Login                    Nieuwsbrief  |   Agenda   |   Vacatures   |   Forum   |   Advies   |   Adverteer   |   Zoek
Nieuwsarchief 2021
Bron: Procesverbeteren.nl

Hieronder vindt u de belangrijkste artikelen die in 2021 op procesverbeteren.nl zijn verschenen
[’06-’07] [’08] [’09] [’10] [’11] [’12] [’13] [’14] [’15] [’16] [’17] [’18] [’19] [’20]

Zie ook onze agenda voor congressen, symposia en opleidingen, en meldt u aan voor onze gratis nieuwsbrief als u op de hoogte wilt blijven van nieuws en nieuwe artikelen!


Tips voor meer flow en betere afstemmingTips voor meer flow en betere afstemming

Principes snélle verbetering (tweeluik)
01-12 juli 2021, cat. WorldClass |De transformatie naar Lean kan járen duren, maar je kunt veel sneller succes boeken! Daartoe een lijst met praktische verbetertips en met algemeen toepasbare logistieke principes. Wat zijn úw tips voor meer flow en een grotere productiviteit?

Steven Blom en zijn boekSteven Blom en zijn boek

Kracht van procesgerichte teams
14 juni 2021, cat. WorldClass |“Ik ben benieuwd naar jouw oplossing!” Dit is de bescheiden rol van een Lean manager. Die moet processen én mensen afstemmen. Steven Blom zoekt de balans tussen Monozukuri (dingen maken), Hitozukuri (mensen ‘maken’) en Kotozukuri (verandermanagement).

Plant manager Mirjam VerhoeffPlant manager Mirjam Verhoeff

Zélf verbeteren maakt enthousiast!
01 juni 2021, cat. Lean  |Hoe ver kom je met Lean, als je medewerkers zélf laat bepalen wat ze verbeteren? Heel ver, vertelt Mirjam Verhoeff, plant manager bij Covestro. ‘Als je vertrouwen en middelen geeft, krijg je enthousiasme terug. Iedereen heeft een coach, en de voortgang wordt bijgehouden in een A3-document.’

Dick Theisens en zijn Black Belt boekDick Theisens en zijn Black Belt boek

Gericht & meetbaar naar de verbetertop
19 mei 2021, cat. Lean Six Sigma |Dick Theisens hernieuwt zijn diepgaande boekenserie voor Lean Six Sigma procesverbeteraars. Deze Belts mpeten hun organisatie opwerken naar opeenvolgende Operational Excellence niveaus. Er blijkt veel meer meetbaar te maken dan je denkt! Niet alles is echter planbaar.

Draagt Smart Industry bij aan uw missie?Draagt Smart Industry bij aan uw missie?

Niet de slimste, maar de klantgerichtste
11 mei 2021, cat. WorldClass |De corona-crisis versnelde de digitalisering, en in het kielzog Smart Industry. Bezint echter eer ge begint met bijvoorbeeld AI. Het is niet het slimste bedrijf wat wint, maar het klantgerichtste. Smart industry moet bijdragen aan een missie die je onderscheidend maakt voor je klanten.

Smart margarinefabriek bij VandemoorteleSmart margarinefabriek bij Vandemoortele

Techniek én mens creëren smart industry
29 april 2021, cat. Smart  |ABISS 2020 schetste de stand van Smart Industry in België. Productiebedrijven deelden hun ervaring. Slimme fabrieken worden realiteit als mens en techniek sámen een heldere visie nastreven. Daarnaast is eenvoud troef. Artificial intelligence moet dus resulteren in begrijpelijke resultaten.

Process mining bij Veco Precision Process mining bij Veco Precision

Process Mining is Value Stream Mapping 2.0
15 april 2021, cat. Lean  |Importeer de event log uit ERP in process mining software, en je hebt een (historische) value stream map. Een goudmijn voor procesverbetering! Joris Keizers, directeur Lean bij Veco Precision: ‘De beelden zijn begrijpelijker dan enkel Six Sigma grafieken, iedereen gaat meedenken.’

