Nieuwsbrief no.60 maart/april 2017 één nuttige e-mail per 2 maanden |
Procesverbeteren.nl Inspiratie door diepgaande praktijkverhalen |
Kies uw buffers! Als u gaat stemmen, weet u dan al welke politieke partij u kiest?
Een tweede mogelijkheid is het ‘levelen’ van de vraag. Hoewel er bij Lean zoveel mogelijk op bestelling wordt geproduceerd (pull), worden pieken in de vraag in afgevlakte vorm doorgegeven aan de werkvloer. Er bestaan drie typen buffers, die allemaal ook bijwerkingen hebben:
De bovengenoemde buffers zijn als communicerende vaten: reduceer je het ene type, dan worden de andere buffertypen groter. 100% verspillingsreductie qua wachttijden is dus onmogelijk. Dr Ir Jaap van Ede, Met dank aan Jac Christis (lector arbeidsorganisatie en –productiviteit aan de Hanzehogeschool), voor het meedenken over deze blog Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van ons platform:
B. Interactieve artikelen. De lijst met interactieve artikelen vindt u hier. C. Wijzigen gegevens. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier. D. Sommige artikelen zijn (deels) afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u echter altijd alles lezen! Wat wij adviseren:
|
|
Zoekt u een adviseur, leverancier of een opleiding? Dit zijn de partijen die bij ons adverteren, en die daarmee laten zien dat ze verspreiding van kennis over procesverbetering een warm hart toedragen! |
A1. Overzicht nieuwe artikelen: 1. Lean: Bottom-up én doelgericht verbeteren 2. Lean Six Sigma: Dromen over exploratie 3. Agile: De eenvoud van Aldowa's succes 4. Lead & Change: Klantsafari 5. Lean: 12 misverstanden (1/2) Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief en nieuwsbriefarchief. Ook kunt u op verschillende manieren zoeken in ons bestand met honderden case-beschrijvingen, boekbesprekingen en artikelen!
1. Lean: Bottom-up én doelgericht verbeteren Dat lukte, maar er is een keerzijde. In de (Lean) Six Sigma tijd waren alle verbeteracties (projectmatig & top-down) gekoppeld aan financiële of efficiency-doelen. Na de overstap op Lean werd in het ziekenhuis bottom-up verbeterd, maar zonder meetbare doelstellingen. Ad-hoc verbeteren moet weer doelgericht verbeteren worden. Een missie in "hart-vorm" draagt daar sinds kort aan bij. Dit betekent echter geen terugkeer naar de verbeterprojecten onder leiding van Black Belts uit de Six Sigma-tijd. Het accent blijft liggen op verbetering bottom-up, door de zorgprofessionals zélf. Bovendien zijn de voornaamste verbeterdoelen nu niet meer efficiency en kostenbesparing, maar staan betere resultaten voor de patiënt voorop. > lees verder 2. Lean Six Sigma: Dromen over exploratie Fujifilm Tilburg is, dankzij hun Japanse genen, heel goed in verbetermethoden zoals TPM en Lean Six Sigma. Toch ontbrak er nog iets: collectieve bevlogenheid. ‘Als productielocatie waren we te zeer gefocust op het vervaardigingsproces’, vertelt Albert van Maren, productiedirecteur offsetplaten. ‘Wat ontbrak was de connectie tussen de verbeteracties en de klant, het waarom. De heilige graal is een soort snelweg, waarlangs producten zich zonder tussenvoorraden naar de klanten bewegen. Met dat ideaal in het achterhoofd werd een gedroomde fabriek bedacht.’Ook op innovatiegebied durft Fujifilm volop te dromen. In de pas geopende Corporate Open Innovation Hub worden business partners uitgedaagd met de volgende vraag: Welke problemen kunnen wij sámen oplossen voor nieuwe klanten? > lees verder 3. Agile: De eenvoud van Aldowa's succes Binnen tien jaar vormde Allard Droste het bedrijf Aldowa om van reguliere toeleverancier tot een zeer succesvolle projectpartner voor grote bouwbedrijven. Wat is het geheim van dit succes? Droste beschrijft het in zijn boek “Semco in de Polder”. De belangrijkste factoren blijken Lean productie en de transformatie van Aldowa tot een zelfsturende organisatie. Bij dat laatste staan dromen, vertrouwen, gedeelde verantwoordelijkheid, enthousiasme en trots voorop. 4. Lead & Change: Klantsafari 5. Lean: 12 misverstanden (1/2) Wellicht kent u nog meer misverstanden over Lean, of bent u het met sommige conclusies niet (volledig) eens. Dan nodigen we u van harte uit om onderaan dit artikel te reageren! > lees verder> reageer onderaan artikel Advertorial
Adverteer op procesverbeteren.nl ^ Uw banner op onze site en in nieuwsbrieven? Procesverbeteren.nl is hét kennisplatform in de Benelux voor procesverbetering. Als adviesbureau op het gebied van continu verbeteren of verandermanagement, of als leverancier van Lean productiemiddelen of software, is het daarom een goed idee om te gaan adverteren op onze site. Dit is al mogelijk vanaf 24 euro per maand. Wij brengen u in beeld, bijvoorbeeld door een introductie-artikel over uw activiteiten, en denken graag met u mee! > meer informatie Forum:
Aanvullingen bij artikelen verschijnen zowel op het forum als onderaan de betreffende artikelen! Aanvullingen: > Lijst interactieve artikelen Discussie: > Overige forum berichten Vacatures: > Naar vacatures Engelstalige site: > Naar Engelstalige zustersite, business-improvement.eu B. Kort nieuws Lost u, als Sensei of Belt, wel de juiste problemen op? Agenda Procesverbeteren.nl Met welk productie-apparaat en welke software kun je flexibel op de marktvraag inspelen? En welke logistieke en visuele hulpmiddelen kunnen daarbij helpen? Op de site-gedeeltes (Lean) hardware en (Lean) software gaan we op dit soort vragen in. Ook daartoe zijn we op zoek naar leuke cases. Heeft u tips, laat het ons weten. In cases smart industry (industrie 4.0) zijn wij extra geïnteresseerd! Het laatste nieuws staat altijd op onze nieuwspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site!
Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten?
Via aanpassen registratie kunt u, op basis van het bij ons bekende e-mail adres, gegevens wijzigen! Meer uitleg desgewenst op het site-gedeelte mijn procesverbeteren.nl Pas tijdig uw e-mail adres aan! Geregistreerden (mensen met password) doen ook dit via aanpassen registratie. Doe dit tijdig, want als uw e-mail adres niet meer actief blijkt worden uw gegevens gewist. Nieuwsbrief geabonneerden zonder registratie (zonder password) die hun mailadres willen wijzigen kunnen eenvoudig hun e-mail adres afmelden (zie hieronder) en zich daarna meteen aanmelden met het nieuwe e-mail adres. Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? U krijgt deze nieuwsbrief elke twee maanden gratis toegezonden. Uw e-mail adres wordt niet gebruikt om u reclame-materiaal te zenden, ook niet van "zorgvuldig" geselecteerde derden! Wilt u onze nieuwsbrief desondanks niet meer ontvangen? Dan kunt u zich hier afmelden. Ontving u deze nieuwsbrief volgens u ten onrechte of blijft u - vaker dan indicenteel - duplicaten ontvangen? Bericht ons dat dan z.s.m. per e-mail |
© Procesverbeteren.nl 2005-2017 [ home ] [ Privacy & (Dis)claimer ] [ E-mail ] |