Lean ziekenhuizen in Corona-tijd
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Lean in ziekenhuizen tijdens de Corona-crisis Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdred. procesverbeteren.nl, 16-04-2020 [ reacties ]
In de ziekenhuizen draagt Lean bij aan een zo effectief mogelijk gebruik van schaarse medische hulpmiddelen, en aan een zo efficiënt mogelijke inzet van de overbelaste zorgprofessionals. Minder onnodige bewegingen, contactmomenten en verplaatsingen betekenen bovendien minder risico op verspreiding van het virus. In de Nederlandse ziekenhuizen is het momenteel alle hands aan dek op de intensive care en COVID-afdelingen, terwijl de overige zalen en OK’s daar nu juist uitgestorven zijn. Alle beschikbare middelen en mensen gaan nu primair naar zorg voor Corona-patiënten. Veel ziekenhuizen waren, voor de crisis uitbrak, bezig met Lean management. Met als voornaamste doel: steeds stromender en vloeiender werken. Hierdoor rijst de vraag: heb je ook nu nog iets aan Lean, in deze crisistijd? En was het goed dat ziekenhuizen een Lean programma hadden, of pakt dit juist nadelig uit? Mensen die Lean positioneren als middel tot kostenbesparing zullen geneigd zijn het laatste te denken. Lean hoort echter de ‘zorgwaarde’ die aan patiënten wordt geleverd te vergroten. Wat weegt momenteel het zwaarst? In dit artikel zoek ik het uit, maar niet na mijn respect te hebben uitgesproken richting de zorgprofessionals, die nu onder moeilijke omstandigheden werken! ![]() Het tekort aan (IC)-verpleegkundigen is nu nóg groter dan voor de Corona-crisis. Roos Mandemakers werkt in het VieCuri MC, zij slaagde onlangs als IC-verpleegkundige.
Slank Globalisering Continu verbeteren in de zorg
In Nederlandse en Belgische ziekenhuizen en zorgorganisaties worden verschillende verbetermethoden toegepast, vooral Lean, Lean Six Sigma en de Theory of Constraints. In de afgelopen jaren verschenen tientallen zorg cases, onderzoeksartikelen en boekbesprekingen op Procesverbeteren.nl > Lijst zorgartikelen en cases
Noodvoorraad Zo’n noodvoorraad kan echter goed samen gaan met Lean productie. Lean heeft namelijk tot doel om geen onnodige materiaalbuffers aan te leggen. Het reduceren van voorraden is dus geen doel op zich. Rob de Graaf is tijdelijk heringetreden als IC-verpleegkundige in het Franciscus Gasthuis Rotterdam, maar is daarnaast ook Lean-expert. Hij benadrukt dat de grootte van de buffers variabel moet zijn: ‘Op het moment dat de Brexit er aan kwam in Engeland, begon Toyota daar met het aanleggen van veel extra voorraad. Ook begonnen zij zich vrijwel direct aan te passen, toen de Corona-crisis in China begon.’ ![]() Visueel management is een belangrijk onderdeel binnen Lean. Het Albert Schweitzer ziekenhuis gebruikt dit dashboard. Daarop staat o.a. het actuele aantal Corona patiënten, het aantal opgenomen patiënten, en de hoeveelheid mensen op de IC.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Centraal distributiecentrum Vervang kleding door IC-units, en winkels door landen, en het wordt duidelijk dat je een voorraad noodzorgmiddelen op een centrale plek moet neerleggen. Je kunt IC-units dan inzetten op de plek waar een pandemie uitbreekt. Daarna kunnen ze dan meebewegen naar die plekken waar de vraag op dat moment het grootst is. In dit geval was dat eerst Wuhan in China, daarna Italië en de rest van West-Europa, en nu geleidelijk steeds meer New York en de VS. Ieder voor zich Vanaf deze plek overigens applaus voor Duitsland! Zij nemen IC-patiënten van ons op, zo lang zij nog capaciteit over hebben. Dat is niet alleen sociaal, het is ook nog eens écht Lean. ‘Duitsland heeft zes keer zoveel IC-capaciteit per hoofd van de bevolking als Nederland’, nuanceert Harry van Goor, professor chirurgie-onderwijs in het Radboud UMC. ‘Dit komt doordat vrijwel ieder ziekenhuis daar een intensive care afdeling heeft. Bovendien worden intensive care bedden er ook wordt gebruikt voor extra bewaking van patiënten, die in Nederland bijvoorbeeld op een medium care of op een gewone afdeling zouden liggen. Dit betekent buiten crisistijd hele dure zorg, die niet per definitie beter is. De vraag is of je dit wilt.’ ![]()
