www.procesverbeteren.nl/pers/mei15.htm

mei/juni 2015

Hoe te kijken bij een Gemba Walk?

In het kader van een Lean-workshop betraden onlangs drie teams de werkvloer van fietsenfabrikant Koga, en gingen op zoek naar verbeterpotentieel. Tijdens deze Gemba walk (Gemba is Japans voor werkvloer) was ik zowel deelnemer als verslaggever, zie het artikel verderop in deze nieuwsbrief.

Leuk om te doen! Eén van mijn eerste observaties was, dat je de basisprincipes van Lean weliswaar kunt leren in een cursus (zoals de workshop-deelnemers hadden gedaan), maar dat dit nog niet betekent dat je dan een Lean-stappenplan hebt.

Logisch, want er bestaat niet zoiets als een template voor Lean. Elk bedrijf moet zelf zoeken naar mogelijkheden om de ‘waardestroom’ richting de klant te vergroten, en deze uitproberen (binnen veilige grenzen natuurlijk).
Lean is dus een kwestie van trial-and-error, en dat is precies de proefondervindelijke manier waarop Toyota hun productiesysteem in de afgelopen decennia ontwikkelde.

Het opzetten van Lean productie-straten, waarbij het assembleren van de fietsen in op elkaar afgestemde stapjes zonder tussenvoorraden plaatsvindt, blijkt bij Koga niet te werken. Het levert niet minder, maar juist méér tussenvoorraad op, vanwege het grote aantal fietsmodellen en de variabele bewerkingstijden.

Eind assemblage bij Koga
^ Eindassemblage bij Koga

Koga heeft daarom gekozen voor een dock-systeem. Hierbij zetten operators steeds één compleet stuur, één compleet wiel etcetera in elkaar, en uiteindelijk doet één operator ook de complete eindassemblage, zie de foto.

Aan de ene kant niet typisch Lean, maar aan de andere kant toch ook weer wél: als dit een betere waardestroom richting de klant oplevert, wat is daar dan tegen? Het gaat er immers niet om dat je Lean toepast als een soort window-dressing, waarbij de invoering van bijvoorbeeld Kanban en taktijden een doel op zich worden. Wel rees bij mij de vraag, hoe je nu het beste naar een werkvloer kunt kijken, op zoek naar verbeteropties. Volgens mij zij er twee regels die eigenlijk altijd werken:

1. Maak de waardestroom richting de klant, en de verstoringen daarin, zichtbaar
  2. Zoek naar manieren om verstoringen, die vaker dan incidenteel optreden, blijvend te voorkomen.

Bij Koga ondergaan alle fietsen een 100% kwaliteitscontrole. Fietsen waar iets aan mankeert, gaan terug naar de operator die de betreffende fiets in elkaar heeft gezet. In Lean terminologie is er dan sprake van rework, oftewel het herstellen van iets wat niet in één keer goed ging. Zoiets wil je niet, want het is verspilling van tijd en productiecapaciteit.
De verstoring van de waardestroom is bij Koga zichtbaar, dus aan regel één wordt hier voldaan. Maar als je kijkt naar regel twee, dan zijn er vraagtekens. Impliciet wordt aangenomen dat een operator van zijn of haar fouten leert. Binnen Lean worden fouten echter vooral gezien als een signaal dat het proces, in dit geval de randvoorwaarden om een fiets foutvrij in elkaar te kunnen zetten, beter kan. Dus niet de mens is in de fout gegaan, maar de manier van werken maakte het mogelijk dat de fout werd gemaakt. Als je een oplossing kunt vinden om het proces foutbestendiger te maken, dan zal de betreffende fout voortaan bij álle operators niet meer optreden, zonder dat zij daar echt moeite voor hoeven te doen.

Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl

> Reageer (via ons forum)

Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van de site:

A. Interactieve artikelen. De lijst met interactieve artikelen vindt u hier.

B. Wijzigen gegevens. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier.

C. Sommige artikelen zijn (deels) afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u altijd alles lezen! Wat wij adviseren:
  • Geen wachtwoord? Registreer (gratis en spamvrij)
D. Volg ons via Twitter. U kunt ons niet alleen via e-mail maar ook via Twitter bereiken

1. Lean: Gemba walk: Hoe Lean is Koga?
    Case: Koga

2. Lean: Lief verbeteren in de zorg, mét een missie
    Boek: Verder met Lean in de Zorg

3. QRM: QRM en Lean versnellen toeleverketens (2)
    Cases: Hansen Industrial Transmissions, Metaalperswerk
                  Van de Wetering, JAZO, Provan

4. Lean: Een gestructureerde en rustige huisartsenpraktijk
    Boek: Lean in de huisartsenpraktijk

5. Software: Grip op de keten, van grondstof tot brood
    Case: Bakkersland

Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief en nieuwsbriefarchief. Ook kunt u op verschillende manieren zoeken in ons bestand met honderden case-beschrijvingen, boekbesprekingen en artikelen!
In ons nieuwsbriefarchief houden wij zoveel mogelijk de weblinks up-to-date. Daarom raden wij u aan oude nieuwsbrieven via dat archief te raadplegen.
Heeft u een op- of aanmerking, idee, onderwerp-suggestie of case? Mail ons, ook wij worden graag steeds beter!

1. Lean: Gemba walk: Hoe Lean is Koga?
    Case: Koga

Duurtest van een fiets bij Koga
^ Duurtest van een fiets bij Koga

Bij Koga staat alles in het teken van vakmanschap. Dit wordt uitgedragen onder het motto: Love your bike. De klant krijgt een goede fiets, maar hoe efficiënt is de productie eigenlijk? Oftewel: Hoe Lean is Koga?

De fietsenfabrikant gaf tijdens een Lean workshop, georganiseerd door de Rijksuniversiteit Groningen, drie bezoekende teams alle vrijheid om dit te onderzoeken. Dit gebeurde tijdens een Gemba walk, een bezoek aan de werkvloer om verbeterpotentieel op te sporen.

De teams bestonden uit studenten, mensen uit andere bedrijven, en ikzelf. ‘Het leverde ons een flink aantal bruikbare verbetertips op'’, concludeert bedrijfsleider Arrie Bregman. ‘Het loont dus om je op deze manier kwetsbaar op te stellen, en informatie uit te wisselen met andere bedrijven’.

> plaats aanvulling bij dit artikel
2. Lean: Lief verbeteren in de zorg, mét een missie
    Boek: Verder met Lean in de Zorg

Voorkaft (deels) Verder met Lean in de Zorg
^ Voorkaft "Verder met Lean in de Zorg"

Het boek “Verder met Lean in de zorg” omvat een groot aantal losse artikelen, geschreven door zorgprofessionals. Voor mensen die onbekend zijn met Lean is het lastig, dat hierdoor een rode draad ontbreekt. Voor de rest geeft het boek de state-of-the-art betreffende Lean in de curatieve zorg goed weer.

In de eerste jaren zijn ziekenhuizen vaak succesvol met Lean. Ze richten zich dan op snelle successen met verbeterborden en staande overleg-sessies. Daarna rijst er echter twijfel: Is het nog wel leuk, is er voldoende aandacht voor menslievende zorg, en sluiten al die kleine verbeteracties eigenlijk wel aan bij de missie?

Twee ziekenhuizen wisten dit verbeterplafond te doorbreken. Het St. Elisabeth Tweesteden deed dit door de mate van ‘liefheid’ expliciet mee te nemen als verbeterdoel. Instituut Verbeeten ging nog een stapje verder, en koppelde alle lokale verbeteracties aan een hogere missie. Conclusie: Verbeteren in de zorg die je niet zomaar, je doet het ‘lief’ én met een missie!

3. QRM: QRM en Lean versnellen toeleverketens (2)
    Cases: Hansen Industrial Transmissions, Metaalperswerk
                  Van de Wetering, JAZO, Provan

Quick Response Cells bij Provan
^ Quick Response Cells bij Provan

Productiestraat? Kanban? Dergelijke standaard Lean oplossingen werken vaak niet, als uw bedrijf veel verschillende producten maakt! Dit verklaart de aanhoudende belangstelling voor Quick Response Manufacturing (QRM). Deze methode reikt tools aan om flow na te streven bij high mix / low volume productie.

