SCM bij Shell
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Supply Chain: Netwerkorganisatie |
![]() Shell optimaliseert (Lean) Supply Chains Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 25-08-2021.
In iets andere vorm gepubliceerd in vakblad Supply Chain Magazine
Twee jaar geleden begon dit te veranderen. De supply chains worden nu steeds efficiënter (Lean) en betrouwbaarder. Shell heeft niet één, maar twee soorten supply chains. ‘Ten eerste onze primaire supply chains’ , verklaart supply chain transformation lead Sanchay Roy. ‘Die verzorgen het transport van koolwaterstoffen zoals ruwe olie, gas en LNG, en daarnaast van eindproducten die we uit deze grondstoffen maken. Onze primaire supply chains verbinden de fabrieken, of assets zoals wij die noemen. Onderling en met onze afnemers.’ De secundaire supply chains lopen richting de assets. Deze “niet-koolwaterstof supply chains” zorgen er voor, dat daar tijdig de juiste mensen en materialen arriveren. Bij de, vaak ingehuurde, mensen kun je denken aan ingenieurs, onderhoudsmensen, aannemers (contractors) en ploegen voor het uitvoeren van turn arounds. ‘Bij de toe te leveren materialen gaat het soms om simpele zaken, zoals filters. Andere keren betreft het juist heel complexe onderdelen, zoals grote kleppen.’
‘Daarnaast hadden we geen managementsysteem dat voorschrijft hoe je een supply chain aanstuurt. Bedrijven zoals Unilever en Philips, in het laatste bedrijf heb ik jaren gewerkt, liggen wat dit betreft vér op ons voor’, vervolgt Roy. Een nog beter voorbeeld is Toyota en hun fameuze Toyota Way. ‘Die beschrijft hoe hun fabrieken worden bestuurd, onafhankelijk van de plek waar deze staan. Dit omvat ook het type leiderschap, de manier waarop cyclisch wordt geleerd, en er is een gemeenschappelijke taal voor continuous improvement. Wij wilden voor ons management een soortgelijke Shell Way. Een onderdeel daarvan is dan een voorschrift voor de besturing van onze secundaire supply chains.’ Drie soorten De derde en laatste groep zijn de downstream assets. Hieronder vallen raffinaderijen en chemische fabrieken, die eindproducten maken. De productielocaties van Shell in Pernis en Moerdijk behoren bijvoorbeeld tot deze categorie. ‘Shell is gegroeid via acquisities en joint-ventures. Dit is één van de verklaringen waarom het management van onze assets nogal silo-achtig gebeurde, dus elk apart.’ ![]() Het Bonga-olieplatform van Shell in de Golf van Guinea bij Nigeria
Assets konden het zich bijvoorbeeld veroorloven om extra materialen in te slaan als veiligheidsvoorraad, zonder rekening te houden met de kosten. En die extra onderdelen bleken geenszins een verzekering voor onverstoorde productie! ‘Toen we de uitgangssituatie analyseerden, bleek dat in maar liefst twee-derde van de gevallen toch niet de juiste mensen en materialen tijdig beschikbaar waren. De veiligheidsvoorraden waren dus niet alleen te hoog, maar omvatten ook nog eens de verkeerde onderdelen.’ Grote hoeveelheden reserve-onderdelen hebben daarnaast nog twee nadelen. ‘Ten eerste kan het lang zoeken zijn, naar een item dat je heel hard nodig hebt. Ten tweede was de inventory turnover rate soms zeven tot negen jaar, of zelfs nog meer. Dit had tot gevolg dat een onderdeel zoals een klep soms onbruikbaar bleek, omdat die verkeerd lag opgeslagen, of eenvoudigweg te oud was. In dat geval was dan alsnog een dure spoedorder en -levering nodig.’ Onduidelijkheden Dat wordt niet veroorzaakt door de transporttijd. Met een vliegtuig en vervolgens een helikopter volstaat een week. ‘Het probleem is dat complexe onderdelen vaak speciaal voor ons zijn ontworpen. Bij vervanging blijkt soms herontwerp nodig. Daarna moet het onderdeel dan nog worden geproduceerd, waarbij sub-toeleveranciers te assembleren componenten moeten aanleveren. Hierna volgen er nog veel andere stappen, zoals inklaring door de douane. Vooral bij overdrachten kan er extra vertraging optreden, door onduidelijkheden of informatie die mist.’ Samenvattend stuurde elke asset van Shell zijn eigen supply chain aan, waardoor synergiën niet werden benut. Daarnaast was de inrichting van de supply chains en de tussenvoorraden daarin veel te duur, én werkte die inrichting ook nog eens niet! Geen feedback loop Dit veroorzaakte onder meer de eerdergenoemde situatie waarbij een extra klep werd besteld als “verzekering” tegen een lange aanlevertijd cq lead time, zonder vast te stellen of er andere opties waren. ‘Preventief onderhoud werd wel meegenomen bij de planning, maar was geen integraal onderdeel van het supply chain management. Hetzelfde gold voor de bijdrage van procurement. Er waren wel professionele inkopers, maar die gedroegen zich niet als supply managers. Nog één laatste voorbeeld: de laatste SCM-stap, het afleveren van de items, stond óók los van de rest. De afdeling transport reageerde eenvoudig op de behoefte.’ ![]()
