Gefocust behandelen
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Gefocust behandelen in de Helene Schweitzer kliniek Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 19-06-2023
Ook de efficiency stijgt. ‘Dat komt doordat je veel vaker met dezelfde mensen dezelfde operatie doet. Dat geeft focus en ritme’, vertelt orthopedisch chirurg Mikel Reilingh. ‘Plaats je bijvoorbeeld vier knieprotheses op één dag met één team, dan verbeter je al doende. En die verbeteringen beklijven ook, omdat je lessen van elke voorgaande operatie meteen toepast. Dat levert zó veel winst op, dat een vijfde knieoperatie mogelijk werd!’ Er kwamen diverse reacties op dit artikel, onder meer over ándere ziekenhuizen die acute en planbare zorg, of zélfs spoedeisende en semi-spoedeisende hulp, fysiek scheiden als zorg-waarde-stroom. Zie onderaan dit artikel Commerciële zelfstandige behandelcentra, ZBC’s in zorgjargon, schieten als paddenstoelen uit de grond. Dit wordt door reguliere ziekenhuizen zoals het Albert Schweitzer met gemengde gevoelens gevolgd. ZBC’s zijn winstgevend omdat ze selectief (moeten) zijn in wie ze behandelen: relatief gezonde patiënten met weinig kans op complicaties. ![]() Door geplande operaties op een gescheiden locatie en in flow uit te voeren, net zoals in een ZBC, kan een OK-team vijf i.p.v vier knieprotheses op één dag plaatsen
Ook wordt de voortgang in een ZBC niet belemmerd doordat er soms voorrang moet worden gegegeven aan spoedingrepen, wat leidt tot het afzeggen van geplande operaties. Hierdoor kun je in een ZBC vaak sneller terecht en de doorlooptijd is er korter, wat een aanzuigende werking heeft. In logistieke zin is een ZBC een integrated practice unit voor één specifieke patiëntengroep, zoals gedefinieerd door Porter, de grondlegger van Value-based HealthCare (VBHC, zie het kader hieronder). VBHC: Helpt afsplitsing planbare zorg integrated practice units creëren? Porter kiest dezelfde insteek als Lean: maximale klantwaarde, minimale verspilling. Toch zijn er veel voetangels. Om echt goed grip te krijgen op een patiëntengroep moet je volgens Porter mini-ziekenhuizen rondom aandoeningen creëren, met dedicated mensen en apparatuur. Deze ‘aandoeningsgerichte units’ - integrated practice units in jargon - zijn organisatorisch een soort minibedrijven. Dit idee is in procesverbeterland niet nieuw. Het is bijvoorbeeld vergelijkbaar met het creëren van waardestromen voor product/markt-combinaties in Lean. Vertaald naar de zorg heet zo’n waardestroom een zorgstraat.
In bedrijven werken beide concepten goed, maar ziekenhuizen worstelen enorm met het fysiek scheiden van zorgstraten c.q. aandoeningsgerichte units. Dit lukt eigenlijk nooit. Het Zweedse universitaire ziekenhuis Karolinska is voor zo ver bekend bij Procesverbeteren.nl de enige die het heeft geprobeerd. Een soort compromis zijn ‘virtuele’ zorgstraten, met zorgstraat-managers voor de coördinatie. Groot probleem in zo’n matrixorganisatie is echter het zichtbaar maken van de flow. Hoe weet je wat de voortgang van een behandeling is, en waarop een patiënt nu wacht? De splitsing van het Albert Schweitzer in een ziekenhuis voor planbare en acute zorg is een geheel nieuwe optie. Je zou het kunnen zien als eerste stap om in een gewoon ziekenhuis integrated practice units te creëren, buiten de meest complexe behandelroutes om. Toch heeft het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht nu een manier gevonden om planbare zorg net zo gefocust te organiseren als in een ZBC. Daartoe is hun bestaande dependance in Zwijndrecht grotendeels omgevormd tot een behandelcentrum voor planbare (en laag-complexe) zorg. Deze dependance kreeg bij de opening op 22 mei een nieuwe naam: Helene Schweitzer kliniek. ![]()
Helemaal nieuw is dat niet voor de Schweitzer-ziekenhuizen: al langer kunnen patiënten er middels een groene of rode kaart aangeven of ze een goede ervaring hadden of juist een slechte. Deze informatie wordt gebruikt om continu te verbeteren. De mensen die ik spreek in het “Helene” maken de belofte van gastvriendelijkheid waar: zij maakten allemaal ruim een uur voor me vrij. Bijzonder als je weet hoe druk het in een gemiddeld ziekenhuis is!
