Opname zonder bed
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Opnemen zonder bed in het Martini Ziekenhuis Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdred. procesverbeteren.nl, 24-01-2022 [ reacties ]
Traditioneel ga je, als je een operatie moet ondergaan, na je opname meteen een bed in. Vaak zijn de medische voorbereidingen echter gering. Verder lig je dan hulpeloos in operatiekleding anderhalf uur te wachten, totdat de OK een seintje geeft dat je mag komen. Daar word je dan, via een vaak ellenlange route, naartoe gereden. Onlogisch, deze voortijdige kluistering aan bed. Het is zelfs ongezond. Je voelt je meteen patiënt, en als je maar lang genoeg ligt wordt je dat ook. Traditionele proces
Gezien door een Lean bril zijn alle wachttijden in dit opnameproces verspilling. Die tijdbuffers voegen geen zorgwaarde toe, én ze nemen zorgcapaciteit in beslag. Ook het transport, het rijden van een patiënt in een bed naar de OK via veel gangen en liften, voegt geen zorgwaarde toe. True North Enkele weken geleden moest ik zelf naar het Martini Ziekenhuis, voor een MRI-scan van een onwillige knie. Ik meldde me ter plekke aan, kleedde me uit, en trok speciale kleding aan. Hierna werd ik in no time in het apparaat gelegd, en stond voor ik het wist weer buiten. Nul wachttijd! Sterker nog: hoewel ik te vroeg was, kon ik meteen terecht! Nu is een MRI-scan natuurlijk wel even iets anders dan een operatie. Toch blijft ook dan de True North waar je naar streeft bij Lean: nul wachttijden, nul transport, en nul overbodige handelingen. Laat ik even aannemen dat je niet te ziek bent om te lopen, dat er geen acute gezondheidsrisico’s zijn, en dat er geen voorbereidende medische ingrepen nodig zijn waarvoor je in bed moet liggen. Dan zou je, net zoals bij die MRI, je als patiënt meteen kunnen aanmelden bij de OK. Daar wordt je dan voorbereid, krijg je operatiekleding aan, en hup op de operatietafel! Mogelijk kan je bij eenvoudige operaties, zoals een meniscus-behandeling van een knie, na de recovery (uitslaapruimte) daarna zelfs wel meteen naar huis! Je moet natuurlijk eerst nog wel (liggend) bijkomen van de narcose, en bij een ruggenprik moet ook het gevoel in je benen weer terug komen. Het is echter onlogisch om je daarvoor naar een verpleegafdeling ver weg te brengen. Hiervoor zou een kleine ligruimte naast de OK volstaan..
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Meest Lean proces
Het bovenstaande is het proces waar je op uitkomt als je (extreem) Lean denkt, en een value stream map voor het opnameproces maakt. Het extreem bufferarme opnameproces is een stip aan de horizon, die nooit helemaal kan worden bereikt. Eén voorbeeld: wat als er een compleet operatieteam klaar staat en de patiënt komt niet of te laat opdagen? Dan kun je niet, wat bij een MRI-scanner wel kan, iemand anders laten voorgaan. Dit verklaart de best wel grote buffers in het traditionele opname-proces, voorafgaand aan de OK. Je ligt circa 1,5 uur in een bed te wachten op de verpleegafdeling en later nog 5 tot 20 minuten op de holding naast de OK. ![]() Opname Lounge Opname via een lounge, formeel noemt het Martini Ziekenhuis het Opnemen zonder bed (OzB), is ook prettiger voor de patiënten. Zij kunnen op de Opname Lounge een boek lezen, op een tablet dingen bekijken, of zelfs een wandelingetje maken in de binnentuin van het ziekenhuis. Het is voorlopig nog niet zo dat je bij OzB korter wacht op de OK. Het duurt nog steeds circa 2 uur totdat je op de operatietafel ligt. Wel is het de bedoeling om die tijd in de komende maand met een half uur terug te brengen. Continu verbeteren in de zorg
In Nederlandse en Belgische ziekenhuizen en zorgorganisaties worden verschillende verbetermethoden toegepast, vooral Lean, Lean Six Sigma en de Theory of Constraints. In de afgelopen jaren verschenen tientallen zorg cases, onderzoeksartikelen en boekbesprekingen op Procesverbeteren.nl > Lijst zorgartikelen en cases
Dat het geen 100% is, snap ik wel. Voor de patiënt zijn er namelijk ook nadelen. Je kunt je bijvoorbeeld niet rustig van te voren uitkleden en installeren op een afdelingskamer. In plaats daarvan ga je nu met een minimum aan bagage via de lounge direct naar de OK, waar je persoonlijke spullen dan in een zak gaan. Al het overige moet een partner, vriend of familielid later brengen naar de verpleegafdeling waar je na de operatie heen gaat. De verpleegkundigen zijn daar dan ook nog vreemd voor je. Hoe Opnemen zonder Bed (OzB) nu in het Martini ziekenhuis precies gaat, leggen Douwe Olthoff (unit hoofd anesthesie), Monique de Lange (unit hoofd Opname Lounge), Jan Deroose (chirurg), Wouter Loef (manager perioperatieve zorg), Nadine Kuil (opname verpleegkundige), Suzanne Kars (voormalig projectleider OzB) en Ruud van der Zande (huidig projectleider OzB en Black Belt Lean Six Sigma) uit. Webinar Opnemen zonder Bed bleek er als volgt uit te zien:
Omdat de patiëntbuffers voor de OK ook bij OzB blijven bestaan, is de doorlooptijd niet of nauwelijks korter. De belangrijkste winst is, dat patiënten niet meer twee uur voor hun operatie een bed op een verpleegafdeling bezet houden. Ook neemt de piekbelasting op de verpleegafdelingen af in de ochtend. Dat is het moment waarop de meeste mensen worden opgenomen, zodat een deel van hen nog dezelfde dag naar huis kan. ![]()
De winst blijkt echter groter dan de twee uur uitgespaarde ligtijd voorafgaand aan een operatie. Als je een bed op een verpleegafdeling vergelijkt met een hotelkamer, dan check je daar in de oude situatie meteen in. In de hele periode daarna, dus inclusief de operatieduur, kan iemand anders jouw bedplek dan dus niet gebruiken! Zonder ligplek? Het blijkt echter minder eenvoudig dan het lijkt, een nog betere oplossing verzinnen dan OzB! ‘Bij OzL zoals jij voorstelt heb je op elke verpleegafdeling een extra ruimte nodig, waar een patiënt zich om kan kleden en in een bed stappen’, reageert OzB-projectleider Ruud van der Zande. Gemba Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() Blom Consultancy - Monozukuri lean naar flow Waar een weg is, is een toekomst. Onze visie is dat de Nederlandse industrie zich kan blijven meten met de rest van de wereld, door continu te verbeteren. > Naar website Impact Ten eerste moet worden geselecteerd welke patiënten voor de Opname Lounge in aanmerking komen. Het gaat om ongeveer 80% van de planbare operaties. Dat zijn ongeveer 50 mensen per dag. Tijdelijk zijn het er veel minder door de afgeschaalde zorg, te wijten aan Corona. Niet in aanmerking voor OzB komen 85-plussers en kinderen. Je moet ook mentaal en fysiek zelfredzaam zijn, rollators en rolstoelen zijn al een uitdaging. Ook als voorbereidende handelingen nodig zijn waarvoor je beter in een bed kunt liggen, kom je niet in aanmerking. Een nadeel van OzB is, dat de verpleegkundigen op de afdeling ‘hun’ patiënt niet zien voor de operatie. Je kunt dan lastiger beoordelen hoe iemand uit een operatie komt. Ook de privacy is een uitdaging. Die heb je op een verpleegkamer weliswaar ook niet, maar in een lounge luisteren er veel meer mensen mee. Patiënten gaven in een enquête aan dat ze dit vervelend vinden. Daarom wordt er nu een ruimte ingericht voor vertrouwelijke(r) communicatie.
Bij OzB moet jouw bed na je ontslag leeg naar de holding worden teruggebracht. ‘Dit gaat als volgt’, verklaart Van der Zande. ‘Op de holding is er een buffer van maximaal tien bedden. Nieuwe patiënten krijgen één van die bedden en gaan daarop naar de OK en later naar de verpleegafdeling. Bij ontslag van een patiënt wordt het bed op de afdeling schoongemaakt. Een verpleegkundige neemt dan het lege bed mee terug naar de holding, als daar een nieuwe patiënt wordt opgehaald. Het probleem is nu dat er soms al eerder schone bedden op de holding nodig zijn, zonder dat je daar patiënten kunt ophalen uit de uitslaapruimte. De beddenbuffer is dan geheel verbruikt’. Als schrjver van dit artikel opper ik, opnieuw om de creativiteit te bevorderen, een mogelijke oplossing voor het beddenprobleem: alle bedden die deelnemen aan OzB labelen. Dan zijn dát de bedden die terug moeten naar de holding, verpleegafdelingen krijgen ze slechts te leen. Ze moeten ze direct schoonmaken en terugbrengen naar de holding als een patiënt wordt ontslagen. Er is ook in dit geval een buffer aan lege bedden nodig, om de variatie in ligduur op de verpleegafdelingen op te vangen, maar die is er op dit moment ook. Onderaan dit artikel kunt u reageren met eigen ideeën.
‘Medisch specialisten mochten zelf de criteria opstellen voor wie in aanmerking komt voor opname via de lounge’, vertelt Ruud van der Zande. ‘We waren bang dat dit tot veel uitsluitingen zou leiden. Er vielen echter maar weinig patiënten af, op heel logische gronden.’ Hoewel de verandering in het opnameproces eigenlijk niet zo heel groot is, raakte dit het werk van veel van de 3000 medewerkers in het ziekenhuis. ‘Iedereen betrekken en méénemen was daarom heel belangrijk.’ Gewoon starten ‘Een bijkomende valkuil bleek, dat mensen een waslijst van ándere verbeteropties inbrachten, zoals gewijzigde patiëntendossiers. Dat zijn vaak goede ideeën die dingen oplossen waar mensen zich aan ergeren. Prachtig voor de toekomst, maar we hebben er bij dit project bewust voor gekozen om enkel te focussen op de nieuwe manier van opnemen.’ Hulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Opnemen_zonder_Bed_Martini_Ziekenhuis.php |
||