Introductie RCM
Bron: Procesverbeteren.nl
|
RCM: Betrouwbare organisatie |
Meer RCM-artikelen via het uitklapmenu linksboven. ![]() Introductie Reliability Centered Maintenance Reliability Centered Maintenance (RCM) is ontwikkeld vanuit de invalshoek onderhoudsmanagement, en richt zich primair op het vergroten van de betrouwbaarheid van het productieapparaat. Failure mode and effect analysis (FMEA) , het systematisch in kaart brengen van mogelijke storingen en de gevolgen daarvan, speelt daarbij een centrale rol. De gevolgschade kan financieel zijn (productieproces ligt stil), maar ook liggen op veiligheidsgebied (schade voor mens en/of milieu). De betrouwbare organisatie RCM probeert met name machine-storingen te voorkomen, die gevolgschades met zich (kunnen) meebrengen. FMEA wordt echter ook los van RCM toegepast, als onderdeel van andere verbetermethoden zoals Lean en Six Sigma. In dat geval is FMEA vooral een tool om systematisch probleemoorzaken en gevolgen op te sporen. Reliability Centered Maintenance (RCM) wordt vooral ingezet als er sprake is van machines met een hoog veiligheidsrisico, of als bepaalde machinestoringen hoge kosten met zich meebrengen. Met andere woorden: in alle situaties waarbij de betrouwbaarheid of beschikbaarheid van het machinepark van doorslaggevend belang is. Voorbeelden van sectoren waar RCM 'breed' wordt toegepast zijn de luchtvaart, defensie, kerncentrales, spoorweginstallaties, en (petro)chemische fabrieken. Reliability Centered Maintenance (introductie-artikel) Voorkom de gevolgen van storingen Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl. De eerste versie van onderstaand artikel werd in 2006 gepubliceerd in vakblad PT Industrieel Management.
Oppervlakkig gezien lijkt Reliability Centered Maintenance (RCM) niet meer dan logisch redeneren. Veel mensen passen een eenvoudige vorm van failure mode and effect analysis (FMEA) dan ook intuïtief toe. Ik vervang bijvoorbeeld tijdig mijn autobanden, want bij de failure mode 'klapband' is één van de mogelijke effecten ernstig: 'ongeval'. Volgens Rob Hermse, maintenance consultant bij Stork, is het echter niet zo je met alleen gezond verstand dezelfde resultaten bereikt als met RCM. 'Bij RCM breng je met multidisciplinaire teams systematisch alle mogelijke storingsbronnen in kaart, alsmede de storingen en de effecten daarvan. In zo´n team zit vaak ook iemand vanuit de original equipment facturer, het bedrijf dat het betreffende apparaat heeft geleverd. Die persoon weet dus precies hoe dit apparaat in elkaar zit. Andere teamleden zijn bijvoorbeeld een onderhoudsmonteur of een operator. Die kunnen aangeven waar de apparatuur in dit specifieke geval voor wordt gebruikt.' De kracht van RCM zit hem in de systematiek: 'Stork GLT renoveert en onderhoudt de gaswinningsclusters in het Groningse aardgasveld. Daarbij leverden de FMEA-sessies honderden meters papier op.' ![]() FMEA levert veel papierwerk op ('Je FMEA-ed je suf'), maar die exercitie leidt wel tot kostenbesparingen (foto Stork) Natuurlijk zou je het meest uitgebreide preventieve onderhoudsprogramma voor die compressor kunnen gaan uitvoeren. 'Op basis van de FMEA hebben wij daarom vastgesteld wat in ons specifieke geval, dus onder onze gebruikscondities, het beste onderhoudsplan is voor deze compressor. Daarbij is gebleken dat we toekunnen met veel minder onderhoudsactiviteiten dan standaard is voorgeschreven.' Hermse geeft nog een ander voorbeeld, waaruit blijkt dat de manier waarop je iets gebruikt gevolgen kan hebben voor de manier waarop je het moet onderhouden. 'In één van de leidingen van de aardgaswinningsclusters zit een filter. In de handleiding daarvan staat dat je dat filter eens in de zoveel tijd moet vervangen. Onder normale condities bevindt zich echter in dit geval geen olie in de leiding, het filter dient puur als guard om in geval van lekkages olie op te vangen. Daarom hebben wij besloten om de drukval over het filter te gaan monitoren. Pas als dit drukverschil oploopt, dan vervangen wij het filter.' Boeing 747 In de jaren zestig ontwikkelde een Maintenance Steering Group (MSG) van de Amerikaanse Federal Aviation Agency (FAA) daarom een vorm van onderhoudsplanning, die puur is gericht op het vergroten van de betrouwbaarheid. Het eerste doel daarbij was het vaststellen van een onderhoudsplan voor de Boeing 747. RCM werd dus oorspronkelijk ontwikkeld voor een nieuw vliegtuig, waardoor deze methode bij uitstek geschikt is voor nieuwe installaties, zie ook het kader 'de case'. In de jaren zeventig werd de denkwijze van de MSG overgenomen door de Amerikaanse militaire sector. Vanaf dat moment heet die aanpak formeel 'RCM'. Vervolgens werd deze methode ook met succes toegepast