Nieuwsbrief no.20 juli/aug 2010 één nuttige e-mail, elke 2 maanden |
procesverbeteren.nl |
Geachte heer, mevrouw, Hierbij ontvangt u de 20e editie van de nieuwsbrief van procesverbeteren.nl. Opnieuw veel cases in deze editie, waaronder Toyota, Virginia Mason Medical Center, Kennemer Gasthuis en Abbott (voorheen Solvay Pharmaceuticals)! Met vriendelijke groet, Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur / eigenaar procesverbeteren.nl
Waarom zijn niet alle artikelen
zonder password toegankelijk? Bij recent gepubliceerde vakblad-artikelen kan gevraagd worden om uw gebruikersnaam en wachtwoord. Heeft u die niet, vraag die dan gratis aan ! Bent u uw wachtwoord kwijt? Onderaan de nieuwsbrief staat hoe u een nieuw aanvraagt. | |
Zoekt u een adviseur, leverancier of een opleiding? Dit zijn de partijen die bij ons adverteren, en die daarmee laten zien dat ze verspreiding van kennis over procesverbetering een warm hart toedragen! |
A. Overzicht van nieuwe in-depth artikelen: (vakblad-artikelen van meerdere pagina's!) 1. Lean: Na recalls: Toyota keert terug naar haar roots 2. Lean: Opmerkelijk snel resultaten met Lean* 4. Alg./Nieuws: Genees de gezondheidszorg! 5. Alg./Nieuws: Software optimaliseert onderhoud
1. Lean: Toyota keert na recalls terug naar haar roots:
Luisteren, Stoppen, Nadenken en Verbeteren! Case: Toyota ^ Akio Toyoda: "My name is on every car" Het Toyota Productie Systeem (TPS) geldt al decennialang als het archetype en lichtend voorbeeld van Lean manufacturing. Voor het eerst in zijn bestaan kwam het TPS echter negatief in het nieuws. De recente terugroepacties door Toyota van meer dan 8 miljoen auto’s voor het vervangen van vloermatten en het aanpassen van gaspedalen, leidden namelijk al snel tot berichten zoals ‘Toyota Productie Systeem van slag’ en 'Lean fires back'. De recall-problemen bij Toyota betekenen echter niet de diskwalificatie van het fameuze Toyota Productie Systeem. Integendeel, ze zijn juist een signaal dat een revival van de TPS-principes nodig is! Toyota keert terug naar haar roots: Zelfreflectie, luisteren naar de stem van de klant om steeds betere producten te maken, en bij geconstateerde problemen: stoppen, nadenken en verbeteren. In dit artikel onze uitgebreide analyse en de reactie van Toyota Motor Europe daarop! > lees verder 2. Lean: Opmerkelijk snel resultaten met Lean
Case: Kennemer Gasthuis ^ Eenvoudige maatregelen zoals "niet storen" hesjes blijken erg doeltreffend Door het toepassen van Lean manufacturing principes kun je in een ziekenhuis al binnen een jaar opmerkelijke resultaten boeken, zo blijkt in het Kennemer Gasthuis in Haarlem! Hier werden maar liefst acht zorgpaden gestroomlijnd, waaronder de behandeling van liesbreuken en spataderen. Daarnaast werden meer algemene verspillingen in het werk van verpleegkundigen aangepakt, door het bedenken van slimme tegenmaatregelen. Bijvoorbeeld het dragen van oranje “niet storen” hesjes, en standaard checklijsten voor het voorbereiden van visitaties! Nu de Lean-pilots zijn afgerond en het laaghangende fruit geplukt, volgt een nog veel grotere uitdaging: Hoe houdt je het continu verbeteren vast, en hoe reduceer je verspilling in complexe zorgpaden-op-maat, waarbij verschillende medische disciplines betrokken zijn? Het Kennemer Gasthuis gaat die uitdaging niet uit de weg. Een eerste voorbeeld van een Lean-zorgpad voor ‘klant-specifieke productie’ wordt de behandeling van acute buikpijn. > lees verder* *) te lezen na gratis registratie 3. Worldclass: Wereldwijde harmonisatie
Case: Abbott v/h Solvay Pharmaceuticals ^ Productielocatie Solvay (nu Abbott) in Olst In de fabrieken van Solvay Pharmaceuticals liepen her en der wel kwaliteitsmanagementprogramma’s, maar er was geen sprake van een wereldwijde afstemming! Als onderdeel van het Inspire-initiatief, met als doel om het bedrijf qua groeicijfers naar de mondiale top te voeren, startte daarom een World Class Excellence harmonisatieprogramma. Dit excellence-programma richt zich op de optimalisatie van complete productieprocessen, van grondstof tot distributie. Curieus: Om processen end-to-end te verbeteren bleek je juist lokaal en heel klein te moeten beginnen, met het structureren van individuele werkplekken! Nu Solvay Pharmaceuticals is overgenomen door Abbott, is straks waarschijnlijk al weer een nieuwe harmonisatieslag nodig als het gaat om de aanpak van bedrijfsprocesverbetering. > lees verder > zie ook: Introductie World Class Manufacturing > zie ook: Kiezen uit Lean, TPM, Six Sigma... 4. Alg.: Genees de gezondheidszorg!
Behandelplan: (1) Teamwork, (2) Standaardisatie, (3) Focus op waardetoevoeging Case: Virginia Mason Medical Center, Seattle ^ In het Virginia Mason MC komen medici naar de patiënt in plaats van andersom! Hoe kun je de oplopende kosten in de gezondheidszorg in de hand houden? > zie ook: Keuzemenu Ziekenhuizen 5. Alg/Nieuws: Software optimaliseert onderhoud
^ Geert-Jan van Houtum (foto Giti Entezami) Onderhoud van productiemiddelen - zogenaamde ‘kapitaalgoederen’ die nodig zijn om een product te maken of een dienst te leveren - wordt in toenemende mate uitbesteed aan gespecialiseerde partijen. Vanwege het schaalvoordeel kunnen zij, in combinatie met het monitoren van het verbruik aan reserve-onderdelen, een relatief efficiënt onderhoudsnetwerk opzetten met relatief weinig voorraden en toch korte lead times. De software om zo’n netwerk zo efficiënt mogelijk in te richten ontbreekt echter. De ontwikkeling daarvan is daarom één van de onderzoeksthema’s van professor Geert-Jan van Houtum, die onlangs zijn intreerede hield aan de TU/e. Bedrijven met onderzoeksvragen op het gebied van onderhoudsmanagement kunnen bij hem aankloppen! > lees verder C. Korter nieuws Blom Consultancy legt na doorstart accent op strategie-bepaling D. Informatie over wachtwoorden en registratie Wachtwoord en/of gebruikersnaam kwijt?
Via "aanpassen registratie-gegevens" kunt u, op basis van het e-mail adres waarmee u zich registreerde, uw gegevens wijzigen en ook zonodig een nieuw wachtwoord kiezen! Meer uitleg vindt u desgewenst op het site-gedeelte mijn procesverbeteren.nl Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? |
© C.J. van Ede 2010 (Holland) |