www.procesverbeteren.nl/pers/sep14.htm

sep/okt 2014

Lean, TOC en QRM: niet strijdig maar complementair

De logistieke verbetermethoden Lean manufacturing (Lean), Quick Response Manufacturing (QRM) en de Theory of Constraints (TOC) hebben hetzelfde doel: een zo gelijkmatig en snel mogelijke stroom van producten of diensten richting uw klanten. Dus dus met zo min mogelijk bottlenecks, tussenvoorraden of verspilling van tijd of materialen. Alle drie de methoden verlagen daartoe de hoeveelheid onderhanden werk, met als doel snelheidslimiterende stappen zichtbaar te maken en vervolgens te verbeteren. Er is wel een verschil in de manier waarop dat 'verbeteren' gebeurt.

Kort voor zijn overlijden positioneerde Eli Goldratt zijn TOC als een uitbreiding van Lean. Daarbij hamerde hij vooral op de mogelijkheden van buffer management, om de prioriteit van productieorders te bepalen als u veel verschillende producten in relatief kleine volumes maakt (high mix / low volume productie).Goldratt deed zichzelf daarmee tekort. De TOC omvat namelijk ook een aantal belangrijke tools om je strategie te ontwikkelen. Bovendien reikt de TOC middelen aan om de doorstroom op hefboompunten (bottlenecks) te verbeteren.

In de context van deze column is het echter het belangrijkste dat Goldratt liet zien dat Lean en de TOC niet strijdig met elkaar zijn, maar elkaar aanvullen. In moderne toepassingen zie je dan ook in toenemende mate kenmerken van beide methoden, en dat was ook zichtbaar in het laatste boek van Goldratt.

Assemblagelijn Ford, 1913
^ Assemblagelijn Ford, 1913. Vergroting van de doorstroom stond toen al centraal.
   (foto Ford, reproduced with permission)

In juni bezocht ik de 13e internationale conferentie over QRM, waarover later dit jaar uitgebreid verslag wordt gedaan. Net zoals de TOC omvat QRM tal van nieuwe tools voor high mix / low volume productie, maar verder is ook deze methode gefundeerd op Lean.

Daarom is het eigenlijk niet verbazingwekkend dat je nu ook bij QRM een toenadering ziet tot Lean. Werd QRM vroeger nog wel eens gepositioneerd als Lean2.0, nu waren de congresgangers het erover eens dat ‘hun’ methode Lean terugbrengt tot zijn essentie: end-to-end de doorstroom verbeteren. Een tweede teken aan de wand: op de QRM-conferentie waren er nu ook lezingen over Lean.

De moraal van dit verhaal: Lean, QRM en de TOC zijn niet strijdig, en de ene aanpak is ook niet moderner dan de andere. De drie methoden zijn complementair. Als u uw logistieke processen wilt verbeteren, bestudeer dan zowel Lean als de TOC en QRM, en beslis daarna welke methode(s) in uw geval het meest geschikt zijn om meer flow te creëren.

Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl
> reageer

Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van de site:

A. Direct reageren op artikelen. Steeds vaker is het niet alleen mogelijk om via het forum te reageren, maar kunt u ook aanvullingen in onze artikelen plaatsen! De groeiende lijst met interactieve artikelen vindt u hier.

B. Wijzigen gegevens. De gebruiksvriendelijkheid van de wijzigingsprocedure is aanzienlijk verbeterd. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier.

C. Sommige artikelen zijn (deels) afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u altijd alles lezen! Uit onderzoek blijkt echter dat zelfs geregistreerden lang niet altijd inloggen. Wat wij u daarom adviseren is dit:

• Nog niet geregistreerd? Registreer alsnog (gratis, spamvrij, afmelden kan met 1 muisklik)
    Wel geregistreerd maar wachtwoord kwijt? Maak nieuw wachtwoord aan met uw e-mail adres
  • Bent u de enige gebruiker van uw computer? Kruis dan bij het inloggen "onthoud mij"  aan. Hierna wordt u bij elk bezoek automatisch herkend en hoeft u dus nooit meer in te loggen!
Tip: Procesverbeteren.nl houdt u ook op de hoogte van nieuwe artikelen en ander nieuws via Twitter. Ook kunt u zo met ons in contact komen!