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Taakverdeling Wat een goed idee! Op deze manier doet het ziekenhuis namelijk hetzelfde wat productiebedrijven doen: het afleveren van standaardproducten fysiek scheiden van maatwerk. Natuurlijk zijn patiënten ‘geen potjes pindakaas’, maar wat logistiek goed werkt in een bedrijf zou best wel eens goed kunnen werken in de zorg. De eerdergenoemde opmars van de ZBC’s bewijst dit ook. ![]()
‘Je kunt hier terecht voor veel planbare operaties met een opnameduur van één dag tot enkele dagen. Bijvoorbeeld alle eenvoudige behandelingen inzake KNO, oogheelkunde, orthopedie en plastische chirurgie. Daarnaast is er ook vanuit andere specialismen planbare zorg naar ons overgeheveld.’ Continu verbeteren in de zorg
In Nederlandse en Belgische ziekenhuizen en zorgorganisaties worden verschillende verbetermethoden toegepast, vooral Lean, Lean Six Sigma en de Theory of Constraints. In de afgelopen jaren verschenen tientallen zorg cases, onderzoeksartikelen en boekbesprekingen op Procesverbeteren.nl > Lijst zorgartikelen en cases
![]()
‘Hierdoor dreigden we steeds meer electieve patiënten te verliezen. Dat wilden we niet, want we willen in onze regio alle zorg kunnen bieden die nodig is, en als opleidingsziekenhuis is het niet gewenst als je alleen maar complexe operaties uitvoert. Ten derde is planbare zorg, door de bekostigingsstructuur, relatief lucratief. Kort door de bocht: om complexe knie-behandelingen te kunnen uitvoeren, moet je ook veel standaard knie operaties doen.’ ![]() Hoe vaker een OK-team samenwerkt, en hoe meer soortgelijke operaties in serie worden gedaan zonder verstoringen, des te groter de flow en des te korter de wachttijden. Dit is het idee achter de Helene Schweitzer kliniek.
In de Helene Schweitzer kliniek ingeroosterde verpleegkundigen, operatieassistenten en medisch specialisten kunnen niet zo maar worden gevraagd om bij te springen in het Albert Schweitzer. Tenminste niet als de weekplanning in "Helene" daardoor in gevaar komt, hetgeen wil zeggen dat OK-sessies moeten worden gecanceld vanwege onderbezetting. ‘Een uitzondering hierop is een crisis, zoals een groot ongeval in de buurt, of een nieuwe pandemie. Ziekte van personeel of een tekort aan verpleegkundigen telt niet als een crisis.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lead & Change in de praktijk helpt brengen! ![]() Benut de kennis en kunde van alle medewerkers, en zorg met ons digitale plan- en communicatiebord Coimbee voor meer en succesvollere verbeteringen 1. Verbetervoorstellen snel vastleggen en (op)volgen, overal en vanaf elke werkplek 2. Verbeteringen gestructureerd uitvoeren conform Plan-do-check-act (PDCA), zodat root causes worden opgespoord 3. Verbeteringen optimaal borgen voor blijvende resultaten Neem afscheid van Excel, One-note of Trello. Coimbee is gebruiksvriendelijk, web-based en voor procesverbetering ontworpen! > Naar website Creatiever Het is ook goed om de planbare zorg af te schermen. ‘Natuurlijk, iemand in acute nood laten sterven is onacceptabel. Maar, aan de andere kant, de medische ingrepen die de meeste gezondheidswaarde toevoegen zijn planbaar. Dit zijn bijvoorbeeld een staaroperatie en een heupprothese.’ ![]() Mikel Reilingh: ‘Vijf standaard knieoperaties achter elkaar verlopen nu even vloeiend, als bij wijze van spreken vijf bandenwissels in de formule I. We hoeven elkaar bijna niets meer te vragen’
