Lidz verbeterfestival 2022
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Lidz 2022: Kleurrijk & sámen de zorg verbeteren Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 02-06-2022
Goede ontwikkelingen. Toch lukt nog niet volledig, wat in de kopgroep van de Lean productiebedrijven gangbaar is: verbeterdoelen aan elkaar en aan de missie koppelen, zodat iedereen overal weet welke verbeteractie nu prioriteit heeft en waarom. Eén van de oorzaken: in de zorg is niet alles uit te drukken in harde cijfers. Dit maakt coachend leiderschap in ziekenhuizen extra belangrijk: managers moeten het ‘verhaal’ áchter de verbeterborden vertellen! Het is letterlijk een bont gezelschap, de 250 zorgprofessionals die zijn afgekomen op het jaarcongres van Lean in de Zorg (Lidz)! Deze keer had dit congres de vorm van een bruisend ‘verbeterfestival’. De dresscode was kleurrijk, en wie niet door de screening bij de ingang kwam, moest voor ‘straf’ een bloemetjesketen om! Integrale benadering ‘De hamvraag is: hoe gaan we beter sámenwerken’, vult Eefting aan. ‘Verminderen van de werkdruk heeft daarbij hoge prioriteit. Ik was een keer bij een gezinsverzorgster thuis. Die riep toen de telefoon ging: “Ik neem niet op!”. Dit laat zien, dat je niet steeds weer een beroep kunt doen op dezélfde mensen.’ ![]()
Gericht en afdelingsoverschrijdend verbeteren, met het oog op het realiseren van hogere doelen en optimale zorgketens, wordt steeds belangrijker. Middelen zoals verbeterborden staan steeds nadrukkelijker in dienst daarvan. Dit is onder meer te zien in LUMC, Isala en Reinier de Graaf. Nieuw is dat werkvreugde nu nét zo belangrijk wordt gevonden als zorgwaarde. Die twee gaan niet alleen hand-in-hand, de schaarste op de arbeidsmarkt maakt het ook nog eens extra belangrijk om een goede werkgever te zijn. Allemaal goede ontwikkelingen, lijkt me! Continu verbeteren in de zorg
In Nederlandse en Belgische ziekenhuizen en zorgorganisaties worden verschillende verbetermethoden toegepast, vooral Lean, Lean Six Sigma en de Theory of Constraints. In de afgelopen jaren verschenen tientallen zorg cases, onderzoeksartikelen en boekbesprekingen op Procesverbeteren.nl > Lijst zorgartikelen en cases (inclusief eerdere Lidz jaarcongressen)
Het verbeterprogramma van het Isala ziekenhuis heet ‘Isala op Koers’. Ik las een bijpassend en erg helder boekje van 93 pagina’s. Isala op Koers bestaat uit de volgende vijf elementen:
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Leiderschapsprogramma Ilona Bonthuis is verbeterleider voor ‘zorgpad overschrijdende’ vraagstukken. ‘Ons leiderschapsprogramma valt onder de pijler Isala Leert & verbindt’, vertelt ze. ‘Het moet er aan bijdragen, dat onze jaardoelen worden behaald. Je leert als leidinggevende vooral welk gedrag daarbij past, en je leert een gemeenschappelijke taal.’ ![]() De enthousiaste organisatie van het Lidz verbeterfestival 2022
Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() Arnout Orelio is Lean coach, mentor en publiceerde meerdere Lean (zorg) boeken. Hij leert je zelfstandig problemen duurzaam op te lossen, en verspillingen te herkennen. Hij focust je verbeterproces op problemen die een optimale zorg voor patiënten en cliënten in de weg staan. Problemen worden aan de bron opgelost. > Naar website Kaas Tailored ‘We zijn hier al 14 jaar onderweg met continu verbeteren. Je moet de cursus meer zien als een soort verdieping’, reageert Bonthuis. ‘Er horen ook inspiratiesessies bij, bijvoorbeeld bij LUMC of Scania. Of bij Kaas Tailored in de VS. Dit is een fabrikant van meubelbekledingen, die excelleert in de toepassing van Lean. Na het leiderschapsprogramma is er bovendien een cafetaria-model. Je wordt dan als manager geholpen met datgene waar jij behoefte aan hebt. Dit wordt gecoördineerd door Isala Leert en Verbindt. Je kunt bijvoorbeeld worden gecoacht. Last-but-not-least leer je ook al doende. Minstens ééns per maand bezoek je jouw Gemba. Dit is Lean-jargon voor de werkvloer, oftewel de plek waar waarde wordt gecreëerd. Op de Gemba oefen je met alle vijf de leiderschapsaspecten.’ ‘Vooral het drijfverenonderzoek heeft mij erg geholpen’, vertelt iemand die onlangs het leiderschapsprogramma volgde. ‘Je leert jezelf goed kennen. Zorgprofessionals hebben recht op heldere doelen en op duidelijkheid. Ik ben van nature echter nogal chaotisch. Om dat te compenseren heb ik nu iemand in mijn team opgenomen die heel erg “blauw’ is, dus van de cijfers, de piketpaaltjes en de randvoorwaarden.’ Verbinden Annet van Schuppen en Maaike Sesink hebben in het IVKC een leidinggevende rol. ‘Binnen het IVKC werken ruim 600 mensen rond geboortezorg, waaronder twee managers, 16 leidinggevenden en de RVE-manager. In ons ziekenhuis willen we doelen, te beginnen met een vijfjarenplan aan de top, met elkaar verbinden. Dat ziet eruit als een cascade van doelen stellen en afstemmen. Dit gebeurt met het catchball process, verwijzend naar vangbal.’ ![]() Afstemming van procesverbetering in het Isala gebeurt met het catchball proces, verwijzend naar vangbal. Dit zorgt voor afstemming op meerdere niveaus.
