Oorspronkelijk was LinkedIn een zakelijk platform waar mensen elkaar bedrijfsmatig vonden, van elkaar léérden, of werk aanboden dan wel zochten.
De laatste jaren zie ik dit echter in een rap tempo veranderen. Er is nu weinig verschil meer met niet-zakelijke social media zoals TikTok of Facebook. Dat soort platforms hebben ook een nuttige functie, maar ik vind het jammer dat het onderscheidende aspect van LinkedIn zo verdwijnt.
LinkedIn is nu meestal meer entertainment, en afleiding van je werk, dan dat het daaraan bijdraagt.

Ik vroeg een aantal managers naar hun mening. Regelmatig hoorde ik dat zij LinkedIn om dezelfde reden steeds minder bezoeken: te veel niet-zakelijke ruis, zodat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Een deel van die ruis zoals komische video’s is overigens best leuk. Het grootste probleem vind ik, is dat LinkedIn élke reactie op een “post” als positief ziet. Corrigeer je bijvoorbeeld een fout van iemand, of merk je op dat iets een AI-bericht is, dan wordt de oorspronkelijke “post” niet mínder, maar juist méér vertoond aan anderen.
Op die manier verdrukt fake news de zinvolle berichten uit menige tijdlijn. Dat zie ik als een weeffout in het algoritme.
Als je je dit realiseert kun je er overigens wel wat aan doen: like alleen een post, of reageer daarop, als je vindt dat méér mensen die moeten zien, omdat het hen zakelijk kan helpen.
Ik blijf overigens een enthousiast gebruiker van LinkedIn, al is het alleen maar omdat je mensen er makkelijk kunt terugvinden. Vroeger léérde ik echter ook op dat platform, en deed er nieuwe inzichten op. Naar die tijd verlang ik terug.
Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur procesverbeteren.nl