Lean Vogellanden (2)
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() De Lean cultuur van Vogellanden (2) Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdred. Procesverbeteren.nl, 14-12-2020* [ deel 1 ] [ deel 2 ] Deel 1 van dit tweeluik beschreef de Lean cultuur bij Vogellanden. In deel 2 vertelt bestuurder Fenna Eefting over de filosofie daar achter. Volgens haar wordt er onder het mom van Lean veel te eenzijdig en financieel-gedreven verbeterd. De mens wordt uit het oog verloren. De juiste volgorde is: creëer éérst een goed werkklimaat en goede samenwerking. Zo ontstaat flow in figuurlijke zin. Blije werknemers dus. Breng je vervolgens structuur en focus aan, dan volgen de ‘harde’ resultaten vanzelf. Je krijgt dan ook letterlijk flow, met als resultaat meer efficiency én blije klanten. In Nederland zijn er 17 instellingen voor medische revalidatie. ‘Maar liefst de helft daarvan verwacht dit jaar rode cijfers te schrijven. Wij niet. Ons exploitatie-resultaat neemt alleen maar toe’, vertelt Fenna Eefting. Eefting is de bestuurder van Vogellanden, een ziekenhuis voor ‘revalidatie en bijzondere tandheelkunde’. Het heeft een éénhoofdige raad van bestuur, waardoor Eefting feitelijk de CEO is.
‘Veel mensen, die bij ons langs komen voor een bedrijfsbezoek, hollen meteen naar onze focusborden. Die borden vinden ze prachtig. Daarop staat aan welke verbeterdoelen we werken. Toch zijn dit soort technische uitingen maar 25% van ons verhaal. 75% draait om cultuur. Wat gebeurt er vóór de borden, hoe gaan de mensen met elkaar om? Dat op de verbeterborden niet alleen het wat staat, maar ook het waarom, helpt al. Dat inspireert. Op het menselijke vlak is er echter meer nodig, veel meer.’ Geen human doings Spreadsheets ![]() De missie van Vogellanden is cliënten coachen naar een zo goed mogelijk leven. Tevreden medewerkers en gezonde financiën maken dit mogelijk
Interactie ‘Het gaat bijna altijd over relaties. Daarom is het belangrijk dat medewerkers leren omgaan met conflicten, en er niet voor weglopen. Dus ongenoegen bespreekbaar maken. Een probleem wordt opgelost als je het gesprek aangaat, en wordt groter als je dit vermijdt.’
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Doel op zich Teamzorg
Allergieën ![]() Een nieuwe lichting Kata-coaches. Dit zijn mensen die anderen helpen om gestructureerd te verbeteren. De blijheid straalt er van af!
Goed samenwerken begint bij jezelf, als bestuurder, vindt Eefting. ‘Daarom kan Iedereen rechtstreeks bij mij aankloppen. Onlangs kwam er nog een therapeut langs, die het idee had dat iemand in de keuken niet goed in zijn vel zat. Ze maakte zich daar echt zorgen over. De verantwoordelijk manager was er niet. Dan vind ik het fijn als zoiets met mij wordt gedeeld. Ik neem dan contact op met de betrokken teamleider, om te polsen of er iets speelt. Dat was inderdaad het geval, ze waren al in gesprek.’