Wat een volgende keer ook beter kan, is het verdelen van de beschikbare zorgcapaciteit. ‘Ik zie dat regio-overschrijdende concentratie van zorg hier nog in de kinderschoenen staat’, vertelt Frits van Merode. ‘Toen het water hen met Corona tot aan lippen steeg, leek Brabant wel heel ver weg van “Holland” te liggen. Dit is een structureel probleem in Nederland, dat ons hindert om grote stappen te maken richting de toekomst van onze gezondheidszorg. Het misverstand is dat wij een land zijn. We zijn een grote stad.’ Generieke kennis Zo’n opleidingsproces in crisistijd stoort echter, omdat niemand daar dan tijd voor heeft. ‘In de toekomst zou je beter een aantal generieke zaken, die horen bij een crisis, jaarlijks kunnen gaan oefenen. Denk bijvoorbeeld aan het aan- en uittrekken van persoonlijke beschermingsmiddelen, aan kennis van infectie-preventie en aan het omgaan met bepaalde medische apparatuur.’ Militaire commandocentra ![]()
De tweede kanttekening betreft de techniek in en rondom de IC’s. Het continu en op afstand bewaken van patiënten was al gangbaar, voor Lean in ziekenhuizen werd toegepast. Dit aspect is dus niet nieuw in een zorgcontext, maar sluit wel erg goed aan bij Lean. Nu volgt de bespreking van de Lean principes, die nuttig blijken in dit Corona-tijdperk. ![]() Het op afstand bewaken van patiënten was al gangbaar, voor Lean werd toegepast in de zorg
Bij Corona draagt segmentatie (lees cohort-vorming) bij aan een zo effectief mogelijk gebruik van medische hulpmiddelen, én aan een zo efficiënt mogelijke inzet van de zorgprofessionals. Minder onnodige omkleedmomenten, bewegingen, contactmomenten en verplaatsingen betekenen daarnaast minder risico op verspreiding van het virus. Daartoe is het niet alleen verstandig om patiëntgroepen te segmenteren. Ook de zorgmedewerkers kunnen het beste worden gescheiden qua werklocatie. Daarnaast moet het aantal medewerkers waarmee zij in contact komen zoveel mogelijk worden ingeperkt. Cohort-afdeling ![]()
![]() Point-of-care oplossing in het Radboud UMC: Met dit UV-apparaat worden tablets en smartphones ter plekke op een Corona-afdeling gedesinfecteerd
PBM’s ‘Bij ons werken verpleegkundigen, artsen en zorgassistenten samen in één proces, zodat ze niet afzonderlijk de Corona-afdeling betreden’, vertelt Grieteke Fijnheer, verpleegkundig Afdelingsleider Acute Opname in het Rode Kruis Ziekenhuis. ‘Zo gebruiken we minder PBM. Deze werkwijze is in de afgelopen weken door het team zelf gemaakt en continu verbeterd, mede omdat de richtlijnen regelmatig veranderen.’ ‘Je gebruikt PBM zo lang mogelijk’, vertelt Rowan Marijnissen, IC Verpleegkundige in het ETZ. ‘Mondneusmaskers zijn vaak na drie a vier uur verzadigd. Handschoenen en overschort moet je na ieder contact vervangen, en tussendoor desinfecteer je dan steeds je handen. Er zijn ziekenhuizen die twee lagen handschoenen over elkaar heen gebruiken. Wij werken echter niet op die manier, omdat desinfecteren schoner is. Na het inbrengen van een beademingsbuis moeten alle PBM weggegooid worden, omdat er tijdens zo’n intubatie veel verspreiding plaatsvindt van het virus. Ook bij zichtbare verontreiniging moet PBM-materiaal weggegooid worden.