Lean gemeente Rotterdam
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 10-07-2023
Toch komt er nu goed nieuws uit de gemeente Rotterdam. ‘Als je werkstromen inzichtelijk maakt, én de hoeveelheid onderhanden werk verlaagt, én een verbetercultuur stimuleert, dan ben je al een heel eind op weg’, vertelt Charly Dominicus, strategisch procesmanager. ‘Zo zijn wij vanaf onze werkvloer begonnen. Nu volgt de stap naar policy deployment. Daarbij horen doelen, om onze dienstverlening nu ook teamsgewijs én afdelingsoverschrijdend te verbeteren.’ Tien jaar geleden verscheen het eerste artikel over een Lean gemeente op Procesverbeteren.nl. De gemeente Meppel wilde toen een klantgerichte, vraaggestuurde en gedigitaliseerde organisatie worden. Burgers en ondernemers moesten eenvoudige vragen kunnen stellen zoals ‘kan ik hier mijn bedrijf vestigen’, en de gemeente zou hen dan gaan helpen met alle bureaucratie. Hiertoe kwamen er proceseigenaren en Lean projecteigenaren. En als kers op de taart zogenaamde ’horzels’, mensen met een frisse blik vanuit klantoogpunt. Eén van de processen die in Meppel als eerste werd verbeterd, was de vergunningverlening voor evenementen. Standaardverloop In 2014 ging de Gemeente Haarlemmermeer aan de slag met Lean Six Sigma. Hun ideaal was toen een Haarlemmermeer-Topia: klantgericht en open worden als een glazen huis. De opzet: één ambitieus en overkoepelend doel, maar tegelijk klein beginnen. Eén van de eerste successen: burgers ontvingen voortaan binnen enkele weken een rolstoel, na een aanvraag in het kader van de AWBZ.
Hierdoor rijst de vraag: wordt het wat nog met Lean, in onze gemeentes? Ik stel deze vraag aan Charly Dominicus, strategisch procesmanager en Lean Six Sigma Black Belt bij de gemeente Rotterdam. ‘Zeker, wij zijn hier heel actief met Lean’, reageert Dominicus. ‘Complex is het echter wél. Als dienstverlener hebben wij namelijk heel veel variatie in onze processen. Dat betreft niet enkel de inhoud, maar ook de uitvoering. Er zijn namelijk grote verschillen in de opleiding en ervaring van onze medewerkers. Je zou hun werkwijzen kunnen standaardiseren met bijvoorbeeld een methode zoals Training within Industry, maar daar zijn wij nog lang niet aan toe. Je moet dan eerst weten wat ideale processen zijn.’ Waardestromen ‘Waarom dat nodig is? Laat ik een voorbeeld geven. Zelf heb ik vooral te maken met de backoffice van ons cluster dienstverlening. Hier wordt de administratie rondom brondocumenten, huwelijken, aktes, uittreksels en verhuizingen gedaan. Deze administratie verloopt, met een Lean bril op gezien, het beste als er een gestage stroom verzoeken bij ons binnenkomt, en als de hoeveelheid onderhanden werk niet te hoog is. Je krijgt dan een rustig stromende rivier, een soort lopende band qua aanvragen.’ ‘De plek waar je het “waterniveau” het beste kunt regelen is in de gemeente de sectie klantcontact. Zij hebben zeven stadswinkels of loketten in Rotterdam. Klantcontact is echter een aparte afdeling. Wat je niet wilt is dat ze daar lokaal optimaliseren, dus bijvoorbeeld zo veel mogelijk afspraken accepteren. Dat leidt namelijk bij ons tot piekbelastingen, die de flow in de back office verstoren. Het doel van klantcontact zou een gestage stroom aanvragen moeten zijn, zonder pieken en dalen. Je kunt dit regelen via het al dan niet accepteren van digitale afspraken van burgers. Natuurlijk wil je daardoor geen lange wachttijden, maar een piek aan verzoeken wil je wel uitsmeren in de tijd.’
