Duurzaamheid is haalbaar
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Duurzaam (green): Circulaire organisatie |
![]() Duurzaamheid haalbaar en betaalbaar, hoé dan? Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdred. procesverbeteren.nl, 15-12-2021 [ reacties ]*
Afgelopen november was de 26e jaarlijkse klimaattop van de VN. Deze bijeenkomsten worden ook aangeduid met COP, Conference of the Parties, vandaar dat mysterieuze COP26 op de aankondigingen. Vergaderd wordt er veel, bereikt weinig. In de slotverklaring van COP26 wordt toegegeven dan fossiele brandstoffen een probleem zijn, dit wordt gezien als een doorbraak. Dat zegt genoeg over de stroperige besluitvorming. Om de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen (COP21) is een vérgaande reductie van de mondiale broeikasgasemissies nodig, van zo’n 40-50% in 2030. Op dit moment zitten we nog op… 0 %. De plannen voor CO2-reductie lijken op een wortel die steeds verder opschuift in de tijd, omdat we onze tanden er niet écht in willen zetten. Je kunt ook zeggen dat het een hete aardappel is die we niet willen eten, terwijl die enkel warmer wordt. Bijna iedereen beaamt dat veel te weinig blijven doen de kosten voor klimaatherstel later veel hoger maakt. Waarom dan nog zo weinig actie? Volgens mij komt dit doordat mensen ‘korte termijn fijn’ verkiezen, boven een onzekere beloning in een (verre) toekomst voor pijnlijke klimaatinspanningen.
> lees verder
Typische vragen zijn: Verdien ik mijn zonnepanelen wel terug? Gaan klanten mijn super-efficiënte truck, boot of vliegtuig wel kopen? Welke klant wil de meerprijs betalen voor mijn klimaatvriendelijke product? Worden wij de dupe van onze duurzaamheids-inspanningen als andere landen niet méédoen? Dit soort vragen leidt tot afwachtend gedrag en sombere toekomstscenario’s. Wetenschappers voorspellen steeds vaker klimaatrampen. En een zeespiegelstijging die leven in Nederland over enkele eeuwen onmogelijk maakt, tenzij we de temperatuurstijging alsnog beperken. ![]()
Het bekendste voorbeeld is servitization. Als je zonnepanelen bijvoorbeeld afneemt als dienst, dan kun je meteen profiteren van de winst daarvan. En de leverancier heeft een gestage stroom van inkomsten. Win-win dus. Servitisatie beloont ook leveranciers die de levensduur van producten, die dan hun eigendom blijven, verlengen. En die materialen daaruit hergebruiken. Servitisatie maakt ciculariteit zo betaalbaar, zowel voor de producent als voor de consument. Gouden wortel Ook het ‘gouden wortel model’ veschuift profijt - in dit geval van investeringen in R&D - richting het nú. En er is nog meer goed nieuws. Nieuwe en minder milieubelastende materialen zijn in opmars, en de prijs van duurzame energie daalt gestaag. Als dat laatste lang genoeg doorgaat, wordt stoppen met fossiele brandstoffen vanzelf een no-brainer.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
MIT Sloan Business Review Doorberekening Andere opties Daartoe moet eerst helder zijn waardoor een duurzaam product meer kost, want dat biedt handvaten om dit binnen de perken te houden. Daartoe zijn er volgens de auteurs van het artikel dan drie graden van vrijheid: veranderen waarvoor klanten betalen, wie er betaalt, en wanneer en hoe dit gebeurt. ![]() Recycling van spijkerbroeken (foto Mud Jeans)
