Profiel PIT Digitale Transformaties
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Profielen adviseurs |
![]() Doelgerichte en pragmatische digitalisering Dit artikel is gesponsord door PIT Digitale Transformaties, 10-11-2021
‘Digitalisering is niet erg moeilijk, mits je een gestructureerde aanpak hanteert. Effectief digitaliseren begint met inzicht in je huidige situatie, waarna je een visie voor de toekomst ontwikkelt, en een strategie om daar gericht naartoe te werken. Hiervoor hebben wij een pragmatische en doelgerichte aanpak ontwikkeld, met als belangrijke bouwsteen ons Canvas Effectief Digitaliseren. Daarmee kan een bedrijf zijn toegevoegde waarde behouden in een steeds digitalere wereld.’ Waarom werd PIT Digitale Transformaties opgericht? ‘Wij zagen de toenemende digitalisering van de samenleving, en de worsteling van bedrijven om daar adequaat op te reageren. Ze beginnen zonder helder plan, waardoor de gewenste voordelen niet worden gerealiseerd, óf er gebeurt niets. Digitalisering is nog steeds een mystiek onderwerp. Veel adviesbureaus lijken dat beeld actief in stand te houden. Praktische begeleiding is vaak niet beschikbaar.’ ![]()
‘Ik zag ook hoe digitaliseringstrajecten kunnen ontsporen. En dat ze vaak meer kosten en langer duren dan gepland, en dan niet eens opleveren wat nodig is. Het viel me vooral op, dat doelstellingen en uitgangspunten vaak niet helder waren. Niet concreet of gebaseerd op onjuiste aannames. Of er was een te nauwe blik, een focus op het oplossen van één specifiek probleem, zonder zicht op het grotere plaatje. Het gevolg is een schuivende scope, leidend tot de langere doorlooptijd en hoge kosten die ik al noemde. Een ander gevolg is suboptimalisatie. Je krijgt dan deeloplossingen, zonder de kern van het probleem aan te pakken. Dat vind ik zonde. En vooral onnodig.’
Profielen adviespartijen en leveranciers: hoe maken we deze artikelen?
In een profiel zoals dit wordt steeds één (advies)partij of leverancier geportretteerd. Deze artikelen vertellen u in korte tijd wat een bepaalde (advies)partij of leverancier doet, voor welke klanten, en wat daar onderscheidend aan is! Handig, want het doorspitten van websites van adviseurs en leveranciers kost vaak veel meer tijd. Het gaat in deze profielserie altijd om adviespartijen of leveranciers die op deze website adverteren. In sommige gevallen hebben zij ook een bijdrage geleverd in de kosten van het maken van hun profiel. De adviespartijen of leveranciers vertellen zélf wat zij doen en welke resultaten dat oplevert. Wat is onderscheidend aan jullie aanpak? ‘Digitalisering is niet heel moeilijk of complex, mits je een gestructureerde aanpak hanteert. Om enerzijds de effectiviteit van digitaliseringstrajecten te vergroten, en anderzijds de mystiek rond digitalisering weg te nemen, hebben wij een standaard aanpak ontwikkeld. Daar is het Canvas Effectief Digitaliseren onderdeel van. Hierdoor kunnen we het opstellen van een digitaliseringsstrategie nu tegen een vaste prijs en doorlooptijd aanbieden. Dat maakt onze aanpak uniek.’ ‘We geven onafhankelijke begeleiding, van plan tot en met realisatie en implementatie. We zijn dus productonafhankelijk. We ontwerpen eerst het digitale landschap dat onze klanten nodig hebben, en pas daarna zoeken we daar geschikte oplossingen bij. We hebben verstand van digitalisering, maar focussen op procesverbetering. Digitalisering is namelijk geen doel, maar een middel om bedrijfsprocessen beter, sneller, makkelijker en wendbaarder te maken. Onze heldere, praktische en actiegerichte aanpak hebben we gedocumenteerd, en stellen we vrijelijk beschikbaar. Alles is gericht op het doorbreken van de mystiek rond digitalisering, en het stimuleren van gerichte actie. Zodat digitalisering effectief digitaliseren wordt. ![]()
De hoofdpijlers van de aanpak van PIT zijn:
‘Om focus en koers te houden tijdens een vaak lang transitietraject, meestal met meerdere fases en projecten, is het belangrijk de gewenste situatie voor ogen te hebben. En om te weten wat er veranderd moet worden, is inzicht in de huidige situatie nodig.’ ‘Bij de realisatie en implementatie sturen we aan vanuit het Agile gedachtengoed. Ook al doe je nog zo goed je best, het is onmogelijk een digitale transitie vooraf tot in alle details uit te werken. Context, situatie en ideeën kunnen veranderen in de tijd. Agile aansturing zorgt voor prioritering, voor focus op waardecreatie, en voor acceptatie van wijzigingen.’ ‘Het doel van digitalisering is om bedrijfsprocessen sneller, beter en makkelijker te maken. Hierbij passen we het Lean gedachtegoed toe. Informatie is de brandstof voor processen. Verbetering van de informatievoorziening en de doorstroming gaan daarom hand in hand.’ Op welke marktsectoren richten jullie je? Met welke partijen werken jullie samen? ‘Bij al onze klanten sturen we uiteindelijk ook de realisatie en installatie aan, van software en/of hardware. De laatste klanten waarbij we dit deden zijn HVL Metaal en Techniek, en BAM Energie & Water.’ Hoe zorgen jullie er voor dat resultaten beklijven? ![]() BAM medewerkers, werkzaam aan de Kampen spoorlijn. Registratie van de voortgang gebeurt nu digitaal in plaats van via papier.
‘Gemiddeld blijven we 1 tot 2 jaar betrokken bij een klant. Ongeveer 30% van de aandacht gaat daarbij uit naar strategie-ontwikkeling, en 70% naar procesoptimalisatie. De harde kant is ongeveer net zo belangrijk als de zachte kant: wat betekent digitalisering voor de mensen in het bedrijf, en hoe betrek je hen daarbij.’ Portman noemt de volgende specifieke resultaten voor BAM Energie & Water:
(Mede-)organiseren jullie seminars, congressen of bedrijfsbezoeken? Waarom nemen jullie als partner/adverteerder deel aan Procesverbeteren.nl? Hoe kunnen mensen jullie bereiken?
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/profielen/Profiel_PIT_Digitale_Transformaties.php |
||