1. Lead & Change: De wijsheid van Ricardo Semler (1)
    Case: Semco; Boek: Semco-Stijl

2. TOC: Stappenplan voor efficiëntere dienstverlening
    Boek: De Dienstenfabriek

3. Supply Chain: Kennisdeling vergroot waardecreatie
    Special: Uitbesteding

4. WorldClass: Steeds terug naar het fundament
    Case: Avantor Performance Materials

Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief, ons nieuwsbriefarchief of via ons zoekmenu met honderden case-beschrijvingen. In ons nieuwsbriefarchief houden wij zoveel mogelijk de weblinks up-to-date. Daarom raden wij u aan oude nieuwsbrieven via dat archief te raadplegen.
Heeft u een op- of aanmerking, idee, onderwerp-suggestie of case? Mail ons, ook wij worden graag steeds beter!

1. Lead & Change: De wijsheid van Ricardo Semler (1)
    Case: Semco; Boek: Semco-Stijl

Charles Groenhuijsen en Ricardo Semler
^ Charles Groenhuijsen en Ricardo Semler (r)

Ricardo Semler maakte van zijn werknemers compagnons, inclusief winst- en risicodeling. En hij verwijderde daartoe een groot deel van de managementlagen uit zijn zeer succesvolle Braziliaanse bedrijf. Tucht en orde maakten plaats voor motivering door betrokkenheid. Het ideale plaatje, zo lijkt het. Alsof je werknemers die stenen hakten onder toezicht, ineens ruimte geeft om in alle vrijheid mee te bouwen aan kathedralen! Zij mogen namelijk niet slechts meedenken, ze beslissen echt mee, zoals in een ware democratie.

Semler’s ideeën zijn uitdagend, maar kregen in twintig jaar opvallend weinig navolging. Eén van de redenen daarvoor is ongetwijfeld het grote verschil tussen de Braziliaanse economie en de onze, waardoor het moeilijk is om de waarde van zijn businessmodel goed in te schatten. Daarnaast is Semler's model moeilijker in te voeren dan het lijkt. Het is geen anarchie, het management wordt als het ware verdeeld over de werknemers! En betrokkenheid betekent lang niet altijd een vast dienstverband. Het gebrek aan vastigheid moet dan worden gecompenseerd door de medewerkers volop te laten meedelen in de winst.

Misschien is de belangrijkste les van Semler dat een groot bedrijf met vele afdelingen niet werkt, en dat het beter is om dit op te splitsen in kleine eenheden. Daarin kennen de mensen elkaar, en ze begrijpen elkaars bijdrage aan het eindproduct. Zo raken ze vanzelf meer gemotiveerd én hebben ze minder sturing nodig.

> plaats aanvulling in dit artikel

2. TOC: Stappenplan voor efficiëntere dienstverlening
    Boek: De Dienstenfabriek

Buffermanagement conform de Theory of Constraints versnelt dienstverlening
^ Buffermanagement voor dienstverlening

Net als in productiebedrijven is bij dienstverlening de snelheid waarmee eindproducten de klant bereiken beslissend. Het boek ‘De Dienstenfabriek’ omvat een stappenplan om die snelheid te vergroten. Door dat stappenplan wordt de doorlooptijd verkort en de hoeveelheid onderhandenwerk verlaagd. Daarnaast wordt een eenvoudig prioriterings- en managementrapportagesysteem ingevoerd.

De toegepaste principes, afkomstig uit Lean en de TOC, hebben zich bewezen in productiebedrijven. Deze worden nu vertaald naar dienstverlenende organisaties.
De auteurs hadden een toegankelijk en vlot leesbaar boek voor ogen en dat is ze gelukt. Daarbij is wel een kanttekening te plaatsen: hun stappenplan werkt alleen als u een beperkt aantal verschillende diensten levert, met een hoge graad van repeteerbaarheid.

