Lean inertie
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Mislukte Lean invoering komt niet uit de lucht vallen Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 02-03-2020
Een waarschuwing voor iedereen die met Lean begint, en zeker voor overheidsinstellingen onder financiële druk. Zonder een open cultuur waarin iedereen in alle vrijheid bezwaren kan uiten, wordt het niets. Er zijn al veel artikelen gewijd aan de faalfactoren voor Lean. Promovendus Vincent van Loenen spreekt in dit kader over inertie: zaken die (te) weinig verandering in de hand werken, en dus zand in de Lean machinerie gooien. Van Loenen hoopt eind dit jaar te promoveren op de implementatie van Lean aan de Radboud Universiteit, bij professor Ed Vosselman. Co-promotoren zijn Roel Schouteten en Max Visser.
In een veelzeggende case, de implementatie van Lean bij een grote overheidsinstelling, komen ál de bovengenoemde faalfactoren voor. Het wordt er dan ook niets met Lean. In het artikel De implementatie van Lean: inzicht in inertiefactoren1, laat Van Loenen dit zien.
Dit komt volgens mij, doordat Van Loenen het opsporen van de inertiefactoren (zie hierboven) benadrukt. Wetenschappelijk gezien correct. Een gemiddelde Lean expert haakt zo echter al snel af, met de gedachte ‘dat weet ik al wel.’ Dat is jammer. Er is namelijk een veel interessantere conclusie uit Van Loenen’s onderzoek te trekken: áls de organisatie beter had geluisterd naar hun eigen mensen (en hen daarvoor een veilige omgeving had geboden), dan hadden ze corrigerende maatregelen kunnen nemen! Anoniem vertellen Waren de topmanagers op de hoogte geweest van de opmerkingen tijdens de interviews, dan was het hen duidelijk geworden dat veel seinen op rood stonden! Wat zou ú immers denken als uw mensen onder meer het volgende zeggen over Lean: Quotes in relatie tot een gebrekkige visie: Informant G: ‘Het waarom? (…) Ik weet het niet. Als je luistert naar de externe adviseur (..) en de persoon uit het implementatieteam zelf, dan vertellen zij twee verschillende verhalen.’ Informant A: ‘Ik moet gissen waarom we het doen’ Informant F: ‘Het wordt maar gewoon over ons uitgestort, zonder dat er eerst nagedacht wordt’ Informant A: ‘We hebben minder geld (…), en tegelijk moeten we dezelfde of meer productie leveren (…) Lean komt op deze manier mooi uit’ Quotes in relatie tot afvinkgedrag: Informant B: ‘Als ik heel eerlijk ben en terugkijk op de cursus Lean en leiderschap, dan vind ik die cursus eigenlijk helemaal niet zo goed.’ Informant H: ‘Grote probleem is dat deze implementatie tot doel verheven wordt’ Informant B: ‘…als ik het doe is het voor de vorm (…) Kijk, achter mij, het visueel managementbord. Velen doen dit soort dingen. Om te laten zien: kijk, ik doe er ook wat aan’ Informant E: ‘Dus we gebruiken visgraten, brown papers en noem maar op (..) Ik kan niet achterblijven’ Informant B: ‘Managers worden bekogeld met de Lean-kakofonie op intranet, en via flyers, meetings en andere gremia (…) We doen Lean er allemaal maar even bij’
Uit het artikel blijkt dat er, helemaal in het begin, een succesvolle pilot was met Lean. Als zo’n pilot goed verloopt is dat dus geen garantie voor een goed vervolg. Ik vind dat eigenlijk wel logisch. Een pilot is immers een project, dat in de regel wordt geleid door een expert. Je laat ermee zien dat er verbeterpotentieel is. Dit betekent echter niet dat er een goede voedingsbodem is voor de groei naar een organisatie, waarin iedereen zélf bijdraagt aan procesverbetering, en dat ook kán doen. Daarvoor is veel meer nodig, zoals visie, structuur en Lean leiderschap.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Vertaling Implementatiedenken
‘Ik denk dat nog lang niet iedereen is doordrongen van mogelijke inertiefactoren bij een implementatie van Lean, en weet hoe daarmee om te gaan. In de door mij onderzochte case zijn de quotes veelzeggend, en vertonen gelijkenis met voorgaand onderzoek’, zo reageert Vincent van Loenen op dit artikel. ’Ik denk dat dit bij Lean implemenaties vaak de realiteit is, waar je je ogen niet voor moet sluiten. Dat gebeurt helaas vaak wel. Eén van de oorzaken is verouderd denken over de invoering van Lean, namelijk “implementatie- of blauwdrukdenken”. Dat is iets vanuit een centraal punt bedenken, invoeren en besturen. Dat werkt niet bij Lean. Dat is een concept dat je al doende moet inbedden in – en daartoe moet aangepassen aan - de organisatie.’
> Zie ook: Activeringsenergie voor verandering > Zie ook: Wat is ‘waarde voor de klant’ binnen Lean? Hulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Lean_inertie.php |
||