

Een andere bekende tegeltjeswijsheid wordt toegeschreven aan Taiihi Ohno: “Zonder standaard is er geen verbetering mogelijk”. Zo lees je het in elk geval vaak, terwijl er feitelijk hoort te staan ‘is er geen Kaizen mogelijk’. Kaizen betekent stapsgewijze verbetering ten goede. De uitspraak over Kaizen betekent dat je een proces alleen kunt verbeteren, uitgaande van een werkwijze die op dit moment als best practise wordt gezien. Daarna ga je op zoek naar verbeteringen. Blijken die echt beter, dan wordt de standaard werkwijze aangepast. Typisch Lean, niets mis mee.  Maar absoluut waar? Nee. Als je een echte doorbraak wilt, dan moet je soms alle standaarden omver werpen, en een heel nieuw proces of zelfs een heel nieuw product ontwikkelen.

Nog één andere uitspraak die ik aan de orde wil stellen: “Een gevoel van urgentie is nodig voor verandering”. Deze wijsheid komt uit het acht-stappen-plan voor verandermanagement van John Kotter. Het is zeker waar dat een uitnodigend vergezicht werkt als katalysator bij veranderingen. Hoogleraar Jaap Boonstra stelt in zijn boek over verandermanagement (zie verderop in deze nieuwsbrief) echter terecht de vraag, of veel urgentie niet slechts verlammend werkt. Je kan dat immers ook zien als teken dat het management geen vooruitziende blik had.

De moraal van dit verhaal: Stel altijd de vraag: Waarom, door wie en bovenal in welke context werd een bepaalde uitspraak gedaan?  Een kritische houding, waarbij niets als vanzelfsprekend wordt aangenomen, is bij continu verbeteren belangrijker dan alle quotes bij elkaar.

Wat is uw favoriete quote of tegeltjeswijsheid als het gaat om procesverbeteren? Laat het ons weten!
Ik wens u een heel goed en succesvol 2015!

Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl

Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van de site:


A. Direct reageren op artikelen. Steeds vaker is het niet alleen mogelijk om via het forum te reageren, maar kunt u ook aanvullingen in onze artikelen plaatsen! De groeiende lijst met interactieve artikelen vindt u hier.

B. Wijzigen gegevens. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier.

C. Sommige artikelen zijn (deels) afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u altijd alles lezen! Uit onderzoek blijkt echter dat zelfs geregistreerden lang niet altijd inloggen. Wat wij daarom adviseren is dit:
  • Nog niet geregistreerd? Registreer alsnog (gratis en spamvrij)
    Wel geregistreerd maar wachtwoord kwijt? Maak een nieuw wachtwoord aan met uw e-mail adres
  • Bent u de enige gebruiker van uw computer? Kruis dan bij het inloggen "onthoud mij"  aan. Hierna wordt u bij elk bezoek automatisch herkend en hoeft u dus niet steeds opnieuw in te loggen!
Tip: Procesverbeteren.nl houdt u ook op de hoogte van nieuwe artikelen en ander nieuws via Twitter. Ook kunt u zo met ons in contact komen!
Zoekt u een adviseur, leverancier of een opleiding?

Dit zijn de partijen die bij ons adverteren, en die daarmee laten zien dat ze verspreiding van kennis over procesverbetering een warm hart toedragen!
A1. Overzicht nieuwe artikelen:   

1. Lean: Processen verbeteren die het verschil maken
    Case: Rabobank

2. Lead & Change: Ricardo Semler inspireert bedrijven
    Cases: Manutan Benelux, Arpa

3. Lean Six Sigma: Optimale kennisstroom tijdens innovatie
    Case: Philips

4. Lead & Change: Verken emoties en creëer verlangen
    Boek: Verandermanagement in 28 lessen

5. Software: Lean gaan via ERP-implementatie
    Case: BRB International

Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief en ons nieuwsbriefarchief. Ook kunt u op verschillende manieren zoeken in ons bestand met honderden case-beschrijvingen, boekbesprekingen en artikelen!
In ons nieuwsbriefarchief houden wij zoveel mogelijk de weblinks up-to-date. Daarom raden wij u aan oude nieuwsbrieven via dat archief te raadplegen.
Heeft u een op- of aanmerking, idee, onderwerp-suggestie of case? Mail ons, ook wij worden graag steeds beter!

A2. Samenvattingen nieuwe artikelen:
1. Lean: Processen verbeteren die het verschil maken
    Case: Rabobank

Hoofdkantoor van de Rabobank
^ Hoofdkantoor van de Rabobank

De Rabobank is nu zes jaar bezig met het Lean maken van hun dienstverlening. Bestaat er voor Lean in de productie al geen standaardrecept, dat geldt des te meer voor een kantooromgeving.

