Introductie duurzaamheid (2)
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Duurzaam (green): Circulaire organisatie |
De route naar duurzaamheid [1] [2] Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur Procesverbeteren.nl, 04-04-2022 In deel één van dit artikel werd duurzaamheid gedefinieerd. Wat er moet gebeuren is simpel: fossiele brandstoffen terugdringen, overstappen op hernieuwbare energie, en materialen hergebruiken. Probleem is echter het hoe: zo lang de lasten in het heden liggen en de onzekere baten in de toekomst, is er sprake van een patstelling. Toch is er hoop: Ten eerste kunnen nieuwe business-modellen en overheidsmaatregelen de koppeling herstellen tussen nu en later. Ten tweede kan innovatie duurzaamheid vergroten. Ten derde kunnen gangbare methoden om continu te verbeteren, zoals Lean en Six Sigma, de transitie naar duurzaamheid aanjagen. Het is dan echter wél nodig om het doel, de True North, aan te passen. Maximale klantwaarde creeëren is niet meer voldoende, dit mag ook geen negatieve gevolgen hebben voor toekomstige generaties en de natuur. Duurzaamheid vergt investeringen waar toekomstige generaties de vruchten van plukken. Daar zijn mensen helaas niet zo goed in. Daar komt bij dat er altijd enige onzekerheid is in bijvoorbeeld klimaatmodellen. Deze combinatie leidt tot een patstelling, bleek in deel 1 van dit artikel. We dreigen te wachten totdat (In Nederland letterlijk) het water ons tot aan de lippen staat. Probleem is dan, dat het daarna nog lange tijd veel erger wordt. Toch is er hoop. Nieuwe business-modellen en overheidsmaatregelen kunnen profijt van duurzaamheid nú al voelbaar maken. De koppeling tussen wat je nu doet, en welke gevolgen dit (later) heeft voor de natuur, wordt dan als het ware hersteld. Servitisatie Neem je bijvoorbeeld zonnepanelen af als dienst, dan kun je daarna direct al profiteren van de winst daarvan. En de leverancier heeft zo een gestage stroom van inkomsten. Servitisatie beloont bovendien leveranciers als zij de levensduur van producten, die dan hun eigendom blijven, verlengen. En als zij materialen hergebruiken. Servitisatie maakt circulariteit zo betaalbaar, zowel voor de producent als voor de consument. Kwaliteit ![]()
Vanwege hun hefboomfunctie wegen overheden duurzaamheid steeds zwaarder mee bij inkoop. Duurzaamheid kunnen zij bijvoorbeeld aanmoedigen door ‘gouden wortel’ inkoop. Je zegt dan toe producten af te nemen van de leverancier die als eerste een bepaalde efficiencyverbetering bereikt. Ook dit verschuift profijt van investeringen richting het nú. Heffing Als je de winning van fossiele brandstoffen zo belast, dan raak je daarmee de landen waarvan de economie sterk afhangt van de afzet daarvan. Misschien moeten zij daarom wel een jaarlijkse beloning krijgen voor gas- en oliereserves die ze in de grond laten zitten.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Compenseren Er worden nu vaak stikstofmaatregelen genomen die zijn te typeren als brandjes blussen. Korte termijn fijn voor de overheid, die dan weer een tijdje aan een norm voldoet. Hoera, er kunnen weer net een paar huizen worden bijgebouwd! Wat nodig is, is echter geen stikstofhuishoudboekje, maar een systeembenadering voor álle aspecten waarmee we de natuur bënvloeden. Hoopvol is, dat het al eens eerder is gelukt om wereldwijd met een milieuvervuilende activiteit te stoppen, zei het op veel kleinere schaal. Hadden we de CFK’s niet uitgefaseerd, dan zaten we nu met een desastreus gat in de ozonlaag. Als de nood maar hoog genoeg is kan het dus blijkbaar wel, veranderen. ![]() Zonnecamper van Solar Team Eindhoven. Foto: Rien Boonstoppel
Lange tijd bleef duurzaamheid in bedrijven grotendeels beperkt tot ‘korte termijn fijn’ oplossingen, hoe zinvol ook. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van LED-lampen, zonnecellen, reductie van energieverbruik, het terugwinnen van warmte etcetera. Dat zijn dingen waarbij je een investering snel terugverdient. Dit leidt vanzelf tot de vraag: hoe combineer je procesverbetering en continu verbeteren met duurzaamheid? En hoe doe je dat op een haalbare en voor bedrijven rendabele manier? Het tweede aspect wordt ingevuld met innovatie en met de bovengenoemde nieuwe business modellen. Voor het eerste aspect is het nodig om duurzaamheid als driver in de gangbare manieren van procesverbetering op te nemen. Lean Er is een flinke overlap tussen deze 7 verspillingen en de 3 R’s voor duurzaamheid, te weten Reduce (minder verbruik), Re-use (hergebruik), en Recovery (terugwinnen). Als Lean verbeterteams zich hiervan bewust worden, dan levert dit al veel groene ideeën op. Circulaire economie De omslag naar duurzaamheid vergt principiële keuzes. Keuzes die het