QRM bij PMC
Bron: Procesverbeteren.nl
|
QRM: Cellulaire organisatie |
![]() QRM vraagt doorzettingsvermogen Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 09-06-2020
Geen wonder dat Pattyn PMC overnam. Zij willen nu óók een quick response onderneming worden. ‘Dat vraagt wel doorzettingsvermogen’, waarschuwt Jan Pauwels, directeur van PMC. ‘Wij hebben nu enorm succes met QRM, maar het vergt wel een heel andere, holistische manier van denken. En je werknemers moeten bereid zijn hun kennis te delen.’ PMC is al sinds 32 jaar actief als toeleverancier van metaalplaten en -las en snijwerk. ‘Ik nam dit bedrijf van mijn schoonvader over', vertelt directeur Jan Pauwels. ‘Vanaf dat moment heetten wij PMC, oftewel Pauwels Metal Construction. Later werd dit korte tijd M-Design Production’ ‘Eind 2017 werden wij onderdeel van Pattyn Packing Lines. Dat is net zoals wij een familiebedrijf, zij maken verpakkingsmachines voor de voedingsmiddelenindustrie. Sindsdien zijn zij onze enige klant en hebben we onze oude naam weer aangenomen. Die staat nu voor Pattyn Metal Construction. Ook verhuisden we vorig jaar naar een voormalige R&D locatie van Philips in Brugge. Hierdoor zitten wij nu op slechts op twee kilometer afstand van Pattyn in België. We leveren echter ook aan hun Franse assemblage fabriek.’ PMC was voor Pattyn, ook vroeger al, een belangrijke toeleverancier. ‘60% van de onderdelen van hun verpakkingsmachines komen van ons. Het gaat om stalen frames waaraan motoren en dergelijke worden opgehangen. Daarnaast leveren we plaatmateriaal, zoals behuizingen en luiken. De rest betrekt Pattyn van andere partners. Zelf focussen ze zich op het ontwerp en de assemblage.’ ![]()
‘De interesse in QRM binnen PMC ontstond zo’n drie jaar geleden, dus toen we nog geen onderdeel waren van Pattyn’, vervolgt Pauwels. ‘Wij leverden toen nog aan grote klanten zoals Fiat en Caterpillar. Veel groter dan Pattyn, dat enkele honderden medewerkers heeft. Het ging toen om orders van meer dan honderd stuks, die je zes maanden van tevoren al zag aankomen, zodat je de materialen dan alvast kon bestellen. Ook was het geen probleem als je maar liefst drie maanden bezig was met de productie’ Er kwam echter steeds meer prijsdruk van bedrijven uit Polen en China. ‘Zo kwamen we in een negatieve prijsspiraal terecht. Tijdens de recessie in 2009 raakten we serieus in de problemen. Op dat moment halveerden onze grote klanten hun bestellingen en stelden deze uit, terwijl wij net hadden geïnvesteerd in extra machinecapaciteit.’
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Kleine hoeveelheden QRM Bedrijven worden daartoe opgesplitst in cross-trained productieteams, die dan zelfstandig een groep van soortgelijke taken gaan afhandelen. Feitelijk zijn deze Quick Response Cells (QRC’s) een soort minibedrijven, die in productieketens van wisselende samenstelling klantspecifieke orders kunnen afhandelen. Meer hierover in het kader hieronder. Quick Response Cells > Meer over QRM
Wat doet Sirris?
