Lean Hospitals
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Evenwichtige introductie Lean in ziekenhuizen Door Dr Ir Jaap van Ede, business-journalist & initiatiefnemer procesverbeteren.nl, 21-05-2012
Wilt u weten hoe Lean werken, denken en managen er in een ziekenhuis uitziet, en welke resultaten mogelijk zijn? De 2e editie van het boek Lean hospitals van Mark Graban geeft u een heldere en evenwichtige introductie. Bijna alle aspecten van een Lean ziekenhuis passeren de revue, van standaardiseren en continu verbeteren, tot het stimuleren van flow en het engageren van iedereen. In deze context komt ook het creëren van een probleem-oplossende cultuur aan bod, zij het vrij summier. Wat mij vooral aan dit boek bevalt, is de praktische insteek. Ten eerste staat het vol met inspirerende voorbeelden. Ten tweede benadrukt Graban dat je zélf moet gaan experimenteren – vanzelfsprekend zonder de kwaliteit van de zorg in gevaar te brengen – om uit te vinden wat op úw afdeling, zaal, laboratorium etcetera werkt! Typische Lean doelen zoals zero waste en het creëren van een One Piece Flow moeten slechts worden gezien als richtinggevend. Ook de toepassing van tools zoals 5S moet niet worden overdreven. Voortdurend dient in het achterhoofd te worden gehouden, dat het primaire doel sneller en meer gezondheidswaarde toevoegen is. Lean tools helpen om daartoe problemen op te lossen en om verspillende activiteiten terug te dringen. Op die manier komt er meer tijd vrij voor echte zorg, inclusief het geven van uitleg aan patiënten. Een prima boek, waarin ik slechts twee dingen miste: Het creëren van zorgpaden voor patiënten met soortgelijke ziektebeelden, en het maken van een business case voor Lean. Wij lazen de nieuwe 2e editie van het Engelstalige boek Lean Hospitals. De schrijver, Mark Graban, werkte vroeger als verbeter- en verandermanager in productiebedrijven zoals General Motors, Dell en Honeywell. In 2005 stapte hij over naar de zorgsector, en werd healthcare consultant voor ValuMetrix. In die rol was hij coach van diverse Lean teams in ziekenhuizen in de VS en Groot-Brittannië.
Graban blijkt goed op de hoogte van het Lean kennisveld, ook is hij actief binnen het bekende Lean Enterprise Institute in de VS. In juni 2011 maakte hij zijn meest recente carrièreswitch. Graban is nu chief improvement officer bij KaiNexus. Dit bedrijf maakt web-based software, om informatie over verbeterprojecten met elkaar te delen binnen een zorgorganisatie . Vertaald Ter verduidelijking bevat het boek een groot aantal kaders met verbetercases in Amerikaanse hospitalen. Deze zullen zeker helpen om managers, artsen en verplegend personeel enthousiast te maken voor Lean. Goed beschouwd is het hele boek een oproep om te gaan experimenteren op je eigen ‘Gemba’ (werkplek) met Lean! Integrale aanpak Breed ![]() Subtitel: Improving Quality, Patient Safety, and Employee Engagement Auteur: Mark Graban Pro’s en Contra’s: ++ Een evenwichtige en heldere introductie van Lean in ziekenhuizen. + Lean concepten worden vertaald naar praktische situaties in de zorg. - Het maken van een business case voor Lean wordt niet financieel uitgewerkt
Integendeel, Lean moet het werk juist gemakkelijker maken, bijvoorbeeld door de werklast gelijkmatig over de dag te verdelen. Piekbelastingen zijn namelijk niet alleen slecht voor mensen, maar ook voor de doorstroom in een ziekenhuis.Tijd die vrijkomt doordat verspilling uit werkprocessen wordt verwijderd, kan worden besteed aan zorg voor de patiënten. Beschuldigende vinger
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Foutbestendig Lean manager
De centrale gedachte van Lean is dat mensen hun eigen werkproces verbeteren, zodat ze steeds meer waarde gaan toevoegen. Managers begeleiden helpen en coachen hen daarbij. Opdat iedereen weet welke verbeterpunten de hoogste prioriteit hebben, worden Lean doelstellingen gecascadeerd en vertaald naar begrijpelijke prestatie-indicatoren op lokaal niveau. Op die manier weet iedereen hoe hij of zij persoonlijk kan bijdragen aan een beter ziekenhuis. Dit bekende concept voor Lean management wordt door Graban in een notendop besproken. Goed als introductie, maar als je manager in een ziekenhuis bent zou ik na Lean hospitals nog wat meer boeken lezen ter verdieping. Bijvoorbeeld Managing to Learn van John Shook (ook geadviseerd door Graban), Toyota Kata van Mike Rother, en The Lean manager, geschreven door vader en zoon Ballé. Een ander goed boek is The Birth of Lean. Dit maakt duidelijk dat Lean in essentie een wetenschappelijke benadering is, zij het gebaseerd op veel trial-and-error. ![]() Het ThedaCare ziekenhuis (VS), eerder besproken in het boek On the Mend, is ook één van de voorbeelden in Lean Hospitals. Op de foto een Kaizen Event groep, bezig met de optimalisatie van de layout van een zorgafdeling.
Standaardiseren Waarde toevoegen Hierbij kan het helpen om voorraden te reduceren, maar dat mag nooit een doel op zich worden. Hetzelfde geldt voor het roemruchte creëren van een One Piece Flow, waarbij patiënten en laboratoriummonsters zich zonder buffers en wachttijden door het ziekenhuis bewegen. Dit is meer een richtinggevend dan een absoluut streven, zegt Graban. Naast dit soort praktische richtlijnen staan er in het boek ook diverse (gedrags)tips voor managers. Lean in Nederlandse ziekenhuizen
In Nederlandse ziekenhuizen worden verschillende verbetermethoden toegepast, waaronder Lean, Six Sigma, de Theory of Constraints, en het creeëren van zorgpaden. Op deze site worden tientallen cases proces- en kwaliteitsverbetering in de zorg besproken. > lijst publicaties zorgsector
Terecht stelt Mark Graban dat Lean geen middel moet zijn om personeel te ontslaan. Wordt zelfs die suggestie maar gewekt dan is grote weerstand tegen het verbeterprogramma het gevolg, en dan krijg je dus het omgekeerde van de grote betrokkenheid van iedereen die je nodig hebt. Hierdoor rijst wel de vraag hoe een ziekenhuis – dat niet zo gemakkelijk kan groeien als een productiebedrijf om de vrijgekomen capaciteit te benutten – in commerciële zin de vruchten kan plukken van de verbeteringen. Soms zullen investeringen die anders nodig waren overbodig worden, dan is dit meteen helder. In andere gevallen zal Lean echter ‘slechts’ leiden tot vrijgekomen bedden, omdat de ligduur van behandelingen bijvoorbeeld naar beneden gaat. Hoe vul je die extra bedden? Gerelateerd aan dit probleem is het huidige vergoedingensysteem, dat ziekenhuizen merkwaardigerwijs beloont voor het aantal verrichtingen, en niet voor de hoeveelheid gezondheidswaarde die zij toevoegen. Ook brengen medische fouten zoals het veroorzaken van infecties momenteel vaak geen extra kosten voor een ziekenhuis met zich mee. De gezondheidszorg heeft dringend behoefte aan lean accounting! Samenvattend: Lean Hospitals is een prima boek om mee te beginnen als je bekend wilt worden met de mogelijkheden van Lean in ziekenhuizen.Hulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Lean_Hospitals.php |
||