in kerncentrales, bij spoorweginstallaties en in (chemische) fabrieken. Hermse: 'In de tien jaar dat ik bij katalysatorenproducent Zeolyst werkte, heb ik voor het eerst met failure mode and effect analysis gewerkt. Het belangrijkste verschil met de procesindustrie is, dat daar de gegevens minder exact zijn. In de vliegtuigindustrie is het gangbaar om de reliability te meten tot wel zeven cijfers achter de komma. Dat komt onder meer omdat je bij vliegtuigen gegevens kunt verzamelen over een groot aantal identieke toestellen.' Niet zaligmakend 'Als we binnenkomen bij een klant, onderzoeken we daarom eerst waar de belangrijkste problemen liggen: Wat hindert een bedrijf om zo veel mogelijk geld te verdienen. Soms is dat snel duidelijk, een andere keer is er een overall equipment effectiveness meting nodig, om de belangrijkste knelpunten in een industriële installatie op te sporen. Dat soort knelpunten noemen wij de bad actors. FMEA pas je vervolgens vooral toe bij installaties die de hele productie stil kunnen leggen of waarbij in geval van storingen de veiligheid in het geding is.' Kritische pad 'Het eerste deel van de FMEA, de functional breakdown van de betreffende apparatuur in maintainable units, kan in principe iemand alleen doen. Die opsplitsing gaat soms heel ver, tot aan de bouten en moeren toe. Daarna gaat een multidisciplinair team aan de slag om per maintainable unit vast te stellen welke storingen daarmee kunnen optreden en wat het effect daarvan is.' Tenslotte resteert de vraag wat nu eigenlijk het verschil is tussen RCM en Total Productive Maintenance. Bij RCM lijkt het accent meer te liggen op een inventarisatie vooraf en op het voorkómen van de effecten van storingen. Casteleijn: 'Op zich klopt dat, maar er zijn meer verschillen. De kracht van RCM is het tot in de details analyseren van storingen en de gevolgen daarvan bij kritische installaties. Bij TPM wordt dat onderdeel wat minder diepgaand uitgewerkt, maar is de focus breder. Bij TPM wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar de manier waarop er met een installatie wordt omgegaan. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om sneller om te stellen tussen series.' RCM: Het jargon
Maintainable units: Machineonderdelen waar een apart onderhoudsprogramma voor kan worden opgesteld. Functional Breakdown: Het opsplitsen van een installatie in steeds kleinere functionele onderdelen, totdat de kleinste maintainable units overblijven. Failure Mode and Effect Analysis (FMEA): Een stapsgewijze methode om per maintainable unit op grond van de gewenste functie en de effecten van storingen een onderhoudsprogramma vast te stellen. De stappen zijn:
Case: Groningse gaswinningsclusters (Stork GLT)
Stork GLT v.o.f. werd in 1996 opgericht door Stork, Jacobs, Siemens en Yokogawa, om in opdracht van de NAM de Groningse aardgaswinningsclusters te renoveren en te onderhouden. GLT staat voor Groningen Long Term. Doel is om de transportdruk van het Groningse aardgas, die door de gaswinning geleidelijk daalt, op peil te houden. ![]() Onderdeel van een aardgaswinningscluster (foto Stork) Eén keer per maand is er een vaste onderhoudsdag voor elk cluster. 'Dat betekent echter niet dat de overige stations dan allemaal operationeel zijn, sommige staan als het ware in de wacht. Op een koude dag kan de Gasunie echter beslissen dat er extra compressorstations bij moeten worden geschakeld. Die moeten dan op afroep beschikbaar zijn.' Bij de bouw van het eerste gaswinningscluster werd op alle functionele onderdelen daarvan een FMEA uitgevoerd. Op grond daarvan werd per onderdeel een onderhoudsprogramma vastgesteld. Soms werd ook het ontwerp van de installatie aangepast, bijvoorbeeld door voor andere materiaalsoorten te kiezen. Optimaliseren Treden er onverwachte storingen op, dan is het zaak om niet zo maar het onderhoudsschema aan te passen, en bijvoorbeeld vaker preventief onderhoud uit te gaan voeren. 'Je moet dan teruggaan naar de FMEA van dat onderdeel. De aannames die je toen maakte, klopten kennelijk niet', benadrukt Hermse. Er zijn nu 13 clusters in gebruik, in totaal moeten er nog 9 worden gebouwd. Op dit moment wordt er extra aandacht besteed aan het beheer van reserveonderdelen. Casteleijn: 'Nu kunnen we bij problemen vaak nog onderdelen gebruiken van de clusters die in aanbouw zijn, maar binnenkort is dat niet meer mogelijk. In principe willen we alleen voorraden gaan aanleggen van artikelen die een lange levertijd of een korte mean time between failure hebben. De kosten van voorraden bedragen namelijk jaarlijks maar liefst 15% van de aanschafwaarde.' Hulp nodig bij de implementatie van RCM? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/RCM/RCM.php |
||