‘Ik doe dus nog steeds complexe én standaardoperaties, maar de volgorde daarvan is beter op elkaar afgestemd, dus minder vaak alles door elkaar heen op één dag. Het is ook allebei even leuk om te doen. Complexe operaties zijn een uitdaging op zichzelf. Bij standaard operaties probeer je in die tak van sport steeds beter te worden. Een dag met geplande operaties in het Helene Schweitzer kan betekenen dat ik vijf knie protheses achter elkaar plaats. Het grote voordeel daarvan: je doet dat dan met hetzelfde operatie team.’ Ikea kasten Reilingh: ‘Een beetje wel. Je leert ook al doende. Ook in de zorg maak je vergissingen. Die leiden weliswaar bijna nooit tot schade bij de patiënt, maar geven wel vertraging. Hoe sneller een operatie verloopt, hoe hoger de kwaliteit. Hoe langer een wond namelijk is blootgesteld aan de lucht, des te groter is de kans op infectie. Soms zijn kleine verbeteringen mogelijk zoals een operatieassistent, die me chirurgisch gereedschap op een andere manier aanreikt. Het mooie is: zo’n verbetering beklijft dan ook. Hij wordt namelijk bij de eerstvolgende operatie meteen in de praktijk gebracht.’ Is het operatieteam op een volgende operatiedag in het Helene Schweitzer precies hetzelfde? ‘Zo ver gaan we niet, maar ik kén iedereen wel goed. Net zoals in andere ziekenhuizen hebben orthopedische chirurgen hier enkele specialisaties, bij mij zijn dat operaties aan knieën en enkels. Door je te focussen op een of twee gewrichten kun je up to date blijven omtrent de nieuwste behandeltechnieken, waardoor je patiënten goed kunt adviseren. Operaties worden in ons geval begeleid door een vaste pool van operatieassistenten. Daardoor is er in elke samenstelling sprake van een goed op elkaar ingespeeld team. Vijf knieoperaties achter elkaar verlopen daardoor even vloeiend als vijf bandenwissels in de formule I. We hoeven elkaar bijna niets meer te vragen!’ ![]()
‘Wij hadden als vakgroep orthopedie al eerder aangegeven, dat het beter zou zijn als wij ons werk meer rondom de patiënt en zijn of haar aandoening zouden organiseren. Tijdens Corona waren we ook al bezig om steeds efficiënter te gaan werken. We wilden de weinige OK-uren die we toen nog kregen zo goed mogelijk gebruiken. ’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lead & Change in de praktijk helpt brengen! ![]() LeanForms is een low code formulieren platform om ondersteunende bedrijfsprocessen te digitaliseren en te automatiseren, inclusief rapportages en dashboards. Het idee achter LeanForms ontstond in 2006 toen de oprichters, nog in loondienst bij een chemisch bedrijf, zelf worstelden met de tsunami aan Excel files en actielijstjes. > Naar website Nieuwe technieken ‘We werken daarbij samen met leveranciers. Die verzorgen trainingen voor operatieassistenten omtrent de nieuwste ontwikkelingen van bijvoorbeeld protheses en fixatiemethodes bij kruisbandreconstructies. Op die manier hebben wij ons ontwikkeld tot experts in kruisbandbehandelingen. Daarvoor komen er nu liefst vijf keer meer patiënten naar ons toe.’ Gezonde wachttijd ‘We hebben dan een buffer om efficiënt in te plannen, en er is ruimte om klachten bijvoorbeeld eerst even aan te zien. Sommige aandoeningen gaan in de loop van de tijd vanzelf over, waardoor snel opereren niet altijd noodzakelijk is.’ > Via LinkedIn kwamen er veel positieve reacties op dit artikel! ‘Beter contact met de chirurgen’ Van der Eijk is één van de circa tien operatie-assistenten in de Schweitzer-ziekenhuisgroep met als specialisatie orthopedie. ‘Bij voorkeur worden wij ingezet bij orthopedische ingrepen. In die zin waren we al dedicated aan onze specialisatie. Bij een gemiddelde operatie assisteren één á twee mensen uit onze groep, en daarnaast nog één á twee operatie-assistenten met een andere specialisatie. Andersom assisteer ik ook wel eens bij bijvoorbeeld een darmoperatie. Op die manier vangen we fluctuaties in de vraag naar verschillende specialismen op.’ In het laatste geval weet ze nu precies bij welke geplande operaties ze gaat assisteren. ‘Met één operatieteam doe je dan op een dag een serie van dezelfde, niet al te complexe ingrepen, zoals het plaatsen van een knieprothese. Daardoor krijg je ritme, en werk je sneller. Op die manier kun je vijf in plaats van vier knieprotheses op één dag doen.’ ‘Je krijgt ook meer rust, je schema wordt namelijk niet meer ineens omgegooid voor een spoedoperatie. Het is bovendien beter voor de patiënten. Met name orthopedische operaties moesten vroeger vaak wijken voor acute zorg, omdat gewrichtsklachten zelden direct levensbedreigend zijn. Nu gaat geplande orthopedische zorg bij ons bijna altijd door.’ ![]()
Van der Eijk heeft een tip voor ziekenhuizen, die ook aan de slag willen met gefocuste behandelunits. ‘Je moet er voor waken dat het niet té hard werken wordt. We blijven nu mooi vloeiend doorwerken, maar daardoor zijn er nauwelijks nog gedwongen rustmomenten. We hebben er bewust voor moeten kiezen, om pauzes van vaste lengtes te houden. Tijdsdruk zit deels ook in je hoofd, soms moeten we elkaar in bescherming nemen.’ Om te zorgen dat alles voor een bepaalde operatie er op tijd is, werkt Van der Eijk net zoals andere operatie-assistenten nu en dan een hele dag achter de computer in het Albert Schweitzer Ziekenhuis. ‘Ook dat is een vorm van gefocust werken. Gedurende zo’n dag zorg je dat minder gangbare implantaten of instrumentarium besteld worden, en je hebt contact met de orthopeden over specifieke benodigdheden voor operaties. Daarnaast ben je op deze manier in het Albert Schweitzer beschikbaar, om in te vallen als er een piek is aan acute zorg.’ Mooi zo’n buffertje van operatie-assistenten achter de PC, maar het roept ook vragen op. Waarom regelt software niet vanzélf alle materialen en gereedschappen voor een operatie? Van der Eijk: ‘Als het bijvoorbeeld een standaard knie- of heupoperatie is, dan gebeurt dat wel. Maar er is soms maatwerk nodig. De chirurg zet dan in het systeem welke operatie het is, maar er is vakkennis nodig om bijvoorbeeld te weten welke implantaten en instrumenten-netten je nodig hebt. Een logistiek planner heeft die kennis niet.’‘Meer samenwerken’ Velen zien kansen op het gebied van samenwerking, zowel van ziekenhuizen met Zelfstandige (commerciële) Behandel Centra (ZBC's), als tussen ziekenhuizen onderling! Ook zijn er ziekenhuizen die hun Spoed Eisende Hulp (SEH) ontlasten, door een aparte focuskliniek in te richten voor behandelingen die weliswaar urgent zijn zoals een botbreuk, maar toch planbaar. Het gaat dan om patiënten die beter thuis kunnen wachten dan op een overbelaste SEH, en daarna juist heel snel worden geholpen. Hieronder komen alle aanvullingen en suggesties op het artikel puntsgewijs aan de orde.