![]()
Knop omzetten Verpakkingsmachines Tot nu werd in het kader van QRM steeds over een netwerk van QRC’s gesproken. Bij PMC is de bewerkingsvolgorde voor de frames en de beplatingen echter gelijk. Daardoor volgen alle orders dezelfde routing, zij het dat beplatingen enkele productiestappen overslaan. ![]() Dit interview werd ruim voor de uitbraak van Corona gehouden. Daarom vraag ik Jan Pauwels, vlak voor de publicatie, hoe het nu gaat. Pauwels: ‘Jammer genoeg veel slecht nieuws, maar wij mogen ons gelukkig prijzen. Doordat de verpakkingsmachines van Pattyn uitsluitend in de voedingssector terecht komen - en iedereen blijft eten – hebben we geen terugval gehad. De productie is blijven doorgaan op 90% van de voorziene capaciteit. We hebben natuurlijk wel meteen voorzorgsmaatregelen genomen. Elke werkpost heeft voldoende ruimte, waardoor social distancing kan worden nageleefd. Op plekken met dubbele shifts hebben we extra meetgereedschappen en tools gekocht. Daardoor hoef je die nu niet bij elke wissel over te dragen. Dankzij onze investering in touchscreens kunnen al onze medewerkers via Propos hun opdrachten zien. Daarnaast zijn 3D-viewers geïnstalleerd, waarmee medewerkers complexe tekeningen kunnen oproepen en bekijken. Aanvullend kreeg iedereen een touchscreen-pen, zodat we de schermen nauwelijks hoeven te ontsmetten. Op sommige werkplekken was er wel eens afwezigheid door ziekte, maar dankzij de cross-training hebben we onze werkcellen continu kunnen laten produceren. Kortom, tot nu toe zijn er nog nauwelijks negatieve gevolgen van Corona op onze werkvloer’
PMC past wel Lean principes toe zoals modularisatie, standaardisatie en 5S, maar zo’ n Lean straat met een takttijd is niet mogelijk. Elke order is namelijk anders. Daarom is elk bewerkingstation een Quick Response Cell, met daarbinnen een cross-trained team dat meerdere stappen uitvoert en die zélf op elkaar afstemt. Die stappen zijn weliswaar soortgelijk, maar de inhoud varieert per productieorder. Werkvoorbereiding Door onduidelijkheden en omissies ontstonden zo grote vertragingen. En als één persoon ziek werd, hield alles op. ’Al die problemen waren in één keer opgelost, toen we alle betrokkenen in één ruimte zetten. Dat was onze eerste QRC, of eigenlijk een Quick Response Office Cell oftewel QROC. Het gaat in dit geval namelijk niet om productiewerk. Elke werkvoorbereider kan inmiddels alle taken doen, want ze hebben elkaar daarin getraind. Iedereen ziet ook alle opdrachten binnenkomen, en kan zien wat de status daarvan is. Je kunt dus op elk moment het werk van een ander oppakken.’ ![]() Het planningsproces in de Quick Response Office Cell (QROC) voor werkvoorbereiding
Dit kan bedreigend overkomen: ben ik straks wel nodig? ‘In het begin gaf dat flink wat weerstand. Wat hielp, was mensen laten zien dat zij zelf óók nieuwe vaardigheden verwerven. Het gaat dus om kennisuitwisseling. Dit maakt je breder inzetbaar, ook als je eventueel bij een ander bedrijf zou willen gaan werken. Het tijdperk met superspecialisten. die als vaste schakel hun taak uitvoeren, laten we steeds meer achter ons. Er komt namelijk steeds meer vraag naar klantspecifieke producten.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij QRM in de praktijk helpt brengen! ![]() Herkenbaar? Het is druk, problemen, ergernissen en fouten in de organisatie stapelen zich op. De druk van opdrachtgevers is groot. Er wordt snelheid, flexibiliteit en meer variatie verwacht. Noctuam helpt organisaties bij het duurzaam verbeteren van alle processen. Wij geloven dat problemen alleen opgelost kunnen worden sámen met de mensen. Alleen dan kan er echte verandering plaatsvinden. Wij maken gebruik van de Quick Response Manufacturing strategie (QRM). Door te