Zien is geloven; De Lean transformatie Philips Lighting
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Lean transformatie Philips Lighting Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur Procesverbeteren.nl, 01-11-2016 Een Lean transformatie afdwingen werkt niet, je moet laten zien wat de voordelen zijn! Dit is de overtuiging van Bart Evers, productiemanager en Lean deployment leader bij Philips Lighting in Winterswijk. Zien is geloven, en geloven is (na)doen. Evers vertelt hoe de teamleiders de bewerkingsstappen zelf vloeiend op elkaar gingen afstemmen, nadat hij ze het effect van samenwerking had laten ervaren. De leverbetrouwbaarheid, vroeger het grootste probleem, is enorm gestegen. Wordt er toch nog te laat geleverd, dan ligt dit nog maar zelden aan de productie. Het allerbelangrijkste zijn echter de tevreden klanten! Philips Lighting in Winterswijk maakt LED-lichtarmaturen, bijvoorbeeld voor de verlichting van kantoren. Feitelijk gaat het om elegante lichtbakken op maat, die meestal in systeemplafonds worden gemonteerd. ‘Ons productiemodel is veelal make-to-order. Wij ontwerpen een lichtsysteem op klantspecificatie, en maken het daarna’, vertelt productiemanager Bart Evers. ‘Bij een kantoor gaat het meestal om enkele honderden stuks, maar ook enkelstuks productie komt voor. Grote aantallen standaardproducten maken wij hier niet meer, dat gebeurt in Polen’ In het kader van Lean manufacturing wil je dat halffabricaten zich in een vloeiende stroom bewegen over de werkvloer, van grondstoffen tot eindproduct. De tussenvoorraden zijn dan laag, de doorlooptijd is kort en de leverbetrouwbaarheid is hoog. ![]() Lean assemblagelijn voor lichtarmaturen bij Philips Lighting Winterswijk
Elke assemblagelijn is geschikt om een bepaalde groep van producten te maken. Bij een productwissel schakelen de assembleurs op een volledig gestandaardiseerde manier over op nieuwe werkinstructies. Omdat het gaat om klantspecifieke productie, hebben de assembleurs daarbij op zijn minst een deel van de nieuwe werkinstructies nog niet eerder gezien. Ze hebben daarom tijd nodig om die te lezen. In feite bepaalt dat bijna volledig de omsteltijd. Bij (vrijwel) nieuwe producten kost het inlezen en geleidelijk opstarten van de productie, totdat het reguliere productietempo wordt bereikt, zo’n twee uur. Regelmatig wijzigen echter slechts details in de werkinstructies. In dat geval hebben goed ingewerkte assembleurs aan één minuut, de takttijd dus, voldoende als omsteltijd! De volgende takt-periode assembleren ze dan verder alsof er niets is veranderd, maar werken ze dus wél aan een ander product. Voor één assemblage-medewerker ziet het productieritme er dan als volgt uit, waarbij elke taak één minuut duurt: Andere artikelen over Philips:
‘Om er voor te zorgen dat er voldoende tijd is voor aanvulling, wisselen kleine en grote productieseries zich af. Stel dat je twee enkelstuks-opdrachten na elkaar zou zetten, dan zou er soms immers maar één minuut- de takttijd – zijn om de onderdelen naar de assemblagelijn te brengen!’ De LED-boards worden ingekocht. De productie van onderdelen voor de behuizingen begint met plaatstaal van 0,6 of 0.8 mm dikte. Ruwweg omvat de productie daarvan achtereenvolgens de stappen lasersnijden of ponsen, buigen, puntlassen en poedercoaten. Niet al die stappen zijn altijd nodig. Voor elke productiestap wordt steeds één dag gereserveerd. Hierdoor bedraagt de doorlooptijd in de totale fabriek, van plaatstaal tot lichtarmatuur dus, enkele dagen. Uitgaande van het assemblageschema rekent het ERP-systeem (SAP) terug wanneer je met een bepaalde productiestap moet beginnen, om tijdig de benodigde onderdelen klaar te hebben. ‘Tussen de productiestappen bevinden zich afgebakende buffers van materialen. Is zo’n buffer vol dan stopt de productie in de schakel daarvoor.’ Te laat Invoering van de regel dat je bij een hoge prioriteit niet mag afwijken van de productievolgorde hielp niet. ‘Deels een kwestie van cultuur, maar bovenal een gevolg van een gebrek aan inzicht. Inzicht in wat vertraging voor volgende productiestappen betekent!’ Gewoon het naleven van de productieplanning verplicht stellen, zou je zeggen? ‘Nee, dat werkt niet. Als mensen járenlang op een bepaalde manier hebben gewerkt, dan kun je wel zéggen dat het anders moet, maar ze zullen hun aanpak niet veranderen totdat ze daar zélf de voordelen van inzien. Wat daarom wel werkt, is hen laten ervaren hoe het beter kan. Ze gaan dan inzien waarom ze de productie Lean moeten maken. Dat kun je niet afdwingen.’ ![]()
Leverbetrouwbaarheid Dit vergrootte de leverbetrouwbaarheid alvast een beetje. Er was echter een belangrijker neveneffect. De teamleiders moesten sámenwerken om een kwaliteitsprobleem snel op te kunnen lossen. Daardoor kregen zij een band met elkaar, en zicht op de relatie met de productieschakels voor en na hen in de keten. ‘Hierna gingen ze met die afhankelijkheid vanzelf óók rekening houden, op het moment dat ze de planning op hun afdeling aanpasten. Ook gingen ze veel vaker met andere afdelingen overleggen. Uiteindelijk gingen ze ook Lean-tools toepassen zoals 5S, geheel op eigen initiatief. Leuk om te zien.’ Leiderschapstraining Via een module “zelfinzicht” kregen de deelnemers inzicht in hun eigen sterke en minder sterke kanten. ‘Zelf heb ik ook aan de training deelgenomen. Het leert je vooral waarom je dingen op een bepaalde manier doet, bijvoorbeeld vanwege negatieve ervaringen uit het verre verleden. Als je eenmaal begrijpt waarom je bepaald gedrag laat zien of juist niet, dan ben je in staat om daar afscheid van te nemen als dat beter is. Je kunt daarna dichter bij jezelf blijven, en daardoor beter communiceren. Goed contact met elkaar maken is cruciaal.’ Standaard werk Timeslots De agenda van Evers ziet er inmiddels uit zoals de timeslots op een luchthaven. Zelfs de vergelijking met cyclustijden drong zich aan mij op! Evers geeft een voorbeeld: ‘Elke dinsdag moet ik een overzicht naar Randstad mailen van de beperkt inzetbare operators, denk bijvoorbeeld aan herstel na ziekte. Ik doe dat nu op een vast tijdstip, en zorg dat ik dan niet wordt gestoord. De teamleiders weten dat ik dat doe, dus die zorgen er op hun beurt voor dat ik hun informatie tijdig binnen heb. Al met al scheelt me dat veel tijd. Ik hoef de teamleiders geen herinneringen meer te sturen, en Randstad hoeft ook niet meer aan de bel te trekken.’ ![]() Leader standard work: de agenda van Bart Evers kent een vaste indeling met time slots
Een manager heeft als "klanten" de productiemedewerkers en de teamleiders. Zaken van toegevoegde waarde die een manager kan doen zijn daarom coaching en ondersteuning, en bijdragen aan procesverbetering. Alles wat daar niet onder valt is in Lean terminologie verspilling! Benchmark voor Leader Standard Work
De vér doorgevoerde aanpak van leader standard work binnen Philips Lighting Winterswijk werd opgemerkt bij Lean-audits door Philips. Met enige regelmaat komen er managers vanuit Lighting langs om van de leader standard work aanpak te leren. Hoewel Lighting wordt afgesplitst van Philips, komen er ook nog steeds managers uit andere Philips-bedrijven op bezoek. Winterswijk wordt voor leader standard work namelijk als benchmark-fabriek gezien.