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() MyPlantFloor is een configureerbaar softwareproduct voor het automatisch registreren, zichtbaar maken en voorkomen van productieverliezen zodat de OEE (Overall Equipment Effectiveness) verbetert. De combinatie van moderne systeemarchitectuur en slimme functionaliteit staat garant voor - maximaal (realtime) inzicht vanuit verschillende invalshoeken > Naar website Beperken Medicatie kan vanuit een IC-kamer worden geprint naar een medicijn ruimte. ‘Daar kan de medicatie dan vervolgens bereid worden. De verpleegkundige, gehuld in PBM, krijgt de medicijnen vervolgens aangereikt en kan de medicatie daarna direct aansluiten. Als een patiënt een bloeddrukban heeft, dan kunnen wij deze bedienen van buiten de kamer met een start/stop-functie. Voor de IC heeft de fysio ook beweegschema’s gemaakt. Hierdoor hoeft een fysiotherapeut niet alle kamers op. Ook dát voorkomt weer verspilling van PBM.’ ![]()
‘Wij passen dit soort sensoren inmiddels ook toe bij op Corona verdachte patiënten’, vult Van Goor aan. ‘Die liggen in kamerisolatie. Dat brengt, elke keer als je ze visiteert, een verkleedpartij met zich mee. Monitoring op afstand helpt dan om de conditie van de patiënt te bewaken. Na deze crisisperiode willen we op basis van dit idee andere vormen van zorg gaan introduceren. We denken dan aan een centrale aansturing als bij een verkeerstoren, en aan het gebruik van point of care faciliteiten. Daarnaast willen we taak-specifieke activiteiten introduceren, die ook door niet-verpleegkundig personeel kunnen worden gedaan. Bij deze corona-crisis is dat bijvoorbeeld iemand op een positie tussen “schoon” en “vies”, die allerlei klussen doet voor zorgmedewerkers aan de “vieze” corona-kant, en die materialen toelevert.’ ![]()
Rowan Marijnissen: ‘De IC-verpleegkundigen hebben bij ons bijvoorbeeld geel als kleurcode, en medewerkers in de omloop blauw. Iedere zorgverlener werkt volgens bepaalde protocollen. Hiervoor hebben we taakkaarten gemaakt op basis van competenties en opleidingsniveau. Daarnaast werken wij met Team Resource Management. Dit omvat verschillende checklisten, die we doornemen vóórdat we een risicovolle handeling verrichten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan intubatie, overdracht of overplaatsing van een patiënt. Er worden bij ons ook filmpjes gedeeld over nieuwe werkwijzes. Daarnaast krijgen we dagelijks een nieuwsbrief van het management van de ICU.‘ 5S ‘In het Rode Kruis Ziekenhuis gebruiken we 5S op de Acute Opname Corona-afdeling’, vertelt Grieteke Fijnheer. ‘Om het overzicht te behouden en fouten te voorkómen is het belangrijk voorraden te beperken, en spullen een bekende plek te geven. Nu we personeel van andere afdelingen over de vloer hebben is dit extra belangrijk. Ons magazijn heeft de bevoorrading aangepast, om een constante stroom aan materialen toe te leveren.’ Ask me app Training Within Industry Geïllustreerde kaart Rowan Marijnissen: ‘Een soortgelijke kaart, maar dan nog strikter voor de IC, hebben wij op alle kamers hangen en in alle omkleedruimtes.’ De regels zijn streng. ‘Bij het uitkleden trek je bijvoorbeeld éérst je handschoenen uit, en dan desinfecteer je je handen voor je verder gaat. Daarna doe je dat desinfecteren ook nog regelmatig. De stappen verschillen per ziekenhuis.’ De betreffende kaarten worden lang niet altijd Lean genoemd, maar zijn dit wél. Zou je ze omzetten naar TWI-instructies, dan zou per stap echter ook het waarom daarvan moeten worden benoemd. Dit zou voor de overzichtelijkheid in een ander schema kunnen. Bij wat ik zag, moest ik naar de beweegredenen achter de stappen raden. ![]() Kjeld Aij, directeur Dijkzigt, Erasmus MC: ‘Bij ons is een COVID-19 Skill-straat ingericht waar medewerkers en herintreders voorbehouden handelingen oefenen. Op elk station is een trainer aanwezig’