systeem veranderen, in plaats van end-of-pipe en ad-hoc oplossingen. Dus niet 100 i.p.v. 120 kilometer per uur gaan rijden, en tegelijk een nieuw vliegveld bouwen. Echte transformatie betekent bijvoorbeeld hernieuwbare energie gaan gebruiken, localer produceren, producten maken met een lange levensduur, en deze samenstellen uit herbruikbare materialen. De eerste stap naar duurzaamheid, reductie van materiaal- en energiegebruik, zit vanzelf al in Lean. Voor de tweede stap geldt dat echter niet. Dat is hérgebruik: een closed-loop creëren van materialen en hernieuwbare energiebronnen, op weg naar een circulaire economie. Omdat producten meestal worden gemaakt en geleverd via supply chains, moet een circular value stream map de ketenbrede cyclus van toelevering tot terugname bestrijken. Daartoe zijn samenwerking en vertrouwen tussen ketenpartners cruciaal. Klantwaarde Voor duurzaamheid moet je aan de minuskant de milieubelasting van het product toevoegen. Consumenten en overheden vragen daar zelf steeds nadrukkelijker om. Hierdoor kan duurzaamheid op termijn een licence to operate worden, lees: niet-duurzame bedrijven leggen het loodje. Je wilt waardecreatie voor de huidige klanten, maar tegelijk geen nadeel voor anderen in de toekomst, inclusief je toekomstige klanten. Ook mag wat je doet de draagkracht van de planeet niet te boven gaan. De aarde is als een toeleverancier die essentieel is voor iedereen. Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Duurzaam in de praktijk helpt brengen! ![]() Kepner-Tregoe (KT) helpt bij het achterhalen van oorzaken van complexe problemen in productie, zodat de productkwaliteit, productiviteit en de operationele resultaten zichtbaar verbeteren. De kosten van downtime en producten die niet voldoen aan kwaliteitseisen, hebben een cruciale impact op winstgevendheid en klanttevredenheid. Met het KT model voor Problem Solving in Operations, zorgen we er voor dat onze klanten hun processen stroomlijnen, equipment efficiënt benutten en dat de producten voldoen aan de klanteisen. > Naar website Verspilling Lean dénken Stel je voor dat de hele wereld Lean zou gaan denken, om de cirkel van productie tot hergebruik te optimaliseren! Dat zou betekenen dat iedereen continu speurt naar manieren om de milieubelasting te verminderen, en daartoe continu kleine stapjes zet. En daarbij root causes opspoort en blijvend oplost. In bedrijven zou het halveren van het energie- en materiaalverbruik dan een net zo gangbare Lean uitdaging zijn als het reduceren van bijvoorbeeld de cyclustijd van een productielijn. Zichtbaar maken Ook bij productontwikkeling, want het zijn ontwerpbeslissingen die de milieu-impact het sterkste beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de toegepaste materialen, de inkoop van onderdelen (dichtbij of ver weg), en het gemak waarmee je een product later weer uit elkaar kunt halen of deels vernieuwen. Denk ook aan het businessmodel: servitisatie beloont bijvoorbeeld zowel een lange productlevensduur als recycling. Aan het zichtbaar gemaakte niveau van duurzaamheid kun je, zoals bij Lean gebruikelijk is, prestatie-indicatoren en doelstellingen koppelen. En die kun je dan weer cascaderen naar alle werkplekken, zodat voor iedereen duidelijk wordt hoe je persoonlijk kunt bijdragen. Op die manier voeg je duurzaamheid toe aan Hoshin Kanri, je kompas voor verandering. ![]()
De True North (het hogere doel) voor procesverbetering is traditioneel 100% waardetoevoeging (Lean). In een blog van vier jaar geleden stelde ik de volgende oplossing voor om dat te doen:
Trade-off Just-in-time denken kan echter ook leiden tot de wens dat toeleveranciers vaker aanleveren. In het kader van duurzaamheid mag dit niet betekenen dat er frequenter wordt gereden met vrachtwagens. Om dat te voorkómen zijn er wellicht weer wat extra buffervoorraden nodig, lokaal of in in de supply chain. Nederland Distributieland Voor logistiek experts is het een ongemakkelijke waarheid, maar volgens het Lean gedachtegoed voegt opslag en transport generlei waarde toe aan producten. Op dit moment verdient Nederland nog flink aan de doorvoer en re-export van goederen, met veel opslag tussentijds. Als we duurzamer willen worden, dan moeten we ons bezinnen op een ander verdienmodel. Niet zonder, maar met slimmere logistiek, die de transitie naar een circulaire economie ondersteunt. Nederland circulatieland, maar dan op de góede manier. Duurzaamheid doet lokaal de hoeveelheid (retour)bewegingen toenemen, terwijl mondiaal het transport juist afneemt > Las u deel 1 van dit artikel al? Bronnen:
Hulp nodig bij de implementatie van duurzaamheid en circulariteit? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/duurzaam/duurzaamheid2.php |
||