Anne Ruth Webbink en Sjoerd Hogenbirk, Lean adviseurs van het Rabobank Lean Competence Center, vertellen over hun ervaringen en geven tips.

‘Meteen een proces zo efficiënt mogelijk maken is geen goed idee’, vertellen zij. ‘Allereerst moet je je afvragen: Wat is je doel? Daarna moet je per proces bekijken hoe belangrijk dat is. Maak je met dat proces het verschil? Vervolgens ga je dan onderzoeken of de procesketen logisch in elkaar zit. Er blijken vaak onnodige schakels te zijn. Als laatste volgt pas het Lean maken van het proces, door alle stappen zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.’

En ben je eenmaal zo ver, dan moet je je niet blindstaren op projectmanagement. ‘Als alle acties op tijd worden gedaan is dat mooi, maar vergeet vooral het verandermanagement niet! De mensen moeten de nieuwe manier van werken accepteren. Zorg er dus voor dat zij begrijpen waarom het anders moet. Consequent verwijzen naar klantervaringen helpt, want dat zijn feiten waar niemand omheen kan.’

> lees verder   

2. Lead & Change: Ricardo Semler inspireert bedrijven
    Cases: Manutan Benelux, Arpa

Manutan: All you need. With Love
^ Manutan: All you need. With Love

De Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler maakte van zijn werknemers compagnons, inclusief winst- en risicodeling. Tucht en orde maakten plaats voor motivering door betrokkenheid. In ons eerste artikel beschreven we hoe Semler's bedrijfsmodel eruit ziet. Daarbij helderden we onder meer vijf misvattingen op, zoals het idee dat medewerkers van Semco lid zijn van een grote gelukkige familie, liggend in hangmatten!

In deel twee onderzoeken we de toepasbaarheid van het Semco-model in Nederlandse bedrijven. Hiertoe komt onder meer serial entrepreneur Leen Zevenbergen aan het woord. Hij ontwikkelde vrijwel gelijktijdig met Semler ideeën over democratisch geleide bedrijven. Arend van Randen, de oprichter van het Arpa Lea®n Instituut, vertelt waarom hij zijn bedrijf volledig organiseerde volgens de principes van Semler. De derde persoon die werd geïnterviewd is Ghislaine Duymelings, CEO van Manutan Benelux. Voor haar vormt het gedachtegoed van Semler een belangrijke inspiratiebron.

> lees verder   
3. Lean Six Sigma: Optimale kennisstroom tijdens innovatie
    Case: Philips

Lean innovatie bij Philips omvat ook het laten stromen van kennis
^ Lean innovatie laat ook de kennis stromen

Lean innovatie omvat het verhogen van de effectiviteit en de efficiëntie van productontwikkeling. Dit stelt Suzanne van Egmond, hoofd lean innovatie bij Philips Consumer Lifestyle.

Effectief innoveren betekent niet alleen waarde creëren voor de klant, maar ook voor de ketenpartners van Philips. Efficiënt innoveren betekent een korte time to market en een hoge output per medewerker. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan het vermijden van rework. Of aan het zodanig ontwerpen van producten dat deze op een ‘lean’ manier kunnen worden gemaakt.

Naast de effectiviteit en de efficiency is er bij innovatie nog een derde aspect van belang: de optimalisering van de knowledge value stream. Philips Consumer Lifestyle ziet deze ‘stroom van kennis’ als een aparte value stream, haaks op de keten van activiteiten die een nieuw product oplevert. Als het goed is wordt tijdens elk productontwikkelingstraject alle relevante kennis opgespoord, gedeeld en benut, en nieuw opgedane kennis wordt op een bruikbare manier vastgelegd! Suzanne van Egmond vertelt over het optimaliseren van de kennisstroom.

> lees verder   
4. Lead & Change: Verken emoties en creëer verlangen
    Boek: Verandermanagement in 28 lessen

Prof. Jaap Boonstra en zijn boek
^ Prof. Jaap Boonstra en zijn boek

Jaap Boonstra is bekend als hoogleraar en consultant op het gebied van organisatieverandering. Zijn boek ‘Verandermanagement in 28 lessen’ bevat anekdotes met inzichten en leermomenten uit de praktijk. De belangrijkste boodschap: niet alles is planbaar of meetbaar, maar wel voelbaar.

Veranderen is een avontuur, een bergtocht. Je bereid je goed voor, maar je komt allerlei onverwachte zaken tegen. Die liggen meestal op het menselijke vlak. Om aan te voelen wat er speelt moet je de onderstroom van emoties verkennen, door er middenin te gaan staan!

Als je voelt dat iets niet goed zit, dan is dat een belangrijk signaal. Misschien is “wat doe ik fout, dat hij of zij zo gek doet?”, daarom één van de belangrijkste vragen die een verandermanager zichzelf kan stellen. Daarmee verken je namelijk de emotionele onderstroom. Een tweede tip van Boonstra is om verlangen te creëeren naar de verandering.

