Zelf verbeteren
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
Voormalige DSM-fabriek coacht werknemers via A3-management Zélf verbeteren maakt enthousiast Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 01-06-2021
Toch gaat het niet helemaal vanzelf! Iedereen die een verbeterproject uitvoert, heeft een coach die ervoor zorgt dat de Lean-regels worden nageleefd. De voortgang wordt bovendien bijgehouden in een A3-document. Dit document maakt de route van probleembeschrijving tot oplossing zichtbaar, en daarmee het denkpatroon van de probleemoplosser. Tot 2016 was DSM Resins & Functional Materials1, gelegen in Hoek van Holland en sinds kort overgenomen door Covestro, een relatief kleine fabriek. Op deze productielocatie maakten ze toen met 30 mensen harsen, lijmachtige verbindingen. UV-licht Om dit soort bijzondere toepassingen van de harsen mogelijk te maken, kwamen er drie nieuwe reactoren en nam het aantal recepten sterk toe. Ook verviervoudigde het aantal medewerkers, tot zo’n 125 mensen nu. Lean Uitbannen variatie ‘Het kan daarbij gaan om kleine dingen of ongemakken, bijvoorbeeld gerelateerd aan ergonomie. Een medewerker heeft in dat kader bijvoorbeeld een tafeltje ontworpen, waarmee je gemakkelijk grondstoffen kunt doseren. En een operator vond op het internet een handig systeem waarmee je de drums die we vullen met eindproduct, vast kunt zetten met strips. Een derde voorbeeld is een secretaresse, die samen met een IT-er een applicatie bouwde waarmee je vergaderingsruimtes kunt reserveren.’ Veel van dit soort kleine verbeteringen vormen sámen een grote. ’Daarnaast zijn er regelmatig echte doorbraken, zoals het voorkómen van verontreiniging en daardoor afkeur van batches hars.’ Mirjam Verhoeff: ‘Vroeger was ik best wel controlling. Later ontdekte ik dat mensen het beter zélf kunnen, continu verbeteren. Je krijgt dan meer enthousiasme en betrokkenheid!’
‘Ik vertelde mensen toen wat ze moesten doen en controleerde vervolgens de voortgang. Later ontdekte ik dat mensen het best zélf kunnen, continu verbeteren. En zelfs béter, omdat je dan meer enthousiasme en betrokkenheid krijgt. Voorwaarde is wel, dat je gelooft dat ze het goede willen. Ik begin mijn dag altijd met een fabrieksrondje om te zien hoe het gaat, en vraag dan waar ik eventueel ondersteuning kan bieden.’ Vertrouwen Wel moet er voldoende basiskennis zijn als het gaat om Lean. ‘Daartoe hebben we iedereen een korte training gegeven. Dat is niet genoeg. Daarna heeft iedereen een verbeter-coach nodig. Dat is iemand die de manier waarop er wordt verbetert, het proces dus, in goede banen leidt. Hierop kom ik zo terug.’
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Bottom-up Dankzij de coach die hen begeleidt, leren mensen steeds beter problemen oplossen, door systematisch te zoeken naar de root cause. ‘En ze merken dat je heel veel zélf kunt bereiken. Je ziet ze dan opbloeien. Ook wordt de fabriek, doordat mensen er zelf veranderingen in doorvoeren, steeds meer iets van henzelf. Het gevoel van betrokkenheid en eigenaarschap neemt dus toe. Je gebruikt de denkkracht van iedereen. Zo boek je resultaten, die je anders niet had gekregen.’ Plant manager of the year De mens-georiënteerde aanpak van Verhoeff blijkt zeer succesvol. Ze won er in 2020 de titel plant manager of the year mee. Het gaat om een verkiezing die jaarlijks wordt georganiseerd door het Petrochem platform, onder meer in samenwerking met de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie, de VNCI. Tips voor zélf verbeteren
‘Voor gericht verbeteren hebben wij Kaizen-teams’, reageert Verhoeff. ‘In dit verhaal concentreer ik me echter op continu verbeteren op individuele basis. Het valt me overigens op dat er meestal vanzelf al verbeterdoelen worden gekozen, die onze grootste bottlenecks helpen verminderen. Iedereen blijkt best goed op de hoogte daarvan. Wellicht komt dit mede doordat het jonge en daardoor nieuwsgierige mensen zijn.’ Afstemming Slim kiezen En er is nóg een derde punt dat voorkomt dat de verbeterprojecten alle kanten opschieten, waardoor er verbetermoeheid optreedt. Dit derde punt is structuur. Waar Verhoeff het wat en hoe overlaat aan de medewerkers, geldt dit namelijk niet voor de manier waarop er wordt verbeterd! A3-methode Feitelijk is zo’n A3 een soort routekaart. Hoe een coach een leerling helpt bij het maken van zo’n A3, staat uitstekend beschreven in het boek Managing to Learn. Die titel verwijst naar het leertraject dat de coach en de leerling beide doorlopen. Na elke A3 is de coach een betere Lean manager, en is de leerling een betere probleemoplosser geworden! Een A3 wordt continu herschreven, totdat het probleem is opgelost, met de werkvloer als informatiebron. Het eindresultaat is een soort reisverslag, van de probleembeschrijving tot de gevonden oorzaken, en van de voorgestelde ‘tegenmaatregelen’ tot de implementatie daarvan. ‘In het begin hadden we zelf nog niet genoeg coaches, maar toen konden enkele procesverbeteraars uit andere DSM-fabrieken die rol vervullen. Dat kon via video-overleg.’ De Resins & Functional Materials fabriek
Appels met peren ‘Is het niet een beetje appels met peren vergelijken?’, vraag ik. ‘Omdat je je eigen verbeterproject kunt kiezen kun je immers een veilige keuze maken, zoals een werkplek opruimen en ordenen volgens 5S. Maar je kunt ook een veel uitdagender project kiezen, zoals het oplossen van een procestechnologisch kwaliteitsprobleem.’ ‘Dat klopt’, reageert Verhoeff. ‘Hoewel we elk afgerond traject belonen met een kleine attentie, zetten we de mensen die echte doorbraken realiseren daarom extra in het zonnetje.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! Blom ConsultancyBlom Consultancy - Monozukuri lean naar flow Waar een weg is, is een toekomst. Onze visie is dat de Nederlandse industrie zich kan blijven meten met de rest van de wereld, door continu te verbeteren. > Naar website Doorbraak De betreffende laborant was hierdoor echter niet overtuigd. Die dacht nog steeds dat de contaminatie werd veroorzaakt door onvoldoende spoelen tussen twee batches door, en dat dit enkel optrad bij een specifieke afwisseling van producten. ‘Hij beet zich hier enorm in vast, en stelde voor om de productieplanning een beetje aan te passen, om zijn hypothese te bewijzen. En wat bleek: hij had gelijk! We zijn nu eindelijk definitief verlost van dit vervelende probleem. Dit lukte doordat we deze man het vertrouwen gaven om zelf op zoek te gaan naar een oplossing!’ Digitalisering Nieuw in het komende jaar is, dat je verbeterprojecten ook sámen mag doen, en dat een project ook mag bijdragen aan digitalisering. ‘Dit maakte de oprichting van een sustainability team mogelijk, dat onze fabriek geheel papier-vrij wil gaan maken. ‘Wat zij doen? Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van apps met het Mendix-platform. Je kunt met zo’n app bijvoorbeeld gegevens digitaal invoeren, handmatig of met de camera op een handheld device, en de gegevens daarna bijvoorbeeld doorsluizen naar Excel. Of je kunt trends weergeven.’ Cyber security Curieus genoeg ging het fout toen er de wens lag om een tablet juist wél te koppelen aan de procesbesturing. ‘De relatief goedkope tablet die we hadden gekocht bleek niet geschikt voor de noodzakelijke beveiligingssoftware, en kregen we daarom niet werkend binnen onze digitale platforms. Je kunt echter niet alles voorzien. Ook vallen en opstaan is Lean. Vroeger werd elk project vooraf volledig dichtgetimmerd, front-end loading. Vaak is het echter beter om kleine stapjes te zetten en zo al doende te leren. Een Scrum-achtige benadering dus.’ Advanced analytics Er is nog wel een ervaren operator nodig, die beoordeelt of een gevonden relatie hout snijdt. ‘Ik zie de toepassing van advanced analytics bij probleemoplossing als laatste optie. Je begint eenvoudig met vijf-keer-waarom vragen, daarna volgt de A3-benadering en tenslotte een reguliere Six Sigma-aanpak. Pas daarna volgt dan advanced analytics.’ Data lake 1) De in dit artikel besproken fabriek is, als onderdeel van de divisie Resins & Functional Materials, onlangs verkocht aan het Duitse Covestro. Dit past bij de strategie van DSM om zich steeds meer te focussen op voeding, gezondheid en duurzaam leven. In verkorte vorm verscheen deze case eerder in vakblad Maintenance Benelux. Deze versie is langer en omvat diverse updates.
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/DSM_Zelf_Verbeteren.php |
||