Hoe kom je aan zorgpersoneel? Hoe kom je aan voldoende zorgpersoneel?

Maximale zorgwaarde, schaarse middelen (2)
06 april 2021, cat. Supply  |Op álle vlakken neemt de schaarste toe in de zorg. In deel 2 van dit tweeluik aandacht voor de krappe arbeidsmarkt, contractering thuiszorg, en reductie van de carbon footprint. Bent u in de mierenhoop van uw zorginstelling een mier voor de gezelligheid, of een ondernemende mier met lef?

Quick Response Manufacturing: Wie, Waarom & HoeQuick Response Manufacturing in de praktijk

Quick Response: Wie, Waarom & Hoe
22 maart 2021, QRM |Het boek QRM Waarom & Hoe geeft een goed beeld van de invoering van Quick Response Manufacturing. QRM reduceert de doorlooptijd door variatie te reduceren, via: (1) limitering van de ordervrijgave, (2) opsplitsing van klantorders, en (3) samenvoeging van taken in werkcellen van 3-10 personen.

Job Relations: niet wegkijken maar oplossenJob Relations: niet wegkijken maar oplossen

TWI verbetert werkstandaarden & relaties
09 maart 2021, cat. Lead & Change |Hoe creëer je enthousiasme voor standaardisatie? Met Training within Industry (TWI)! Een nieuw boek toont alle TWI-onderdelen in samenhang, óók het relatief onbekende Job Relations (JR). Kun je menselijke conflicten daarmee nét zo oplossen als productieproblemen?

Het palet aan verbetermethodenHet brede palet aan verbetermethoden

World Class: schilder uw procesverbeterhuis
22 februari 2021, cat. WorldClass |Voor Operational Excellence moet je uitblinken qua logistiek (met Lean, QRM en/of de TOC), qua productiviteit (met TPM) én qua kwaliteit (met Six Sigma). Je moet echter óók wendbaar zijn, en daarvoor zijn er Agile-methoden. Hoe méng je alles, en wat is de beste grondverf?

Jesse Frederik en zijn boekJesse Frederik en zijn boek

Belastingdienst & (Lean) probleemoplossing
06 februari 2021, cat. Lead & Change |In ‘Zo hadden we het niet bedoeld’ schrijft Jesse Frederik de toeslagenaffaire toe aan systeemfalen. Een recensie én onze eigen analyse: Was de belastingdienst maar een Lean bedrijf, dat de klant centraal stelt, en dat problemen systematisch analyseert en oplost!

Value-Based HealthCare en zorgketensValue-Based HealthCare én Zorgketens

Zorgketens verbinden het St. Antonius
25 januari 2021, cat. Lean  |Het St. Antonius Ziekenhuis experimenteert met zorgketens. Die brengen complete behandeltrajecten in beeld, vanaf het eerste contact met een patiënt tot het ontslag. Artsen en verpleegkundigen zijn enthousiast: een goede aanvulling op Value-Based HealthCare!

VGZ vormde teams rond 6 typen klantvragen VGZ vormde teams rond 6 typen klantvragen

Lean uitvoerings- en Agile creatieteams VGZ
11 januari 2021, cat. Agile  |Zorgverzekeraar VGZ verbeterde teveel ‘per eigen tegeltje’. Daarom werden afdelingen grotendeels opgeheven. Het resultaat: een cellulaire organisatie met (Lean) uitvoerings- en (Agile) creatieteams. De klanttevredenheid schiet omhoog. Volgende stap: zelforganisatie!


[’06-’07] [’08] [’09] [’10] [’11] [’12] [’13] [’14] [’15] [’16] [’17] [’18] [’19] [’20]


IJssel Technologie_smallPropos Software_smallBlom Consultancy_smallKepner-Tregoe_smallCensor_smallLeanteam