> lees verder   
   > plaats aanvulling in dit artikel

5. Software: Lean gaan via ERP-implementatie
    Case: BRB International

Chemiebedrijf BRB International
^ Chemiebedrijf BRB International

Het implementeren van een nieuw ERP-systeem is hét moment om een stuk meer Lean te worden. Om ERP-software te installeren is namelijk een blauwdruk nodig van de bedrijfsprocessen. BRB International paste deze benadering met succes toe. Door middel van value stream mapping werden dubbelingen, rework, onduidelijkheden en wachttijden in de bedrijfsprocessen opgespoord en aangepakt. Er kwamen heel wat verbeterpunten aan het licht. Feitelijk werkte het snelgroeiende BRB International namelijk nog alsof er 25 werknemers waren, terwijl dat er nu 160 zijn!

Chief operations officer Tom Caris legt uit hoe je, door vooraf goed na te denken over de inrichting van je bedrijfsprocessen: (1) veel draagvlak voor de verandering krijgt, (2) je processen meteen zo Lean mogelijk maakt, én (3) de beste onderhandelingspositie creeërt voor de selectie van het nieuwe ERP-pakket.

> lees verder   
Forum:
Aanvullingen bij artikelen verschijnen zowel op het forum als in de betreffende artikelen!

  Aanvullingen: 
  > Lijst interactieve artikelen
  Discussie:
  > Overige forum berichten

Vacatures:
  > Naar vacatures

Engelstalige site:
    > Naar Engelstalige zustersite, business-improvement.eu
Advertorial
Adverteer op procesverbeteren.nl
Banners op site en in nieuwsbrieven
^ Uw banner op onze site en in de nieuwsbrieven?

Procesverbeteren.nl is hét kennisplatform voor procesverbetering. Organisaties die zich hierover oriënteren komen steevast bij ons terecht. Als adviesbureau op het gebied van continu verbeteren of verandermanagement, of als leverancier van Lean productiemiddelen of software, is het daarom een goed idee om te gaan adverteren op onze site. Dit is al mogelijk vanaf 23,50 euro per maand. Wij brengen u in beeld!

> meer informatie

B. Korter nieuws


Semi-procesindustrie
In samenwerking met enkele vakbladen zijn we op zoek naar cases (te interviewen bedrijven) in de procesindustrie. Denk aan bedrijven die vloeistoffen of vaste stoffen verwerken, bijvoorbeeld in de sectoren food/feed/chemie/pharma/delfstoffen. Heeft u successen geboekt bij het verbeteren van productie- en bedrijfsprocessen? In een interview zijn wij op zoek naar concrete tips voor de lezers. Wie kan worden geïnterviewd? Neem contact met ons op, en geef daarbij kort aan waarover u wilt vertellen.
Ook interviewtips buiten de semi-procesindustrie zijn overigens altijd welkom!

Smart Industry
Met welk productie-apparaat kun je flexibel op de marktvraag inspelen? En welke logistieke en visuele hulpmiddelen kunnen daarbij helpen? Op het site-gedeelte flexibele hardware gaan we op dit soort vragen in. Daartoe zijn we op zoek naar leuke cases. Heeft u tips, laat het ons weten.

Het laatste nieuws staat altijd op onze nieuwspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site!

C
. Informatie wachtwoorden & registratie
Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten?
Via aanpassen registratie kunt u, op basis van het bij ons bekende e-mail adres, gegevens wijzigen! Meer uitleg desgewenst op het site-gedeelte mijn procesverbeteren.nl

Pas tijdig uw e-mail adres aan!

Geregistreerden (mensen met password) doen ook dit via aanpassen registratie. Doe dit tijdig, want als uw e-mail adres niet meer actief blijkt worden uw gegevens gewist.
Nieuwsbrief geabonneerden zonder registratie (zonder password) die hun mailadres willen wijzigen kunnen eenvoudig hun e-mail adres afmelden (zie hieronder) en zich daarna meteen aanmelden met het nieuwe e-mail adres.
Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen?
U krijgt deze nieuwsbrief elke twee maanden gratis toegezonden. Uw e-mail adres wordt niet gebruikt om u reclame-materiaal te zenden, ook niet van "zorgvuldig" geselecteerde derden! Wilt u onze nieuwsbrief desondanks niet meer ontvangen? Dan kunt u zich hier afmelden.

Ontving u deze nieuwsbrief volgens u ten onrechte of blijft u - vaker dan indicenteel - duplicaten ontvangen? Bericht ons dat dan z.s.m. per e-mail
© Procesverbeteren.nl 2005-2015    [ home ]    [ Privacy & (Dis)claimer ]    [ E-mail ]