![]()
Wel rijst de vraag: welke artsen en verpleegkundigen uit welke ziekenhuizen gaan/willen (af en toe) in een gezamenlijke focuskliniek gaan werken. Gezien de grote capaciteitstekorten wordt dat een geducht afstemmingsprobleem. Ook hier speelt bovendien het roemruchte financieringsvraagstuk. 4. Eerdere pogingen Het Rijnstate ziekenhuis in Arnhem opende in 2021 Rijnstate Clinics, naar het voorbeeld van Zelfstandige BehandelCentra (ZBC’s). De opzet daarvan lijkt sterk op de Helene Schweitzer Kliniek. Verder heeft het Amsterdam UMC een aantal focus klinieken opgezet. 5. Scheiding spoed en semi-spoed op de SEH Het idee van deze focuskliniek: de ‘echte’ SEH wordt erdoor ontlast, en concentreert zich enkel op levensbedreigende gevallen (of acute zorg die zelfs niet korte tijd kan wachten omdat dit mogelijk blijvende schade oplevert voor de patiënt, lijkt mij). Arts Michiel Gorzeman, initiatiefnemer van deze opzet, vergelijkt de Spoedpolikiniek met een kapperszaak, waar je op afspraak terecht kunt en dan heel snel wordt geholpen. In Lean-jargon zou je het een zorgstraat of integrated practice unit kunnen noemen. De patiënten worden als volgt verdeeld over de SEH en de Spoedpolikiniek. De huisarts, of de triagist van de SEH, beoordeelt of de klachten van een patiënt die acute zorg behoeft zeer spoedeisend zijn. In dat geval, 40% van de instroom, ga je naar de gewone SEH. In 60% van de gevallen kan een patiënt toe met een afspraak op de nieuwe Spoedpolikliniek. Het lijkt daarbij wel belangrijk om patiënten een soort leidraad mee te geven, wat te doen als hun klachten onverwacht snel verergeren. Je kunt namelijk als het nodig is wel voorrang krijgen voor de Spoedpoli, maar vaker zul je thuis moeten wachten. Mogelijk zelfs een hele nacht, want de openingstijden van de nieuwe Spoedpoli zijn van negen tot vijf. Dat roept wel vragen op. Het lijkt belangrijk dat de Spoedpoli gaat streven naar zo kort mogelijke wachttijden van eerste presentie van een klacht, tot en met diagnose en behandeling. Immers, ook al is bijvoorbeeld een polsbreuk of een kleinere beenwond niet levensbedreigend, als je lang wacht met behandeling kan de kans op grotere pijnklachten of infectie toenemen. Dat is echter ook nu al het geval: als het druk is op de gewone SEH moeten laag-risico patiënten soms extreem lang wachten. Bovendien kunnen als laag-risico beoordeelde patiënten ten onrechte worden weggestuurd op een SEH onder tijdsdruk. Het Sionsberg Netwerk Ziekenhuis in Dokkum, destijds ook met initiafnemer Michiel Gorzeman, was in 2021 het eerste ziekenhuis dat een Spoedpolikiniek opende. In hun geval moet je voor zeer spoedeisende zorg (of zorg die om andere redenen niet kan wachten) naar een SEH in een ander ziekenhuis. Sionsberg is namelijk geen algemeen ziekenhuis, maar een cluster van Zelfstandige BehandelCentra (ZBC’s), met een nabijgelegen huisartsenpraktijk. Sionberg maakte in deze vorm een doorstart na een faillissement eind 2014. Een aantal ZBC’s waren mede-investeerder. Sionsberg is een voorbeeld van nieuwe samenwerkingsvormen tussen ziekenhuizen en ZBC’s, zoals voorgesteld bij punt 1.Hulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/change_management/Gefocust_behandelen_Helene_Schweitzer_kliniek.php |
||