Een tweede optie is om het betaalmoment beter te laten aansluiten bij het moment waarop klanten profijt van een oplossing hebben. In mijn woorden, geïnspireerd door een boek van Margriet Sitskoorn, wordt ‘lange termijn fijn’ dan ‘korte termijn fijn’. Volgens de auteurs van het artikel in MIT SBR zijn er al aanbieders van groene energie die (deels gesubsidieerd) zonnecellen bij hun klanten plaatsen. Daarna betalen die klanten alleen voor de afgenomen energie. Zij hoeven dan geen grote investering te doen, én de energiemaatschappij is verzekerd van een constante stroom van inkomsten. Een derde optie is om diensten te leveren aan een groep in plaats van aan individuele klanten. Het groepsmodel houdt in dat elke klant evenveel betaalt, onafhankelijk van de daadwerkelijk afgenomen diensten. Het Netflix-model, zo zou je dit kunnen noemen! In de zorg (geen duurzaamheidsvoorbeeld maar wel een game changer) kan populatiebekostiging bijvoorbeeld aandacht voor preventie aantrekkelijk maken voor zorgaanbieders. Iets wat op korte termijn onprofijtelijk is (een dienst leveren waar je weinig aan verdient) wordt dan op de lange termijn fijn. Cement en staalindustrie Amory Lovins geeft hiertoe in zijn artikel ‘Decarbonizing our toughest sectors – profitably’ (MIT SBR aug’21, https://sloanreview.mit.edu) vijf denkrichtingen. De gemeenschappelijke driver blijkt de toenemende concurrentiekracht van elektriciteit uit zonne- en windenergie, waarvan de kosten snel dalen en de beschikbaarheid toeneemt. De eerste denkrichting die Lovins noemt is vervanging. Elektrische vrachtwagens leken lang ondenkbaar, daar het batterijpakket dan zo groot en zwaar is dat er nauwelijks ruimte over blijft voor goederen. Dit kan echter veranderen met de komst van e-trucks zoals de Tesla Semi. De introductie daarvan wordt nu verwacht in 2022. Zo’n elektrische truck is weliswaar duurder, maar de onderhoudskosten kunnen lager zijn. ![]()
Dit lijkt me een goed idee, met name voor overheidsinkoop. Wat als onze overheid, in plaats van grote Tesla’s te subsidiëren had gezegd: wij geven een premie voor een (op dat moment nog niet bestaande) kleine elektrische auto? Herontwerp CFRP is lichter en sterker dan staal, het roest niet, en gaat in de regel lang mee. Koolstofvezels zijn weliswaar duurder dan staal, maar dit verdien je terug door de gewichtsreductie die de auto zuiniger maakt. Hierdoor was de verkoop van de i3 meteen winstgevend, volgens Lovins. Succesvol is de BMW i3 in elk geval: In 2020 rolde in Leipzig het 200.000ste exemplaar van de band. ![]() Productie van de BMW i3, een lichtgewicht elektrische auto (foto BMW)
Elektrische schepen en treinen versterkt met koolstofvezels kunnen theoretisch heel lang mee gaan. Voor producenten is dit een kans om even rendabel te blijven als nu, met de verkoop van minder voertuigen. Die worden dan as-a-service aangeboden, en blijven dus eigendom van de fabrikant. Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Supply Chain & Inkoop in de praktijk helpt brengen! ![]() Benut de kennis en kunde van alle medewerkers, en zorg met ons digitale plan- en communicatiebord Coimbee voor meer en succesvollere verbeteringen 1. Verbetervoorstellen snel vastleggen en (op)volgen, overal en vanaf elke werkplek 2. Verbeteringen gestructureerd uitvoeren conform Plan-do-check-act (PDCA), zodat root causes worden opgespoord 3. Verbeteringen optimaal borgen voor blijvende resultaten Neem afscheid van Excel, One-note of Trello. Coimbee is gebruiksvriendelijk, web-based en voor procesverbetering ontworpen! > Naar website Innovatie Verplaatsing van fabrieken naar locaties met grondstoffen én veel zonne-energie, wind- of waterkracht is volgens Lovins ook een optie. Hij gaat echter niet in op de vraag hoe je eindproducten zoals staal dan just-in-time bij de afnemers krijgt. Afstemmen Door dit te combineren met servitisatie (leverancier blijft eigenaar van het materiaal) kan dit profijtelijk zijn voor de producent én de afnemer. Een brug-als-dienst kan bijvoorbeeld betaald worden naar gelang de hoeveelheid verkeer die er overheen rijdt. *) Een eerste versie van dit artikel werd reeds in november gedeeld via LinkedIn > Zie ook: Nederland Distributieland: achterhaald concept? Hulp nodig bij de implementatie van duurzaamheid en circulariteit? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/procesgericht/Duurzaamheid_haalbaar_en_betaalbaar.php |
||