Nieuwsbrief no.50 juli/aug 2015 één nuttige e-mail per 2 maanden |
Procesverbeteren.nl Inspiratie door diepgaande praktijkverhalen |
Waar gaat u heen? Binnen Lean wordt er gebruikt gemaakt van Hoshin Kanri oftewel kompas voor management, om een visie te vertalen naar prestatie-indicatoren, en die vervolgens weer naar sub-prestatie-indicatoren, enzovoort. Net zo lang, tot iedereen een interessante uitdaging heeft. En waarbij het verbeterdoel van de éne afdeling, dat van de andere niet tegenwerkt. Het gaat immers om het resultaat gezien over de gehele toeleverketen.
Hoshin Kanri wordt ook deployment genoemd. Dat betekent letterlijk het in slagorde opstellen van - in dit geval - de doelen in uw organisatie. Hierbij is er sprake van een zeker dilemma. Aan de ene kant wil je vrijheden - lees: datgene wat iemand mag helpen verbeteren - zo min mogelijk inperken, zodat iedereen zijn talenten maximaal kan ontplooien. Aan de andere kant wil je focus. Dit dilemma komt aan de orde in het artikel vrijelijk of gestuurd verbeteren verderop in deze nieuwsbrief.
Dr Ir Jaap van Ede, Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van de site:
B. Wijzigen gegevens. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier. C. Sommige artikelen zijn (deels) afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u altijd alles lezen! Wat wij adviseren:
|
|
Zoekt u een adviseur, leverancier of een opleiding? Dit zijn de partijen die bij ons adverteren, en die daarmee laten zien dat ze verspreiding van kennis over procesverbetering een warm hart toedragen! |
A1. Overzicht nieuwe artikelen: 1. Lean: Vrijelijk of gestuurd verbeteren? 2. WorldClass: People Value Stream creëert meesterschap 3. WorldClass: Het klantspecifieke geheim van de smid 4. Lean: Value Stream Mapping verkort zorgpad met 26% Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief en nieuwsbriefarchief. Ook kunt u op verschillende manieren zoeken in ons bestand met honderden case-beschrijvingen, boekbesprekingen en artikelen! 1. Lean: Vrijelijk of gestuurd verbeteren?
Cases: Franciscan St. Francis Health, SEW-Eurodrive, Douwe Egberts ^ Lean productie bij SEW-Eurodrive Respect for people is een belangrijke pijler onder lean manufacturing. Mensen moeten de ruimte krijgen om zichzelf en hun werk steeds verder te verbeteren. Over hoe je dat doet, verschillen echter de inzichten! In het ‘vrije’ scenario mag iedereen om het even wat helpen verbeteren. Geen enkel idee gaat dan verloren, maar daar komt wel een andere vorm van verspilling voor terug: gebrek aan focus. In het ‘gestuurde scenario’ wordt het aandachtsgebied van de medewerkers ingeperkt tot hun eigen vakterrein. Er wordt dan zeer doelgericht gewerkt. Toch is er ook hier sprake van verspilling: impliciet wordt aangenomen dat nadenken over de bedrijfsmissie is voorbehouden aan het topmanagement. Tijdens het Lean Event 2014 bleek hoe bedrijven en organisaties worstelen met de balans tussen deze twee scenario’s. Het Amerikaanse Franciscan St. Francis Health ziekenhuis kiest de vrije aanpak, SEW-Eurodrive de gestuurde benadering. Douwe Egberts zit daar zo’n beetje tussenin. > lees verder 2. WorldClass: People Value Stream creëert meesterschap
Boek: Monozukuri in de praktijk ^ People Value Stream (bron Steven Blom) In zijn nieuwe boek “Monozukuri in de praktijk” beschrijft Steven Blom wat er nodig is om Monozukuri oftewel meesterschap te bereiken. Mensen moeten daartoe worden verbonden met elkaar en met de missie, én zich steeds verder ontwikkelen. Dan zullen ze veel vaker dan nu een gevoel van bezieling, trots en zingeving gaan ervaren! Blom sluit aan op een managementtrend, waarbij er meer autonomie voor de werknemers wordt nagestreefd. Op soortgelijke wijze als eerder beschreven in ons artikel over Buurtzorg, laat hij zien dat dit prima samengaat met Lean. Nieuw is het concept van de People Value Stream, die zingeving, autonomie, verbinding en meesterschap voor de medewerkers nastreeft. Deze waardestroom versterkt de Product Value Stream, gericht op tevreden klanten, nul fouten, 100% waardetoevoeging en tijdige levering. > lees verder 3. WorldClass: Het klantspecifieke geheim van de smid > lees verder 4. Lean: Value Stream Mapping verkort zorgpad met 26% Forum:
Aanvullingen bij artikelen verschijnen zowel op het forum als in de betreffende artikelen! Aanvullingen: > Lijst interactieve artikelen Discussie: > Overige forum berichten Vacatures: > Naar vacatures Engelstalige site: > Naar Engelstalige zustersite, business-improvement.eu Advertorial
Adverteer op procesverbeteren.nl ^ Uw banner op de site en in de nieuwsbrieven? Procesverbeteren.nl is hét kennisplatform voor procesverbetering. Organisaties die zich hierover oriënteren komen steevast bij ons terecht. Als adviesbureau op het gebied van continu verbeteren of verandermanagement, of als leverancier van Lean productiemiddelen of software, is het daarom een goed idee om te gaan adverteren op onze site. Dit is al mogelijk vanaf 23,50 euro per maand. Wij brengen u in beeld, en denken met u mee! > meer informatie B. Kort nieuws Leiderschap en integriteit nodig voor ketenbrede uitrol Lean Semi-procesindustrie Met welk productie-apparaat kun je flexibel op de marktvraag inspelen? En welke logistieke en visuele hulpmiddelen kunnen daarbij helpen? Op het site-gedeelte flexibele hardware gaan we op dit soort vragen in. Ook daartoe zijn we op zoek naar leuke cases. Heeft u tips, laat het ons weten. Het laatste nieuws staat altijd op onze nieuwspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site!
Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten?
Via aanpassen registratie kunt u, op basis van het bij ons bekende e-mail adres, gegevens wijzigen! Meer uitleg desgewenst op het site-gedeelte mijn procesverbeteren.nl Pas tijdig uw e-mail adres aan! Geregistreerden (mensen met password) doen ook dit via aanpassen registratie. Doe dit tijdig, want als uw e-mail adres niet meer actief blijkt worden uw gegevens gewist. Nieuwsbrief geabonneerden zonder registratie (zonder password) die hun mailadres willen wijzigen kunnen eenvoudig hun e-mail adres afmelden (zie hieronder) en zich daarna meteen aanmelden met het nieuwe e-mail adres. Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? U krijgt deze nieuwsbrief elke twee maanden gratis toegezonden. Uw e-mail adres wordt niet gebruikt om u reclame-materiaal te zenden, ook niet van "zorgvuldig" geselecteerde derden! Wilt u onze nieuwsbrief desondanks niet meer ontvangen? Dan kunt u zich hier afmelden. Ontving u deze nieuwsbrief volgens u ten onrechte of blijft u - vaker dan indicenteel - duplicaten ontvangen? Bericht ons dat dan z.s.m. per e-mail |
© Procesverbeteren.nl 2005-2015 [ home ] [ Privacy & (Dis)claimer ] [ E-mail ] |