Accounting for Lean
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Geen kosten zonder klantwaarde Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdred. procesverbeteren.nl, 03-12-2018 [ reacties ]
Niemand mag kosten creëren, waar geen klantwaarde tegenover staat. ‘Daartoe moet je mensen helpen om ketenbreed te denken: hoe kan ik met mijn acties waardestromen richting klanten vergroten, waar kan ik trots op zijn. En daartoe moet iemand dan weer heel goed weten wat nu precies van waarde is.’ Als je ‘Lean’ produceert, dan lijkt het niet meer dan logisch dat je manier van boekhouden en de bijbehorende financiële prestatie-indicatoren dit stimuleren. Dit heet Accounting for Lean of Accounting4Lean. Medewerkers krijgen dan de juiste informatie aangereikt, om het bedrijf optimaal mee te laten bewegen met de marktomstandigheden. Lastig Accounting4Lean moet waardestromen helpen vergroten Accounting4Lean is niet vanzelfsprekend. De gangbare boekhoudmanier is namelijk niet gericht op het zichtbaar maken van verbeteropties in waardestromen. Het accent ligt op control, beheersing dus. Extra zekerheden (redundancy) passen daarbij, zoals dubbel boekhouden via het ‘balanceren’ van activa en passiva. De cijfers die dat oplevert kloppen meestal als een bus, maar dat betekent niet dat de ze begrijpelijk zijn, al helemaal niet voor buitenstaanders. Zelfs boekhouders kunnen vaak niet aangeven wat er nu precies anders kan of beter moet! Dit komt onder meer doordat de daadwerkelijke winst wordt vergeleken met de potentiële winst, als je hetzelfde aantal producten of diensten tegen de standaardkosten daarvoor had gemaakt en verkocht. Financiële cijfers komen ook vaak te laat beschikbaar en niet op juiste de plek. Daardoor kunnen de medewerkers er zélf niets mee doen. Ook hebben de data een korte-termijn focus, en blijven Lean-resultaten daardoor vaak lang onzichtbaar. Voorbeelden zijn geld dat vrijkomt door je voorraden te verlagen, of productiecapaciteit die beschikbaar komt door efficiënter te produceren. De winst daarvan pak je pas als je die zaken benut om meer (of nieuwe) producten te gaan maken. Verder sturen de financiële data je soms in de verkeerde richting. Als je bijvoorbeeld overtollige voorraden onder de inkoopprijs van de hand doet, als een soort opruimactie in het kader van Lean, dan lijk je in die periode minder winst te maken. En ga je in het kader van Lean meer omstellen, omdat je kleinere productseries wilt om je voorraden te verlagen, dan lijken je kosten daardoor in eerste instantie toe te nemen. Kortom, als het gaat om het stimuleren van Lean zijn de financiële cijfers vaak onbegrijpelijk, te laat, niet op de juiste plek beschikbaar, te veel op korte termijn succes gericht en soms zelfs misleidend. Accounting4Lean probeert voor deze problemen een oplossing te bieden. Het streven is het geven van zo simpel mogelijke, voor iedereen inzichtelijke en tijdige financiële feedback. De cijfers moeten beslissingsondersteuning bieden om waardestromen richting klanten optimaal in te richten en optimaal te laten verlopen. De oplossing waar Edgar van den Berg in het hoofdartikel voor pleit is om een bedrijf daartoe op te splitsen in mini-companies, die elk één of meerdere waardestromen onder hun hoede hebben. Denk bij ‘waardestroom’ dan aan de afhandeling van een productgroep met soortgelijke eigenschappen.
Edgar van den Berg1, senior controller bij Auping, zoekt in zijn werk naar een steeds betere invulling van Accounting4Lean. Hoewel Van den Berg zijn verhaal soms ondersteunt met praktijkvoorbeelden bij Auping, geeft hij in dit artikel vooral zijn persoonlijke visie. ![]() Boekhouden voor Lean doe je niet lokaal, maar ketenbreed
‘Maar, om als een ondernemer te kunnen handelen, is er méér nodig. Je moet weten welke gevolgen je acties hebben op de cash flow: wat gebeurt er onderaan de streep. Je kunt het ook anders zeggen: je wilt geen kosten creëren, waar geen klantwaarde tegenover staat.’ ![]() Bij Auping is bij iedere order zichtbaar voor welke partij die wordt uitgevoerd. Dit vergroot het ondernemersgevoel.
