Profiel TWI Instituut Nederland
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Profielen adviseurs |
![]() Borging processen met Training Within Industry Dit artikel is gesponsord door TWI Instituut Nederland, 12-11-2020*
‘Nadat ik zelf in de praktijk geleerd had dat de TWI-methoden de basis vormen voor elk verbeterinitiatief, heb ik een route gezocht om TWI in Nederland op de best mogelijke manier beschikbaar te stellen, opleidingen te verzorgen, en gebruikers te helpen om direct resultaten te behalen. Dit leidde tot de oprichting van TWI Instituut Nederland BV, gevestigd in Ochten. We hebben nu drie medewerkers in dienst en een team van vaste freelance trainers. Iedereen is gecertificeerd TWI Trainer. Het is onze missie om leidinggevenden, denk aan teamleiders en groepsleiders, maar ook aan managers en de directie, de TWI-vaardigheden aan te leren. Op die manier kunnen zij het Lean-principe “respect voor de medewerkers” inhoud geven op de werkvloer. Dankzij TWI kunnen medewerkers optimale resultaten gaan leveren, welke ook nog eens dagelijks verbeterd kunnen worden.’ Profielen adviespartijen en leveranciers: hoe maken we deze artikelen? In een profiel zoals dit wordt steeds één (advies)partij of leverancier geportretteerd. Deze artikelen vertellen u in korte tijd wat een bepaalde (advies)partij of leverancier doet, voor welke klanten, en wat daar onderscheidend aan is! Handig, want het doorspitten van websites van adviseurs en leveranciers kost vaak veel meer tijd. Het gaat in deze profielserie altijd om adviespartijen of leveranciers die op deze website adverteren. In sommige gevallen hebben zij ook een bijdrage geleverd in de kosten van het maken van hun profiel. De adviespartijen of leveranciers vertellen zélf wat zij doen en welke resultaten dat oplevert.
De bovengenoemde methoden en bijpassende vaardigheden leer je door in de praktijk met eigen vraagstukken te oefenen. Hands-on leren en oefenen staan daarom centraal in ál onze opleidingen. Het verandermanagement rond het gebruik en de toepassing van de TWI-methoden is verankerd in de methodes zelf.’ ‘Wij implementeren de TWI-methoden in Nederland en België. In Duitstalige landen doen we dat als TWI Institut Deutschland. Andere global partners van het TWI Institute US verzorgen TWI trainingen in andere landen. Zij doen dit echter allemaal volgens exact dezelfde standaarden. Dankzij het TWI-netwerk beschikken wij over de meest actuele, de meest uitgebreide en meest gespecialiseerde kennis rond de training en implementatie van de TWI-methoden.’ ![]()
‘Het TWI-onderdeel Job Instruction creëert en borgt werkstandaarden via stapsgewijze taakomschrijvingen, die de basis vormen bij opleidingen. Lean grondlegger Taiichi Ohno beschouwde standaardisatie als een noodzakelijke voorwaarde om effectief te verbeteren. Continu verbeteren leidt regelmatig tot gewijzigde of nieuwe werkmethoden. Standaardiseren en vervolgens borgen daarvan via trainingen kan het beste gebeuren volgens de vier stappen beschreven in Job Instruction.’ ‘Job Relations uit TWI is de meest fundamentele methode als het gaat om de invulling van het Lean-adagium “respect voor de medewerkers”. Met de vier stappen uit Job Relations en de vier basisregels voor goede werkrelaties, worden problemen met medewerkers vroegtijdig vastgesteld, geanalyseerd en opgelost, en uiteindelijk structureel voorkómen. Op die manier wordt wederzijds respect en vertrouwen ontwikkeld. Het inrichten en onderhouden van goede werkrelaties door leidinggevenden is een absolute voorwaarde om te kunnen verbeteren, onafhankelijk van het type verbeterprogramma.’ ‘Taiichi Ohno startte de ontwikkeling van het Toyota Productie Systeem met de implementatie van Job Instruction en Job Relations voor de teamleiders. Op die manier zorgde hij er voor dat het Lean-principe “respect voor de medewerkers” ingevuld werd door deze eerstelijns leidinggevenden. Dit aspect is helaas nog steeds te weinig bekend bij veel Lean (Six Sigma) verbeteraars. Zij besteden dan te veel aandacht aan tools en instrumenten, en te weinig aan de ontwikkeling van probleemoplossende vaardigheden bij de medewerkers, met name om herhaling van problemen te voorkómen.’ Training within Industry
Training Within Industry (TWI) ontstond gedurende de Tweede Wereldoorlog in Amerikaanse fabrieken, om daar snel nieuwe vakmensen te trainen. Japanse bedrijven zoals Toyota namen vervolgens TWI vanaf het begin van de jaren vijftig over. TWI bestaat formeel uit vier gedeeltes waarvan Job Instruction (JI) het bekendste is. Kenmerkend zijn de Job Breakdown Sheets oftewel ‘taakanalysebladen’. Dat zijn stapsgewijze taakbeschrijvingen om nieuwe en bestaande medewerkers te onderwijzen. Tijdens een werkinstructie begint de trainer met het op zijn of haar gemak stellen van de werknemer, en vertelt wat deze gaat leren. Hierna doet de trainer het werk voor en vertelt wat de belangrijkste stappen zijn, en herhaalt dit waarbij die kernpunten opnieuw worden benadrukt. Dan volgt nóg een herhaling, waarbij de trainer ook het waarom van de kritische punten uitlegt. Vervolgens voert de werknemer de taak zelfstandig uit. Ook dit ‘zelf doen’ wordt enkele malen herhaald, waarbij de werknemer eerst elke stap mondeling toelicht, en later ook de kernpunten benoemt en het waarom daarvan. Regelmatig wordt tenslotte gecheckt of de werknemer nog steeds op de voorgeschreven manier werkt.
‘Doordat we global partner zijn van het TWI Institute in de US beschikken we over een enorm netwerk als kennis- en ervaringsbron voor het gebruik van TWI-methoden in alle sectoren.’ Hoe zorgen jullie er voor dat resultaten beklijven? ‘Vanwege de focus op het borgen van standaard werk, beschouwen wij de vaardigheden die geleerd worden bij TWI als fundamenteel voor élk verbeterprogramma, of het nu gaat om Lean, TPM of Six Sigma. Wat dat betreft hebben wij nog veel missionair werk te verrichten. Vaak worden de TWI-methoden niet eens benoemd binnen Lean Six Sigma Green of Black Belt opleidingsprogramma’s, laat staan dat mensen opgeleid worden om de TWI-methodes effectief te gebruiken.’ ![]() Master trainer Gerard Berendsen maakt een Taakanalyse tijdens een Job Instruction training
‘Daarna leiden we, indien gewenst, TWI-gecertificeerde trainers op. Zij kunnen vervolgens zelf bedrijfsinterne TWI-opleidingen gaan verzorgen’ ‘In Nederland, België en Duitsland zijn we de enige aanbieder die de TWI-methoden trainen en certificeren volgens de standaarden van het TWI Institute in de VS. Dit geldt ook voor de certificering van interne TWI-trainers.’ Welke resultaten leveren de opleidingen op? Welke informatiebronnen raden jullie aan?
Hoe kunnen mensen jullie bereiken? *) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in 2018, maar is nu aangevuld, zodat het weer up-to-date is. Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/profielen/Profiel_TWI_Instituut_Nederland.php |
||