Een asset zoals een olieplatform heeft materialen en mensen nodig voor booractiviteiten, productie, onderhoud en groot onderhoud. De behoeften daartoe werden separaat gepland. ‘Dat kon bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat twee helikopters binnen korte tijd naar een olieplatform vlogen, respectievelijk met materialen en een team voor productie, en materialen en een team voor onderhoud. Mogelijk had alles dan best in één helikopter gepast. Dat is niet alleen goedkoper, maar is ook nog eens beter voor het milieu.’ Volle trucks Integrale benadering Voor de invulling daarvan is Sanchay Roy verantwoordelijk voor Shell in Europa, het Midden-Oosten and Afrika (EMEA). Het verbeterde supply chain management wordt onderdeel van Shell’s nieuwe en gestandaardiseerde benadering van asset management wereldwijd, de eerdergenoemde Shell Way.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Nigeria In 2025 moet er sprake zijn van één gestandaardiseerde, integrale en gedigitaliseerde SCM-benadering wereldwijd, inclusief een bloeiend ecosysteem van toeleveranciers. Visibility De transformatie startte met visibility. ‘Of, zoals wij het noemen, readiness. Kan de supply chain toeleveren as-promised? Hiertoe maken we nu per asset een integrale planning voor 3 tot 5 jaar vooruit. Deze planning omvat alle materialen en mensen die nodig zijn voor booractiviteiten, projecten, onderhoud en turn arounds. Een planning team komt vervolgens elke week bij elkaar, en checkt dan of er voldaan is aan de leveringen. Zo niet, dan gaat het team op zoek naar de root cause van het probleem.’ Kritisch Supermarkten ‘Zodra een onderdeel wordt weggenomen uit de voorraad van de mini-supermarkten, wordt er nu een Kanban-signaal voor replenishment naar de grote supermarkt verzonden. De aanvulling van de mini-markten geschiedt met een boot, die elke drie dagen de olieplatforms aandoet. Het is een milk-run systeem. Het werkt op dezelfde manier als het ophalen van melk bij boeren, zij het dat er in dit geval “melk” wordt gebracht.’ De grote supermarkt wordt aangevuld middels geaggregeerde bestellingen bij de toeleveranciers. De resultaten zijn opmerkelijk goed. ‘Toen we begonnen werd slechts 30% van de kritische materialen op tijd aangeleverd. Hierdoor werd de productie soms vertraagd, en het gaf ontevredenheid en stress. Nu arriveert maar liefst 99% van de kritieke materialen op tijd. Vanwege dit succes gaan we dit systeem snel uitrollen op andere plekken bij Shell.’ ![]()
‘Mogelijkheden cq data converteren naar dollars is de basis. We hebben bijvoorbeeld onderzocht welke chemicaliën en brandstoffen je kunt groeperen, en daarna gezamenlijk inkopen. Voor het zeetransport deden we iets soortgelijks. Er zijn honderden schepen in bedrijf, waarvan de meeste zijn gecontracteerd. Dankzij de integrale planning, die beter gecombineerd transport tot gevolg had, kon het aantal schepen bijna worden gehalveerd. Dit soort mogelijkheden noemen we value gaps. In een eerste verbeterronde kan het sluiten van deze gaps ons honderden miljoenen dollars gaan besparen.’ Digital go-see ‘Stel dat bijvoorbeeld een reserve-onderdeel niet op tijd arriveert. Dan wil je digitaal kunnen checken of daar al actie op is ondernomen. In negen van de tien gevallen zal dat zo zijn. In het verleden was dit moeilijk vast te stellen, en volgde vaak een onnodige serie e-mailings en bijeenkomsten.’ De software die Shell gebruikt voor supply chain visibility is Power BI van Microsoft. ‘Deze tool voor rapportages en zichtbaarheid kun je gemakkelijk koppelen aan bijna elke database. Veel data was al wel beschikbaar in ons ERP-system SAP, maar toen was veel zoeken nodig. Digital go-see via Power BI gaat veel makkelijker en sneller.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Supply Chain & Inkoop in de praktijk helpt brengen! ![]() Kepner-Tregoe (KT) helpt bij het achterhalen van oorzaken van complexe problemen in productie, zodat de productkwaliteit, productiviteit en de operationele resultaten zichtbaar verbeteren. De kosten van downtime en producten die niet voldoen aan kwaliteitseisen, hebben een cruciale impact op winstgevendheid en klanttevredenheid. Met het KT model voor Problem Solving in Operations, zorgen we er voor dat onze klanten hun processen stroomlijnen, equipment efficiënt benutten en dat de producten voldoen aan de klanteisen. > Naar website Covid-crisis ‘Dit betekent niet dat we extra voorraden of extra overcapaciteit creëren. Wél maken we plannen voor worst-case scenario’s. Denk daarbij aan een nieuwe golf van Covid-19, het failliet gaan van een toeleverancier, devaluatie van de Naira ten opzichte van de dollar, en/of een langdurig lage olieprijs. Veel van deze nadelige scenario’s kwamen inmiddels al uit. Nu we daar op waren voorbereid kwam de continuïteit van onze operaties echter niet in gevaar.’ Daling olieprijs Duurzaamheid > Zie ook: Scania’s Lean supply chain
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/procesgericht/Shell_optimaliseert_supply_chains.php |
||