‘Bij ons komen elke donderdagmorgen de RVE-manager, de RVE-voorzitter, de ketenmanagers en alle operationeel leidinggevenden een half uur bijeen rondom het Obeya-bord van het IKVC. Steeds staat dan één van de zes thema’s op het bord centraal: algemeen, kwaliteit, processen, mensen, omgeving of financiën. Om de bijeenkomst kort te houden wordt de Kata-structuur gehanteerd als iemand een pitch wil houden: waar wil ik naartoe, welke obstakels zijn er, wat wordt mijn eerstvolgende verbeterstap en wat is daarvoor nodig.’ Treinen op tijd Een koppeling tussen hogere doelen en verbeteracties zie ik ook niet op de dagstartborden die ik later tijdens een Gemba-walk tegenkom. Kennelijk is het aan de leidinggevenden om de link tussen continu verbeteren en het doel daarvan te leggen. In het eerder besproken leiderschapsprogramma van het Isala zie je die taak ook terug. ![]()
Over continu verbeteren in RdG vertellen gynaecoloog en medisch manager Frederike Siemens, en intern Lean consultant Tanja Zuurveld. ‘We combineren Lean met VBHC en stellen daarbij onze medewerker op één. Prettig werk en maximale zorgwaarde gaan hand-in-hand.’ Bij de grote verbeterprojecten bleek meer afstemming nodig, onderling en op de strategische doelen van het ziekenhuis. Vroeger gingen projecten soms niet van start, of ze kwamen niet af. Ook wilde het RdG beter selecteren welke projecten ze niet gingen doen. Daarom is er nu een Veranderbureau dat ondersteuning biedt bij het prioriteren van projectvoorstellen. ‘Ons veranderbureau leidt ook mensen op en coacht ze. Ook andere stafafdelingen ondersteunen bij het realiseren van een verbetercultuur.’ Teamgedrag verbeteren
In Isala is bijsturen nu een taak van de leidinggevenden. In Reinier de Graaf prioriteert een Veranderbureau nu (mede) de verbeterprojecten. Dat doet dit Veranderbureau onder meer, door te onderzoeken wat er elders al wordt gedaan, en door te kijken naar de mate van aansluiting bij de strategie. Binnen (Lean) Six Sigma is zo’n prioriteringsslag niet ongewoon, de Master Black Belt doet dit dan. In Lean productiebedrijven blijft de rol van een eventuele centrale verbeterfaciliteit gewoonlijk echter beperkt tot opleidingen, kennisdeling en coaching. Theoretisch zou dat in ziekenhuizen ook kunnen. Je begint dan met het definiëren van zorgpaden per aandoening. Vervolgens koppel je daar op basis van Value-based Healthcare (VBHC), oftewel de zorgwaarde gedeeld door de kosten, prestatie-indicatoren aan. Deze indicatoren splits je daarna op verbeterborden (X-matrixen of Obeya’s) uit naar lokale doelen, overal in het ziekenhuis. Zo wordt zichtbaar wat waar de prioriteit heeft, en waarom er continu wordt verbeterd. Bijsturing is dan niet meer nodig. Procesverbetering sluit vanzelf aan bij de missie. Lean literatuur Toch zou op de verbeterborden in Isala en het Reinier de Graaf op zijn minst duidelijk kunnen worden gemaakt wat nú de verbeterprioriteit heeft en waarom. Dat gezegd hebbende zijn de genoemde ziekenhuizen echter wél erg goed op weg. ‘In ons ziekenhuis zijn ze nog láng niet zo ver’, hoorde ik regelmatig in de wandelgangen op het verbeterfestival. > Lees verder !! (...over hoe je als zorgprofessional het verschil maakt en over digitalisering) Hulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Lidz2022_Kleurrijk_verbeteren_met_Lean_in_de_zorg1.php |
||