De teams moeten ook agile oftewel wendbaar zijn, in die zin dat ze zelf waar nodig bijsturen. Geeft een dirigent immers een keer niet aan wanneer een stemgroep moet inzetten, dan moet de stemgroep dat zelf doen. ‘Vertaald naar onze organisatie betekent dit dat teams checken of verbeteracties werken, en zo nodig bijsturen of aan de bel trekken.’ ‘Iemand in een dirigentrol zoals ik draagt op de eerste plaats zorg voor de juiste mens op de juiste plek. Vervolgens faciliteer je het “koor”, zodat ze een nóg beter gaan samenspelen. Bij ons levert dat als “muziek” succesvolle revalidatie- en tandheelkundeprojecten op.’ ![]() Om richting te geven zijn er focusborden op alle niveau’s. Die tonen hoe je bijdraagt aan de missie: tevreden cliënten, dankzij tevreden medewerkers en gezonde financiën
Hetzelfde geldt voor innovatie. Verbeteracties komen voort uit een goede samenwerking en bezieling voor het vak, en worden daarom niet top-down opgelegd. ‘Wij onderscheiden drie typen van innovaties. Ten eerste procesinnovatie, continu en stapsgewijs verbeteren van bestaande processen. Dat doen onze teams elke dag. Het tweede type innovatie is technisch van aard, denk aan software of apps. Hierbij is het prima als een ICT-er als een soort magiër een idee oppert. Onlangs ging het bijvoorbeeld om een virtual reality bril, die revalidatie wellicht kan ondersteunen. Het is bij ons echter altijd het team, dat beslist of ze een bepaald hulpmiddel al dan niet omarmen. Je ziet vaak het omgekeerde. Dan wordt er bijvoorbeeld zonder ruggenspraak een app aangeschaft voor planning en samenwerking. Dat werkt niet, als de behoefte niet uit de teams is voortgekomen.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() Management mindfucks zijn geen onschuldige denkfoutjes! Het zijn foute managementideeën, die leiden tot ongezonde
eilandorganisaties met vervelende baasjes. Waarin iedereen met eigen belang bezig is, kortetermijnsucces belangrijker is dan langetermijnresultaat, metertjes belangrijker dan gezond verstand, en waarin iedereen tot vervelens toe wordt gecontroleerd. > Naar website Bedoeling ‘Een goede insteek is: hoe stel je de bedoeling van je organisatie voorop, dus op welke manier creëer je de meeste zorgwaarde. De nadruk ligt op het welzijn van mensen, en het verbeteren van de kwaliteit van de zorg. Eén voorbeeld: wij leveren revalidatiezorg, soms zijn dat intensieve trajecten. Verpleeghuizen verzorgen geriatrische revalidatie, dat is revalidatie voor mensen die minder belastbaar zijn. Het principe van revalidatie is echter altijd hetzelfde. Daarom onderzoeken we of we een regionaal en categoriaal centrum kunnen opzetten, waarin we kennis delen en mensen de best passende zorg bieden. We werken binnen onze eigen revalidatietrajecten nu al samen met andere partijen. Denk bijvoorbeeld aan een kaakchirurgische ingreep in het Isala ziekenhuis, om tanden op hun juiste plek te zetten.’ ![]() Vogellanden is zowel in- als extern een netwerkorganisatie
De manier van werken bij Vogellanden doet mij, de auteur van dit artikel, meer denken aan de organisatie van de thuiszorgteams van Buurtzorg. Die organisatie noemt zichzelf echter nadrukkelijk niet Lean. Lean tools gebruiken zij namelijk niet of nauwelijks. Organisatorisch heeft Buurtzorg echter wel degelijk veel Lean kenmerken, zoals coaching, coachend leiderschap en de klant centraal. ‘Wat wij gemeen hebben met Buurtzorg, is dat zij er net zoals wij in slagen om de bureaucratie terug te dringen en de werkvreugde te vergroten. En dat we op die manier betere resultaten behalen tegen lagere kosten. Wat wij ook delen met Buurtzorg is dat wij holistisch naar onze zorgprocessen kijken. Als iemand bijvoorbeeld revalideert van een CVA (beroerte, red), dan betrekken wij bijvoorbeeld ook een eventuele partner daarbij.’ Flow ‘Klopt. Je moet mensgericht organiseren in plaats van resultaatgericht. Wij noemen het Lean, maar het gaat om onze eigen variant daarvan. Lean zorgt voor een gemeenschappelijke taal, waarin je de eindklant centraal stelt en al het overige daaraan ondergeschikt maakt. Lean kun je echter niet van een andere organisatie kopiëren. Je moet er zelf, op basis van proberen en dan weer bijsturen, een invulling aan geven die in jouw situatie goed werkt. Andere Lean organisaties zijn daarbij een inspiratiebron voor ons, niet meer, maar ook niet minder.’ > U las deel 2 over Lean bij Vogellanden. In deel 1 een interview met Lean manager Mariëlle Zwaga, over eenvoud, focus en de medewerker op één.
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Vogellanden_Lean2.php |
||