Muri voorkomen Rowan Marijnissen: ‘Bij ons zijn psychologen continu aanwezig. Bovenmatige inspanning is er desondanks op dit moment wel. Dit komt door de 1:3 verhouding, één IC-verpleegkundige per drie patiënten, en doordat veel medewerkers nu nieuwe taken krijgen. Eten en drinken mag je alleen buiten de IC. ‘s Ochtends is er daartoe 20 minuten pauze. Ook is er een lunchpauze van 30 minuten, maar dit is inclusief aan- en uitkleden. ‘ Lead by example Voorbeeldgedrag (lead by example) kan echter wél. Premier Rutte doet het nu goed als crisismanager, door rust en vertrouwen uit te stralen. Helemaal in het begin maakte hij echter de fout om iemand alsnog de hand te schudden. nadat hij alle Nederlanders had gevraagd dit niet meer te doen. > Zie ook: Verbinding maakt zorg beter - Lessen 1e Corona-golf Dankwoord
Reacties lezers Login om hier uw bijdrage te plaatsen! (daarna even terug naar beneden scrollen) Continu leren is ook belangrijk bij Lean Door (Naam_Bedrijf) Arnout_De Verbeterpraktijk op 16-04-2020: "Dank jullie allemaal voor dit artikel! Het geeft inzicht in de relatie tussen wat er nu in de wereld en in onze ziekenhuizen gebeurt, en Lean toepassingen. Wat ik echter mis is het waarom van de in te zetten tools. Het lijkt nu of alleen directe resultaten en verbeteringen het doel zijn van Lean. Naast continu verbeteren is respect voor de mens de andere pijler waarop bedrijven als Toyota hun beslissingen baseren. Flow, JIT en visueel management zijn er - naast een middel om je processen te verbeteren - vooral manieren om problemen snel zichtbaar te maken, waardoor mensen continu worden uitgedaagd om te leren. Het continu ontwikkelen van mensen en hun leiderschap, waardoor ze steeds beter in staat zijn om (steeds grotere) problemen op te lossen is wat in mijn beleving excellente bedrijven onderscheidt van de goede. Hoe dat vorm te geven in tijden van corona, en vooral welk leiderschap hiervoor nodig is, zou een mooi onderwerp voor een volgend artikel zijn - Arnout Orelio, auteur Mensen Beter Maken en Mensen Beter Maken in de praktijk > lees verderReactie Procesverbeteren.nl: Het klopt dat het bij Lean niet draait op om de tools, maar om continu verbeteren en het ontwikkelen van probleem-oplossende..." Visueel Management in Supply Chains niet op orde Door (Naam_Bedrijf) Jaap_Procesverbeteren.nl op 28-04-2020: "Je hoort vaak dat het niet bedrijven zijn die concurreren met elkaar, maar supply chains. Waardeketens lopen in de regel immers via meerdere bedrijven van grondstof tot klant. Hoewel binnen elke bedrijfsschakel de productieketen vaak goed op orde is, liggen er extern nog veel kansen. Data zoals voorraden en vraagvoorspellingen worden namelijk nauwelijks gedeeld met toeleveranciers en afnemers. Ook wordt niet gecommuniceerd over zaken die voor partners van belang zijn. Kortom, het ontbreekt aan visueel management in de supply chain. Zeg maar: zicht op de keten. Dit blijkt uit de nieuwste Nationale Supply Chain Monitor, die jaarlijks de volwassenheid van de Nederlandse supply chains in kaart brengt. > lees verderDe Nationale Supply Chain Monitor (NSCM), een rapport van Nyenrode Business University en supply chain adviesbureau BLMC, werd dit jaar voor de vierde keer uitgebracht. De auteurs van het rapport zijn Ir. Gijs Dolmans, prof. Dr. Jack van der Veen en Michel van Buren. Aan de basis staat een vragenlijst, die deze keer door 172 (logistiek) managers werd beantwoord. Elke vraag werd door hen beantwoord op een zogenaamde Likertschaal. Deze loopt in dit geval van 1, helemaal niet van..." Hulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Lean_Ziekenhuizen_Tijdens_Corona-crisis.php |
||