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Leveling ‘Je hebt echter al veel gewonnen, als je weet wanneer er pieken zijn en waarom. Elke september krijgen we bijvoorbeeld, door de toestroom aan studenten, een hausse aan verhuisverzoeken. Dat feit onderkennen neemt al veel stress weg. Ook proberen we daar dan natuurlijk iets aan te doen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan het inhuren van tijdelijke arbeidskrachten. Ook hebben we loketten geopend bij de universiteiten. Met name buitenlandse studenten weten vaak niet dat ze zich moeten inschrijven in onze gemeente. Door dit toegankelijk te maken, zorg je ervoor dat ze het tijdig doen. Ook goede digitale toegang tot de gemeente draagt daaraan bij. Er is een tijd geweest dat onze websites enkel in het Nederlands waren, met de gedachte: wie hier komt moet de taal maar leren spreken. Het gevolg daarvan was echter dat mensen hun aanvragen niet of niet goed deden, met veel meer werk voor de gemeentelijke ambtenarij als gevolg.’ ![]()
Enorme stapels ‘Jouw beeld is een karikatuur, maar er zit wél veel waarheid in. Los van dat moet het duidelijk zijn dat ambtenaren hier zeker geen duimen zitten te draaien. Integendeel, ze werken zich juist te blubber. Als je vraagt wat daaraan moet worden gedaan, is dat steevast meer menskracht en betere ICT. Vanuit Lean-oogpunt is dat echter pas je laatste toevlucht. Eerst zoek je je heil in procesverbetering.’ ![]()
‘Daarnaast moet duidelijk zijn welke dossiers prioriteit hebben. Daartoe moet je weten wat de actuele werkvoorraad is per type aanvraag. Liefst zou je het werk daartoe opsplitsen in bijzondere aanvragen, bijvoorbeeld verzoeken om een adrestoewijzing van buitenlandse studenten, en standaard werk, bijvoorbeeld verhuizingen binnen Nederland. Die laatste stroom is het grootst. Daar zou je dan een Lean productiestraat voor kunnen inrichten met gestandaardiseerde stappen. Het moet in elk geval duidelijk zijn waar je naar streeft.’ Dit allemaal in één keer regelen is onbegonnen werk. ‘Al was het alleen maar vanwege de eerder genoemde strikte grens en daardoor lastige samenwerking met de afdeling klantcontact, die de toestroom van aanvragen regelt, en de backoffice, die de afhandeling doet.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() MyPlantFloor is een configureerbaar softwareproduct voor het automatisch registreren, zichtbaar maken en voorkomen van productieverliezen zodat de OEE (Overall Equipment Effectiveness) verbetert. De combinatie van moderne systeemarchitectuur en slimme functionaliteit staat garant voor - maximaal (realtime) inzicht vanuit verschillende invalshoeken > Naar website Goed nieuws ‘Het is al heel veel winst, als je onnodig werk wegneemt. Medewerkers zagen die verspillingen heus wel, maar het ontbrak hen aan de mogelijkheid om er iets aan te doen. Het organiseren van een dagstart, waarbij je kunt aangeven waar je tegenaan loopt, hielp al enorm. Als een burger verhuist moet die bijvoorbeeld een huur- of koopcontract meesturen. Zo’n document moet getekend zijn, maar dat bleek regelmatig niet het geval. Het gevolg was dan, dat de burger moest worden aangeschreven met een verzoek om het juiste document. Om dit te voorkomen hielp het om heel duidelijk op de website te vermelden dat huur- en koopcontracten getekend moeten zijn. Zoiets lijkt achteraf heel logisch. Als mensen op de werkvloer echter denken dat er niets met hun suggesties wordt gedaan, zullen ze niet aan de bel trekken. Een cultuur creëren waarin dat wél gebeurt - verspillingen melden en daarna samen de root cause daarvan wegnemen - is daarom de eerste stap.’ Door heel veel verspilling uit het proces “verhuisaanvraag” te verwijderen, ging de doorlooptijd terug van zes weken naar slechts één dag. ‘Helemaal blijvend is die verbetering niet, maar toch is het een groot succes. Het laat zien dat je zelfs in een omgeving met complexe processen, zoals een gemeente, al vrij snel verbeteringen kunt realiseren met Lean.’ Ondersteunende rol ‘Procesmanagement en beleidsadvies - wat zijn de doelen van de gemeente en welke producten horen daarbij - werden tot voor kort door dezelfde mensen gedaan. Sinds 2020 hebben we echter aparte Lean procesmanagers. Daardoor kwam er veel meer ruimte en aandacht voor procesverbetering: hoe lever je de gewenste diensten zo efficiënt mogelijk aan de klant.’ De productieteams blijven zelf de eigenaar van hun werk en de bijpassende processen. ‘Zij zijn de experts op hun terrein en zien daarom het beste wat er beter kan. Op verzoek helpen wij hun processen, en de bottlenecks daarin, in kaart te brengen. Heldere doelen, bijvoorbeeld een kortere doorlooptijd, zijn belangrijk, en daarnaast natuurlijk het meetbaar maken daarvan. Ook zijn goede randvoorwaarden onontbeerlijk. Een kortere doorlooptijd mag natuurlijk niet betekenen dat er minder correct afgehandelde aanvragen komen. Flow en kwaliteit moeten hand-in-hand gaan. Daarnaast mag er geen extra menscapaciteit worden ingezet, want dat gaat dan ten koste van andere diensten die de backoffice levert.’ ![]() Lean/Agile Expertise Community Rotterdam (LECR) ‘Het doel is om te inspireren tot - en te ondersteunen bij - het verbeteren van (klant)processen’, vertelt Jeroen de Groot, senior procesmanager Lean & Agile bij de gemeente Rotterdam. ‘Daarnaast stelt de community alle expertise beschikbaar. Wij geloven dat iedereen baat heeft bij Lean/Agile denken en doen. Daarmee bedoelen wij principes, concepten en gereedschappen voor een lerende organisatie. Een organisatie, waarin medewerkers zelf verbeteren in lijn met de strategie. Daartoe bieden we kennis en ervaring aan op verschillende niveaus, zodat iedereen praktisch aan de slag kan.’ ![]()
‘De gemeente Rotterdam wisselt momenteel Lean ervaringen uit met zeven andere gemeentes, te weten Leiden, Alphen a/d Rijn, Heerlen, Amersfoort, Tilburg en Breda. We hebben gekozen voor een kleine groep, zodat het niet te anoniem wordt.’
Momenteel wordt sturing top-down toegevoegd. ‘Uiteindelijk wil je namelijk gericht én afdelingsoverschrijdend verbeteren, en zo waardestromen als geheel optimaliseren. Daartoe wil je op elke werkplek duidelijk maken welke verbeteringen prioriteit hebben.’ De directeur van het cluster dienstverlening werkt hiertoe nu aan policy deployment. Er is dan een overkoepelende missie aan de top. En daarvan afgeleide lokale doelen voor de lange en korte termijn, voor de productieteams. ![]()
Extern zijn diverse trainingen gevolgd bij Lean Six Sigma opleidings- en trainingsinstituut The Lean Six Sigma Company. ‘Onze directeur, de afdelingsmanagers en de teamleiders hebben bij hen de opleiding Lean Leader gedaan. Veel medewerkers uit de teams volgden een Lean Practitioner cursus. Daarnaast zijn er tien Lean Six Sigma Black Belts opgeleid. Zelf wordt ik momenteel door The Lean Six Sigma Company gecoacht naar het niveau van Master Black Belt.’ ‘Toch hoop ik dat na lezing van dit verhaal de positiviteit overheerst’, besluit Dominicus. ‘Ga gewoon aan de slag op je eigen afdeling, zou ik zeggen! Komen er vervolgens successen, dan neemt vanzelf het enthousiasme toe. Ook komt er dan ruimte voor meer ondersteuning top-down, bijvoorbeeld om processen tussen afdelingen op elkaar af te stemmen.’ ‘Wij zijn hier nog niet zo lang bezig met Lean, en we hebben zeker niet de wijsheid in pacht. Daarom roep ik andere gemeentes op om hun ervaringen en tips met ons te delen, bijvoorbeeld onder dit artikel.’
Waarom gemeentes worstelen met Lean
Er kwamen veel reacties binnen, onder meer via LinkedIn, n.a.v. dit artikel over Lean in Rotterdam. Vermeld was al dat de gemeente Meppel (2013) en de gemeente Haarlemmermeer (2014) hen vóór gingen. Er blijken echter nog veel meer gemeentelijke Lean initiatieven te zijn (geweest): onder meer in Barneveld (2009), Almere (2005), en Amsterdam (2020 en eerder). Wat van deze verbeterinititiatieven overeind gebleven is, is onduidelijk. Breda en Utrecht zijn ook op dit moment nog bezig met Lean. Dit doet enerzijds de vraag rijzen waarom Lean in gemeentes zo moeilijk is, en anderzijds waarom het lastig is om resultaten vast te houden. Oorzaken van het worstelen met Lean zijn:
Oplossingen zijn respectievelijk:
Hulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Gemeente_Rotterdam_Lean.php |
||