concentreren op doorlooptijdverkorting worden klanten sneller bediend, en ontstaat er meer rust en regelmaat. Hierdoor ontstaat ook meer werkplezier. > Naar website Bottleneck ‘Bij het lassen is er nog onderscheid tussen gewoon staal en roestvast staal oftewel inox. Die staalsoort mag niet in contact komen met gewoon staal, want dan is er alsnog risico op roestplekken later. Hoewel er acht lassers zijn, is het lassen bij de frames de bottleneck. Dit kan wel één of twee dagen vergen. Het mooie aan QRM, in combinatie met een bijpassend planningssysteem, is dat je zo’n bottleneck al weken van tevoren ziet aankomen. We proberen nu de waarde-toevoegende tijd van onze lassers te maximaliseren, onder meer door het reduceren van de zeven verspillingen uit Lean. Ook nemen we de lassers activiteiten uit handen. Anderen leggen nu bijvoorbeeld onderdelen alvast op volgorde.’ Wat ook helpt, is dat elke lasser een eigen computerscherm heeft met daarop een tekening van het werk dat moet worden gedaan, waarbij 3D-views mogelijk zijn. ‘Een tekening kan ook uitgeprint worden binnen de QRC. We onderzoeken momenteel of de toepassing van een lasbril met augmented reality meerwaarde heeft. Zo’n bril zou lassers in 3D kunnen tonen, wat er moet gebeuren. 20 procent van het werk omvat namelijk lasactiviteiten die nog niet eerder zijn gedaan.’ ![]() De QRC voor lassen is de bottleneck. Mogelijk heeft toepassing van augmented reality hier meerwaarde
‘Wat je vooral ziet, is dat we nu veel minder tussenvoorraden hebben. Vroeger gingen mensen soortgelijke orders samenvoegen tot één grote batch, waarop je dan gemakkelijk een soortgelijke bewerking zoals verspanen of boren kon doen. Lokaal lijkt dat efficiënt, maar ketenbreed houdt dit de doorstroom vreselijk op.’ Dankzij QRM wordt er nu niet meer gewerkt aan orders die niet zijn besteld. Ook.is er nu veel minder hectiek. ‘Vroeger was er steeds sprake van spoedorders. Die verstoorden dan het werk dat op dat moment werd gedaan. Dat gaf dan nog meer chaos en vertraging, en daardoor weer extra spoedorders. Het was een vicieuze cirkel.’ Afstemming
Inhalen Om dat laatste zo gemakkelijk mogelijk te maken, werd een concessie gedaan. ‘Vroeger waren wij ISO gecertificeerd. Dat moest toen wel, omdat we leverden aan automotive bedrijven. Voor ISO moet je kunnen aantonen dat je elke deelstap hebt gedaan. Dait bracht echter met zich mee dat elk minuscuul stapje moest worden afgevinkt. Bij de invoering van PROPOS hebben we dat, en daarmee ISO, voor het gemak losgelaten. Nu we alleen aan Pattyn gingen leveren hoefde het namelijk niet meer. Binnen elke QRC worden nu alleen de cruciale stappen bevestigd. Zo gingen we van 150 werkstations naar 50. Dat is ook veel logischer. Overbodige administratie is namelijk slechts verspilling van tijd.’ ![]() Doordat er minder tussenvoorraad is, zijn er op de werkvloer nu veel lege rekken en is er heel veel ruimte!
Toch is ook dit weer een kwestie van vallen, opstaan en steeds verder finetunen. ‘Door QRM steeg onze leverbetrouwbaarheid van 85% naar 99,5%, en halveerden onze tussenvoorraden. We hebben op dit moment echter te maken met een piekvraag, waarvoor we Pattyn al hadden gewaarschuwd. Hierdoor is onze leverbetrouwbaarheid nu tijdelijk weer een stuk lager. In de toekomst moeten we beter ketenbreed gaan afstemmen. Misschien kunnen we daartoe gaan werken met een ruwe productieplanning, alvast voor enkele maanden vooruit. Technisch zijn er daarvoor weinig belemmeringen. Omdat we bij Pattyn horen kunnen we ook gemakkelijk data delen. Binnenkort gaan we onze ERP-systemen met elkaar koppelen.’ Toeleveranciers Hulp nodig bij de implementatie van QRM en/of POLCA? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/POLCA/PMC_QRM.php |
||