Wij bezochten de 13e QRM-conferentie, om de trends in kaart te brengen, en ontdekten hoe je Lean met QRM kunt combineren. In deel 1 van ons conferentieverslag kwamen John Deere en Agrifac aan bod. De cases in deel 2: Hansen Industrial Transmissions, Metaalperswerk Van de Wetering, JAZO en Provan!

4. Lean: Een gestructureerde en rustige huisartsenpraktijk
    Boek: Lean in de huisartsenpraktijk

Huisarts Ulrich Schultz over Lean
^ Huisarts Ulrich Schultz over Lean

Zoekt u als huisarts vaak naar dingen in de behandelkamers? Heeft u het gevoel dat het voorraadbeheer veel te veel tijd kost? Is de informatieoverdracht gebrekkig?

Huisarts Ulrich Schultz, Margareth Heuveling en Maud van Vlerken schreven een boek over de toepassing van Lean in een huisartsenpraktijk.

Het is een bondig en eenvoudig werkje geworden, waarbij wel wat kanttekeningen zijn te plaatsen. Vanwege de vele praktijkvoorbeelden is het echter prima geschikt voor huisartsen die zich een beeld willen vormen van Lean. Het boek laat zien hoe deze verbetermethode de dokterspraktijk van Schultz efficiënter én rustiger maakte!

5. Software: Grip op de keten, van grondstof tot brood
    Case: Bakkersland

Productie bij Bakkersland
^ Productie bij Bakkersland

Bakkersland levert dagelijks maar liefst 2 miljoen broden in vele variëteiten aan retailers. 40% van de kostprijs wordt bepaald door de grondstoffen, daar wil je dus niet meer van verbruiken dan nodig. Daarom begon Bakkersland met de implementatie van een Manufacturing Execution System (MES). Het gaat om software tussen de Enterprise Resource Planning en de machinebesturing, die procesinformatie verzamelt, beheert en doorsluist.

Aanvankelijk was grip op het grondstofverbruik het voornaamste doel. Het MES blijkt echter nog veel meer te kunnen! In combinatie met Overall Equipment Effectiveness (OEE) metingen wordt realtime inzicht verkregen in de hele productieketen, vanaf de grondstoffen tot aan de broden in het schap van individuele winkels. De mogelijkheden voor procesverbetering lijken eindeloos en variëren van receptuurbeheer tot procesoptimalisatie. Ook kan het aanbod steeds beter worden afgestemd op de vraag.

Aanvullingen bij artikelen verschijnen zowel op het forum als in de betreffende artikelen!

Aanvullingen:

> Naar Engelstalige zustersite, business-improvement.eu

^ Uw banner op de site en in de nieuwsbrieven?

Procesverbeteren.nl is hét kennisplatform voor procesverbetering. Organisaties die zich hierover oriënteren komen steevast bij ons terecht. Als adviesbureau op het gebied van continu verbeteren of verandermanagement, of als leverancier van Lean productiemiddelen of software, is het daarom een goed idee om te gaan adverteren op onze site. Dit is al mogelijk vanaf 23,50 euro per maand. Wij brengen u in beeld!

Semi-procesindustrie
In samenwerking met vakbladen zijn we op zoek naar cases (te interviewen bedrijven) in de procesindustrie. Denk aan bedrijven die vloeistoffen of vaste stoffen verwerken, bijvoorbeeld in de sectoren food/feed/chemie/pharma/delfstoffen. Als u kunt worden geïinterviewd, neem dan contact met ons op, en geef daarbij kort aan waarover u wilt vertellen.
Ook interviewtips buiten de semi-procesindustrie zijn altijd welkom!

Met welk productie-apparaat kun je flexibel op de marktvraag inspelen? En welke logistieke en visuele hulpmiddelen kunnen daarbij helpen? Op het site-gedeelte flexibele hardware gaan we op dit soort vragen in. Ook daartoe zijn we op zoek naar leuke cases. Heeft u tips, laat het ons weten.
Het laatste nieuws staat altijd op onze nieuwspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site!