3. Supply Chain: Kennisdeling vergroot waardecreatie
    Special: Uitbesteding

Prof. Arjan van Weele en Jordie van Berkel-Schoonen
^ Prof. Arjan van Weele & Jordie van Berkel

Lean manufacturing vergroot de waarde die richting de klant stroomt. Het benutten van de competenties van de eigen medewerkers speelt daarbij een belangrijke rol. Echter, ook het respecteren en ontsluiten van de kennis van de toeleveranciers valt eronder.

Bij de inkoop van product-gerelateerde goederen is dat besef vaak wel aanwezig. Dat ligt echter anders bij de uitbesteding van facilitaire diensten zoals schoonmaak. Daarbij wordt vaak puur geselecteerd op de laagste prijs.

Het tij kan worden gekeerd, als inkopers kennisdeling en waardecreatie voor de klant (dit is hier degene waarvoor de dienst wordt verricht) voorop gaan stellen. Aan het vertrouwen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer dat daarvoor nodig is, kan gericht worden gewerkt.

4. WorldClass: Steeds terug naar het fundament
    Case: Avantor Performance Materials

TPM is het fundament van OpEx bij Avantor
^ TPM is het fundament van OpEx bij Avantor

Avantor verbeterde het buffermanagementsysteem op hun productieafdelingen. Door de orders een kleur te geven die past bij de gewenste afleverdag, is nu op elk moment zichtbaar wat de hoogste prioriteit heeft. First in first out is sindsdien slechts een richtlijn, de operators mogen daar gerust van afwijken als dat slimmer is!

Ook werd Avantor´s huis van Operational Excellence (OpEx), met daarin beschrijvingen van de procesverbeterprincipes, verder uitgebreid en verfijnd. Voor bedrijven die net zo'n fraai OpEx-huis willen heeft Walter van den Brink een tip: Steeds als je een stapje verder gaat richting OpEx, moet je bekijken of je fundament sterk genoeg is om de uitbreiding te dragen. Je moet dus steeds terug naar de basis! Bij Avantor is dat TPM.

Aanvullingen bij artikelen verschijnen zowel op het forum als in de betreffende artikelen!

Aanvullingen:

> Naar Engelstalige zustersite, business-improvement.eu
^ Uw banner op onze site en in de nieuwsbrieven?

Procesverbeteren.nl is hét kennisplatform voor procesverbetering. Organisaties die zich hierover oriënteren komen steevast bij ons terecht. Als adviesbureau op het gebied van continu verbeteren of verandermanagement, of als leverancier van Lean productiemiddelen of software, is het daarom een goed idee om te gaan adverteren op onze site. Dit is al mogelijk vanaf 22,50 euro per maand. Wij zorgen dat u in beeld komt!

Semi-procesindustrie
In samenwerking met enkele vakbladen zijn we op zoek naar cases (te interviewen bedrijven) in de procesindustrie. Denk aan bedrijven die vloeistoffen of vaste stoffen verwerken, bijvoorbeeld in de sectoren food/feed/chemie/pharma/delfstoffen. Heeft u successen geboekt bij het verbeteren van productie- en bedrijfsprocessen? In een interview zijn wij op zoek naar concrete tips voor de lezers. Wie kan worden geïnterviewd? Neem contact met ons op, en geef daarbij kort aan waarover u wilt vertellen.

Met welk productie-apparaat kun je flexibel op de marktvraag inspelen? En welke logistieke en visuele hulpmiddelen kunnen daarbij helpen? Op het site-gedeelte flexibele hardware gaan we op dit soort vragen in. Daartoe zijn we op zoek naar leuke cases. Heeft u tips, laat het ons weten.

Het laatste nieuws staat altijd op onze nieuwspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site!

C.
Informatie wachtwoorden & registratie