Variabele kosten Eliyahu Goldratt, grondlegger van de Theory of Constraints (TOC) en de bijbehorende throughput accounting methode, liet jaren geleden al zien dat het bij overcapaciteit rendabel kan zijn om producten ‘onder de kostprijs’ te verkopen. Daarmee toonde Goldratt ook als een van de eersten iets anders aan: de traditionele vorm van boekhouden levert weliswaar kloppende cijfers op, maar die kun je niet zo maar één op één vertalen naar verbeteracties. Doe je dat wél, dan beweeg je soms zelfs de verkeerde kant op. Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() Workflower van integratiespecialist Amaron is een platform voor de zorg, waarmee je allerhande klinische en administratieve processen kunt automatiseren. Dit leidt tot beter samenwerken over domeinen, disciplines en versnipperde IT-systemen heen, met minder handmatige, administratieve taken. Hierdoor vermindert de werkdruk voor je medewerkers en daar varen ook de patiënten wel bij. - Amper code nodig om workflow applicaties met snelle formulieren en handige takenlijsten in te richten. - Alle applicaties volledig geïntegreerd met de bestaande IT-systemen. - Rapporten en overzichtslijsten geven inzicht in je processen, zodat je ze verder kunt verbeteren. > Naar website Koppeling aan waardeketen Net zoals in het voorbeeld van de product marketeers, ligt de oplossing in de koppeling van werk aan de waardeketen. ‘Mensen die een bepaalde activiteit uitvoeren, moeten beseffen dat ze daarmee als het goed is bijdragen aan een waardestroom. Het leuke is, dat maakt hen ook veel enthousiaster. Het geeft je een gevoel van trots als je dagelijks meewerkt aan een keten die bij klanten eindigt. Dat gevoel krijg je niet als je werk los lijkt te staan van andere afdelingen.’ Een derde voorbeeld betreft de aanschaf van nieuwe machines. ‘Verwacht je een flinke afzet van een nieuw product, dan kun je daarvoor een grote machine aanschaffen. Investeren in zo’n monument lijkt dan namelijk geëigend om zo goedkoop mogelijk in grote aantallen de benodigde onderdelen te gaan maken. De hamvraag is echter: wat heb je nog aan de machine als de vraag naar het huidige product instort? Vaak ben je uiteindelijk beter af met een machine die nu weliswaar wat minder efficiënt draait, maar die je later kunt ombouwen om er andere onderdelen mee te gaan maken. In een traditionele boekhouding komt zoiets pas op de lange termijn aan het licht.’ Mini-companies ![]() Auping produceert in One Piece Flow: steeds één product bewerken en dit daarna direct doorschuiven naar de volgende schakel. Dit stimuleert keten-gericht denken.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Batchgrootte ‘Een ander voorbeeld: Hoe belangrijk vinden klanten het als ze een product precies tussen 12.00 en 13.00 bezorgd kunnen krijgen? Administrateurs die willen bijdragen aan Lean, moeten dat soort zaken zo precies mogelijk financieel leren onderbouwen. Je hebt weinig aan verzamelkosten. Je wilt zo nauwkeurig mogelijk weten wáár welke uitgaven in de keten worden veroorzaakt.’ ![]() Een bed van Auping bestaat uit onderdelen die via verschillende ‘waardeketens’ worden gemaakt. Op het punt waar die bijeenkomen is er een ‘knip’ in de toeleverketen.
Ketenbrede prestatie-indicatoren voor Lean, QRM en TOC Lean manufacturing kent formeel nog niet zo’n ketenbrede prestatie-indicator. In de praktijk levert streven naar een One Piece Flow (OPF), een enkelstuks pijplijn vergelijkbaar met een lopende band, echter wel ‘ketenbrede’ voordelen op. Namelijk een kortere doorlooptijd, minder voorraden, minder handling, en minder productafkeur. Bij Quick Response Manufacturing (QRM) hoort bij het streven naar meer flow wél een ‘ketenbrede’ prestatie-indicator: de Manufacturing Critical-path Time (MCT). Die is gedefinieerd als de tijd tussen het bestellen en het afleveren van een order, gerekend vanaf de grondstoffen. Overal moet worden geprobeerd deze MCT te verlagen, omdat dit, net zoals bij Lean, de overhead verlaagt.Accounting for QRM (of Accounting4QRM) staat nog in de kinderschoenen. Deze vakdiscipline ontwikkelt zich momenteel echter snel. Overhead is daarbij gedefinieerd als alles wat je niet direct aan de vervulling van een productieorder kunt koppelen. Traditionele vormen van boekhouden wijzen vaak een gedeelte van deze overhead willekeurig toe aan de productkostprijs. Daardoor wordt het beeld vertroebeld: je ziet niet welke gevolgen bepaalde veranderingen onderaan de streep hebben. Om beter inzicht te krijgen, moet je de overhead zo reëel mogelijk gaan toewijzen aan product/markt-segmenten, passend bij mini-companies. Óf je moet de overhead juist helemaal buiten de berekening van de productkostprijs houden. De Theory of Constraints (TOC) kent al heel lang een eigen boekhoudmethode met ketenbrede prestatie-indicatoren: throughput accounting. Hierin staat de volgende formule centraal: Netto Winst = Doorzet - Operationele Uitgaven, met Doorzet = Netto Sales – Variabele kosten zoals grondstofkosten Deze formule is niet bedoeld voor externe rapportages. Hij helpt je echter wél focussen op datgene waar het om gaat: producten die de klant bereiken, tegen zo laag mogelijke kosten! Reacties lezers
Login om hier uw bijdrage te plaatsen! (daarna even terug naar beneden scrollen) Maak waardestroombeheerder ook balansbeheerder Door (Naam_Bedrijf) Ronald_Levende Cijfers op 22-01-2019: "Elke waardestroom zijn eigen balans > lees verderDoor Ronald van Tol MMC CMC, auteur Cijfers bijten niet Het artikel Geen Kosten zonder Klantwaarde (interview senior controller Edgar van den Berg door Jaap van Ede) pleit voor meer ondernemerschap in organisaties, management over de gehele waardestroom en aansluiting tussen boekhouding en productie voor de juiste management informatie. Desgevraagd wil ik enkele opmerkigen maken bij dit interessante artikel. Waardestroom zonder afdeling Om met het beheersen van de waardestroom te beginnen wil ik, onder meer vanuit mijn kennis van de Theory of Constraints (Jonah), onderschrijven dat bij de besturing de focus op het te leveren product moet zijn. Een organisatie bestaat bij het leveren en betaald krijgen van producten en diensten die worden gewaardeerd door klanten. In een sterk concurrerende markt zoals die van de bedden in het voorbeeld van Auping is dat voor de hand liggend. De bewering is dat bij grote organisaties de sturing op eindproduct als ervaren door klanten, vaak uit het zicht raakt. Bij startups gebeurt dit niet, want die zijn zo klein dat de gehele waardeketen daar in valt. Ik..." Hulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Accounting_for_Lean.php |
||