Lean tips van Nissan, Philips, Fokker...
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Lean: het geheim van succesvolle implementaties Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl.
Dit artikel is gepubliceerd in de herfst van '06 in het vakblad PT Industrieel Management
Lean manufacturing, het fundament waarop het fameuze Toyota Productie Systeem (TPS) werd gebouwd, is inmiddels een halve eeuw oud. Professor Rik van Landeghem (universiteit Gent): ‘Lean manufacturing geeft kwakkelende bedrijven respijt, om innovatieve producten te ontwikkelen’
8 tips
![]() Nissan is de meest efficiënte automobielfabriek in West-Europa. Hun geheim: Problem Solving Ability De Nissan Productie Way (NPW) is gebaseerd op Douki Seisan, oftewel motivatie voor productie. Omdat die motivatie bestaat uit de klantorders, vindt productie plaats op volgorde van de bestellingen. Verschillende automodellen komen dus achter elkaar van de productielijn, sequentiële productie heet dat. De toeleveranciers van Nissan sluiten naadloos daarop aan, door auto-onderdelen just-in-time af te leveren. Uniek is dit klantorder-gestuurde concept niet. Ook Nedcar produceert bijvoorbeeld op deze wijze. Toch raakte dit bedrijf in de problemen nadat de vraag naar hun automodel – de Smart – achterbleef bij de verwachtingen. ‘Nedcar ken ik niet zo goed, maar het geheim van Nissan is hun problem solving ability’, reageert Herron. ‘Elk productieprobleem moet binnen één ploegendienst zijn opgelost. Zo niet, dan wordt het probleem één managementlaag doorgeschoven.’ Interessant is de manier waarop Nissan tot Douki Seisan is gekomen. Nissan 1-8-0, zo heette het plan dat daartoe in 2001 werd gelanceerd. Dit moest tot een extra verkoop van 1 miljoen auto’s leiden, bij een operationele winstmarge van 8% en een schuldenlast van 0. ‘Je kunt dat ook vertalen in betere kwaliteit, een grotere doorloopsnelheid, meer omzet en lagere kosten, de gangbare doelen bij lean manufacturing dus. Elke maatregel die bij Nissan is genomen, is gekoppeld aan zo’n doel en is gebaseerd op feiten en data.’ Volgens Herron is voorspelbaarheid van de bedrijfsprocessen cruciaal om lean te kunnen werken. ‘Stap 1 is daarom het standaardiseren van de werkwijze van je operators. Loop je fabriek maar eens in en vraag je operators of zij precies weten ze wat ze moeten doen, en of ze werken volgens een geauditeerde methode op basis van best practices. Zo niet, dan kun je Kaizen, het stapsgewijs verbeteren, wel vergeten. Zo ja, dan kun je naar stap 2: Er voor zorgen dat je operators zo veel mogelijk waarde kunnen toevoegen aan de producten. Dan kom je al snel uit bij zaken zoals het just-in-time aanleveren van materialen, en het produceren in flow.’ Een bekende lean-tool die door Nissan wordt ingezet is Value Stream Mapping. ‘Alleen het toevoegen van auto-onderdelen wordt gezien als waardevermeerdering. Zaken die gedaan moeten worden maar die geen waarde toevoegen heten associated work. Alle overige activiteiten zijn verspilling en moeten dus worden geminimaliseerd. Nissan meet daartoe per team én per operator het percentage non-value added work.’ Om de werkplekken ordelijk in te richten (opdat zo weinig mogelijk tijd wordt verspild), gebruikt Nissan de bekende 5S methode. 5S verwijst naar de Japanse woorden seiri (sorteren), seiton (standaardiseren), seison (schoonhouden), seiketsu (onderhouden) en shitsuke (discipline). ‘Die laatste twee zaken passen niet zo goed bij de Westerse cultuur. Bij Nissan in Engeland is het daarom 3S.’ 2. Lean Enterprise Fokker (LEF) ‘Het is inderdaad moeilijk om de laatste twee S-stappen te realiseren’, beaamt Ad Louter, algemeen directeur van Stork Fokker. ‘Bij ons is het ook 3S geworden. Wij zijn hier nu driekwart jaar bezig met LEF, oftewel Lean Enterprise Fokker. We zijn nog niet zo ver als Nissan, maar lean has landed.’ ![]() Stork Fokker produceert Cessna staartstukken in een lean productiestraat (foto: een Cessna Citation Sovereign, vliegend boven de productielocatie) Als pilot diende een productielijn van staarten voor Cessna-vliegtuigen. ‘Om een draagvlak te krijgen is een fysieke verandering belangrijk’, aldus Bas Ambachtsheer, manager van de lean-implementatie. ‘Bij ons was dat de invoering van een pull-systeem. De halffabrikaten worden nu met behulp van Kanban-signalen in flow door de fabriek gestuurd. Op die manier is een cadans gecreëerd, op het ritme van de vraag. De hoeveelheid onderhanden-werk is daardoor met 80% gedaald, en de doorlooptijd is met 25% verbeterd.’ Ambachtsheer vindt het opvallend hoe de werkhouding is veranderd. ‘Vroeger bepaalde de teamleider waar zijn operators aan werkten, nu zeggen de operators wat zij nodig hebben om de doorlooptijd te versnellen. Lean manufacturing geeft de verantwoordelijkheid terug aan de werknemers, empowerment heet dat. Toen er stellages kwamen waarin het gereedschap ordelijk kon worden opgehangen, zij een operator: Dat heb ik thuis allang. Met andere woorden, die man had tot nu toe niet de kans gekregen om zijn ordelijke werkwijze binnen ons bedrijf toe te passen.’ Lean overschrijdt volgens Ambachtsheer al gauw de grenzen van het eigen bedrijf. ‘Daarom zien wij collaborative planning ook als een onderdeel van lean.’ Lean Manufacturing & Value Stream Mapping in het kort
Lean Manufacturing (LM) verbetert bedrijfsprocessen, door verspilling te elimineren. Alleen zaken die waarde toevoegen voor de klant, worden als nuttig beschouwd. LM onderscheidt zeven categorieën van verspilling: overproductie, voorraden, fabricagefouten, fabricageverstoringen, wachttijden, transport en onnodige (zoek)bewegingen. Deze ‘bronnen van verspilling’ worden opgespoord via value stream mapping. Dat houdt in dat middels een stroomdiagram in kaart wordt gebracht welke bedrijfsprocessen waarde toevoegen, en welke niet. Het doel van lean manufacturing is vervolgens, om de ‘waardestroom’ zo groot mogelijk te maken. De uitkomst van een lean proces is een opgeruimde fabriek waar de materialen en grondstoffen in een gelijkmatige én overzichtelijke stroom (in flow) doorheen bewegen, in een ritme dat wordt bepaald door de vraag. Voorraden, een vorm van verspilling, worden dan namelijk zo veel mogelijk voorkomen. Voor meer informatie: lees het introductieartikel over lean.
![]() Productie in flow bij vrachtwagenproducent Scania
De meeste lean projecten nemen jaren in beslag. Daarom zijn de resultaten die Honeywell in Emmen binnen een half jaar bereikte ronduit spectaculair. In een fabriek van gaskleppen daalde de voorraad met 70%, en werd de doorlooptijd teruggebracht van een paar weken tot enkele dagen. ‘Wij hebben hier eind 2004 een sensei gehad van Nissan. In één kwartaal wist die een Lean Blitz te bewerkstelligen’, vertelt site & operations leader Jacques Lem. ‘In het begin van 2005 moest een interne sensei dat kunstje echter nog eens overdoen, omdat we al na een paar weken terugvielen in de oude situatie. We hebben dus geleerd dat je meteen maatregelen moet nemen, om er voor te zorgen dat de verbeteringen beklijven. Bijvoorbeeld consequent blijven meten en bijsturen.’ Er bestaan managers die een bedrijf denken te kunnen besturen, door van achter hun bureau e-mails te versturen. De sensei’s maakten dit echter onmogelijk, door dit en het houden van vergaderingen te verbieden tussen half negen en half vijf. Bovendien werd in kaart gebracht wat de klant nu echt wilde, immers alleen dát zijn dingen die waarde toevoegen. ‘Vroeger hadden wij een ontbraam-afdeling, maar onze klanten bleken die braampjes helemaal niet erg te vinden. Nu is die afdeling opgeheven, daar rest nog slechts een maagdelijk leeg vlak.’ Ook bij Honeywell bleek het effect van empowerment indrukwekkend. ‘De omsteltijden van onze machines zijn met 85% gereduceerd, en dat zonder enige investeringen. We hoefden alleen de adviezen van onze eigen operators op te volgen.’ 6. ReFLOW bij Philips Ook de productstructuur, dus de manier waarop de producten zijn ontworpen, bepaalt in belangrijke mate hoe lean een productieproces kan worden. In het ideale geval bestaan de producten uit generieke modules, die later door toevoeging van klantspecifieke onderdelen kunnen worden afgebouwd. Bij Philips Domestical Appliances and Personal care (DAP) was de productstructuur het uitgangspunt bij het lean project. ‘Tussen 1990 en 2000 steeg het aantal basisuitvoeringen van onze scheerapparaten van 30 naar 120, terwijl de productlevenscyclus daalde van 9 naar 3 jaar. Daardoor kregen we problemen met het bedienen van de supply chain’, aldus Paul Steenbergen, directeur R&D. ‘Op dat moment hebben we een dream team gevormd dat zich bezig hield met de vraag: Hoe kunnen we innovatieve shavers maken met de snelste respons, met maximale flexibiliteit, en tegen de laagste kosten. Dit project noemen we REFLOW, naar de beginletters van REsponse, FLexibility, en LOWest cost.’ Het antwoord werd niet gezocht in lean, tenminste: niet meteen. ‘Als productontwikkelaar haal je graag dingen uit elkaar, dus ik heb diverse Nokia-telefoons gedemonteerd. Interessant is, dat Nokia aparte huisjes in de winkel verkoopt, waarmee je hun telefoons een klantspecifiek uiterlijk kunt geven. Toen dacht ik: dat moeten wij ook doen, maar dan op productieniveau. We moeten onze scheerapparaten opbouwen uit een beperkt aantal basic body’s, waaraan we zo laat mogelijk bijzondere functionaliteit toevoegen. Onze scheerapparaten zijn nu van binnen voor een groot deel hetzelfde, maar van buiten zijn ze heel verschillend.’ Bij Philips DAP worden de scheerapparaten opgebouwd uit basic body’s Nieuw is dat idee niet, de televisies van Philips worden al tien jaar zo gebouwd. ‘Dat klopt’, geeft Steenbergen toe. ‘Bij televisies waren er al eerder veel verschillende types, bij scheerapparaten ging dat pas veel later spelen.’ Steenbergen vat de voordelen van REFLOW samen: ‘Onze flexibiliteit is nu onbegrensd. Als iemand 1 miljoen oranje apparaten wil, dan kunnen we die maken. Bovendien is het gemakkelijker geworden om onderdelen van de productie uit te besteden. En het mogelijk om de klantspecifieke assemblage elders te doen, je kunt de modules namelijk eenvoudig op elkaar klikken. Tenslotte hebben we de productielijn van de basic body’s verregaand kunnen automatiseren.’ REFLOW is een belangrijke enabler gebleken voor lean productie. Daarmee is al een begin gemaakt, zo blijkt uit een rondleiding door Philips DAP. De machines waarmee de scheermesjes uit metalen strips worden gesneden en tot op nano-niveau bewerkt zijn indrukwekkend. De productielijnen zijn bovendien al enigszins in flow ingericht. De werkvloer maakt echter nog niet de gestructureerde indruk van een visual factory, en er zijn nog opvallend veel tussenvoorraden. Dat is echter minder erg, dan op een heel efficiënte manier een onhandig ontworpen product maken. De aanpak van Philips, eerst de productstructuur optimaliseren, en dan pas lean gaan, lijkt dus zo slecht nog niet. Dit artikel is geschreven naar aanleiding van het Lean Manufacturing Working Seminar, georganiseerd door de Rijksuniversiteit Groningen en de NOM. Dit zeer informatieve symposium vond plaats op 22 en 23 juni 2006, en werd afgesloten met een bedrijfsbezoek aan Philips DAP. Informatie uit de symposiumlezingen werd aangevuld met interviews. Zie ook: Lean vergt blijvende omslag in doen en denken Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Lean_tips.php |
||