Nieuwsbrief no.45 sep/okt 2014 één nuttige e-mail per 2 maanden |
procesverbeteren.nl Inspiratie door diepgaande praktijkverhalen |
Lean, TOC en QRM: niet strijdig maar complementair
Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl
Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van de site:
A. Direct reageren op artikelen. Steeds vaker is het niet alleen mogelijk om via het forum te reageren, maar kunt u ook aanvullingen in onze artikelen plaatsen! De groeiende lijst met interactieve artikelen vindt u hier. B. Wijzigen gegevens. De gebruiksvriendelijkheid van de wijzigingsprocedure is aanzienlijk verbeterd. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier. C. Sommige artikelen zijn (deels) afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u altijd alles lezen! Uit onderzoek blijkt echter dat zelfs geregistreerden lang niet altijd inloggen. Wat wij u daarom adviseren is dit:
|
|
Zoekt u een adviseur, leverancier of een opleiding? Dit zijn de partijen die bij ons adverteren, en die daarmee laten zien dat ze verspreiding van kennis over procesverbetering een warm hart toedragen! |
A1. Overzicht nieuwe artikelen: 1. Lead & Change: De wijsheid van Ricardo Semler (1) 2. TOC: Stappenplan voor efficiëntere dienstverlening 3. Supply Chain: Kennisdeling vergroot waardecreatie 4. WorldClass: Steeds terug naar het fundament Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief, ons nieuwsbriefarchief of via ons zoekmenu met honderden case-beschrijvingen. In ons nieuwsbriefarchief houden wij zoveel mogelijk de weblinks up-to-date. Daarom raden wij u aan oude nieuwsbrieven via dat archief te raadplegen. 1. Lead & Change: De wijsheid van Ricardo Semler (1)
Case: Semco; Boek: Semco-Stijl ^ Charles Groenhuijsen en Ricardo Semler (r) Ricardo Semler maakte van zijn werknemers compagnons, inclusief winst- en risicodeling. En hij verwijderde daartoe een groot deel van de managementlagen uit zijn zeer succesvolle Braziliaanse bedrijf. Tucht en orde maakten plaats voor motivering door betrokkenheid. Het ideale plaatje, zo lijkt het. Alsof je werknemers die stenen hakten onder toezicht, ineens ruimte geeft om in alle vrijheid mee te bouwen aan kathedralen! Zij mogen namelijk niet slechts meedenken, ze beslissen echt mee, zoals in een ware democratie. Semler’s ideeën zijn uitdagend, maar kregen in twintig jaar opvallend weinig navolging. Eén van de redenen daarvoor is ongetwijfeld het grote verschil tussen de Braziliaanse economie en de onze, waardoor het moeilijk is om de waarde van zijn businessmodel goed in te schatten. Daarnaast is Semler's model moeilijker in te voeren dan het lijkt. Het is geen anarchie, het management wordt als het ware verdeeld over de werknemers! En betrokkenheid betekent lang niet altijd een vast dienstverband. Het gebrek aan vastigheid moet dan worden gecompenseerd door de medewerkers volop te laten meedelen in de winst. Misschien is de belangrijkste les van Semler dat een groot bedrijf met vele afdelingen niet werkt, en dat het beter is om dit op te splitsen in kleine eenheden. Daarin kennen de mensen elkaar, en ze begrijpen elkaars bijdrage aan het eindproduct. Zo raken ze vanzelf meer gemotiveerd én hebben ze minder sturing nodig. > lees verder > plaats aanvulling in dit artikel 2. TOC: Stappenplan voor efficiëntere dienstverlening De toegepaste principes, afkomstig uit Lean en de TOC, hebben zich bewezen in productiebedrijven. Deze worden nu vertaald naar dienstverlenende organisaties. De auteurs hadden een toegankelijk en vlot leesbaar boek voor ogen en dat is ze gelukt. Daarbij is wel een kanttekening te plaatsen: hun stappenplan werkt alleen als u een beperkt aantal verschillende diensten levert, met een hoge graad van repeteerbaarheid. > lees verder 3. Supply Chain: Kennisdeling vergroot waardecreatie
Special: Uitbesteding ^ Prof. Arjan van Weele & Jordie van Berkel Lean manufacturing vergroot de waarde die richting de klant stroomt. Het benutten van de competenties van de eigen medewerkers speelt daarbij een belangrijke rol. Echter, ook het respecteren en ontsluiten van de kennis van de toeleveranciers valt eronder. Bij de inkoop van product-gerelateerde goederen is dat besef vaak wel aanwezig. Dat ligt echter anders bij de uitbesteding van facilitaire diensten zoals schoonmaak. Daarbij wordt vaak puur geselecteerd op de laagste prijs. Het tij kan worden gekeerd, als inkopers kennisdeling en waardecreatie voor de klant (dit is hier degene waarvoor de dienst wordt verricht) voorop gaan stellen. Aan het vertrouwen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer dat daarvoor nodig is, kan gericht worden gewerkt. > lees verder 4. WorldClass: Steeds terug naar het fundament > lees verder Forum:
Aanvullingen bij artikelen verschijnen zowel op het forum als in de betreffende artikelen! Aanvullingen: > Lijst interactieve artikelen Discussie: > Overige forum berichten Vacatures: > Naar vacatures Engelstalige site: > Naar Engelstalige zustersite, business-improvement.eu Advertorial
Adverteer op procesverbeteren.nl ^ Uw banner op onze site en in de nieuwsbrieven? Procesverbeteren.nl is hét kennisplatform voor procesverbetering. Organisaties die zich hierover oriënteren komen steevast bij ons terecht. Als adviesbureau op het gebied van continu verbeteren of verandermanagement, of als leverancier van Lean productiemiddelen of software, is het daarom een goed idee om te gaan adverteren op onze site. Dit is al mogelijk vanaf 22,50 euro per maand. Wij zorgen dat u in beeld komt! > meer informatie B. Korter nieuws Semi-procesindustrie Smart Industry C. Informatie wachtwoorden & registratie Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten?
Via aanpassen registratie kunt u, op basis van het bij ons bekende e-mail adres, gegevens wijzigen! Meer uitleg desgewenst op het site-gedeelte mijn procesverbeteren.nl Pas tijdig uw e-mail adres aan! Geregistreerden (mensen met password) doen ook dit via aanpassen registratie. Doe dit tijdig, want als uw e-mail adres niet meer actief blijkt worden uw gegevens gewist. Nieuwsbrief geabonneerden zonder registratie (zonder password) die hun mailadres willen wijzigen kunnen eenvoudig hun e-mail adres afmelden (zie hieronder) en zich daarna meteen aanmelden met het nieuwe e-mail adres. Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? U krijgt deze nieuwsbrief elke twee maanden gratis toegezonden. Uw e-mail adres wordt niet gebruikt om u reclame-materiaal te zenden, ook niet van "zorgvuldig" geselecteerde derden! Wilt u onze nieuwsbrief desondanks niet meer ontvangen? Dan kunt u zich hier afmelden. Ontving u deze nieuwsbrief volgens u ten onrechte of blijft u - vaker dan indicenteel - duplicaten ontvangen? Bericht ons dat dan z.s.m. per e-mail |
© Procesverbeteren.nl 2005-2014 [ home ] [ Privacy & (Dis)claimer ] [ E-mail ] |