Ook de coaching gesprekken die Evers geregeld met zijn medewerkers voert, verlopen via een vast stramien. ‘In het ideale geval zijn er echter helemaal geen beoordelingsgesprekken meer nodig. Als je elkaar directe feedback geeft, weet je immers al wat er speelt. De beoordelingsgesprekken duren daarom steeds korter.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() Azumuta is het toonaangevende no-code platform om werkvloer activiteiten en documenten te digitaliseren. Zo kunt u makkelijk al uw bestanden op één plaats creëren en beheren. Vergeet onhandig bewerken van Word en Excel documenten of het gebruik van Sharepoint! Met Azumuta bent u in staat om gegevens in real-time te verzamelen en bij te werken. Zo hebben uw medewerkers toegang tot de meest recente gegevens, en voorkomt u fouten. Ook hebt u altijd, overal en vanaf elk apparaat toegang. U kunt handige dashboards maken met gecombineerde gegevensbronnen, en krijgt zicht op de productieactiviteiten. Azumuta combineert de vruchten van de papierloze fabriek, gegevens en analyses, en Internet of Things > Naar website Experimenteren ![]() Nóg een voorbeeld van Leader standard work: bijeenkomsten verlopen via een vast stramien
Zoals in het begin van het artikel al aan de orde kwam, is de ‘omsteltijd’ van een assemblagelijn, bij geringe wijzigingen in de werkinstructies, gelijk aan de takttijd. Slechts één minuut dus. Voor ervaren assembleurs blijkt die minuut namelijk voldoende om beperkte wijzigingen in zich op te nemen. ‘De assembleurs die vroeger de maatwerk productie deden, geloofden aanvankelijk niet dat dit zou kunnen. Toen heb ik bij wijze van proef gewoon een maatwerkproduct aan een Lean-assemblagelijn toegewezen.’ Leren Inmiddels werkt de Lean assemblage van maatwerkproducten prima, sterker nog: alle klantspecifieke producten worden nu zo gemaakt! ‘Gaat het om kleine aantallen, dan wijzen we de productie daarvan wel toe aan assemblagelijnen met relatief ervaren mensen’ De assemblagelijnen zijn zo gebouwd, dat je er de meest complexe producten stapsgewijs mee kunt bouwen. Niet al die stappen zijn altijd nodig, wat overbodig is wordt overgeslagen. ‘Naarmate we een product vaker maken verfijnen we de werkinstructies daarvoor. Ook passen we een productielijn er soms fysiek op aan.’ ![]() Worden producten regelmatig gemaakt, dan wordt een assemblagelijn daar steeds meer op aangepast. Hier kan aan twee kanten worden gewerkt, om relatief grote lichtarmaturen te assembleren.
‘Toyota noemt dit daily kaizen, dagelijks op zoek gaan naar verbetermogelijkheden. Het is de bedoeling dat iedereen elke maand tenminste één ding verbetert. Bovendien moet elke verbeteroptie binnen drie dagen worden verzilverd, dan heb je een echte Lean cultuur. Om daar enthousiasme voor te kweken ben ik hier eerst zelf weer mee aan de slag gegaan. Alles wat ik nu aan mijn leader standard work verbeter is daarbij weer zichtbaar via het intranet.’ Om de cultuurverandering voor daily kaizen te bewerkstelligen is de doelstelling daarvoor tijdelijk verhoogd tot maar liefst één verandering per week. ‘Door daily kaizen toe te voegen aan het dagelijkse standaard werk, word je daar elke dag aan herinnerd. Deze methode is inmiddels ook door de teamleiders opgepakt. Door dit in de één-op-één coaching gesprekken op te volgen en er over te praten wanneer het niet lukt, ontstaat er weer een PDCA-cirkel. Een voorbeeld van een daily kaizen verbetering van mijzelf is bijvoorbeeld een macro in een Excel-spreadsheet. Met één druk op de knop poetst die macro mijn standaard werk template leeg voor de volgende week’ Een productievoorbeeld is de herinrichting van materialen langs een assemblage lijn. ‘Wanneer je méékijkt met een operator, kun je heel snel de materiaal bakjes op een logische volgorde zetten, zo dicht mogelijk bij de werkplek. Dit soort aanpassingen kosten vaak slechts enkele minuten, en kunnen direct uitgevoerd worden. Door dit zelf te laten zien geef je het voorbeeld, en dat werkt dan als een eye opener voor je medewerkers’ ![]()
Het allerbelangrijkste is echter de klanttevredenheid. Klanten kunnen immers zorgen voor groei van het productievolume. ‘Groei is essentieel als je wilt slagen met Lean. Je maakt de productie namelijk efficiënter, maar je wilt tegelijkertijd de werkgelegenheid behouden.’ Hulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Philips_Lighting_Winterswijk_Lean_Transformatie.php |
||